نقش باکتری های روده در فشار خون بالا چیست؟

محققان آمریکایی به تازگی نقش باکتری‌های روده را در بهبود فشار خون بالا، مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، فشار خون بالا، یک بیماری مزمن است که افراد زیادی در سراسر دنیا از آن رنج می‌برند و می‌تواند منجر به بروز مشکلات بسیاری نظیر بیماری‌های قلبی عروقی یا حتی مرگ شود. محققان اخیرا نقش باکتری‌های روده را در بهبود فشار خون بالا، چاقی، پارکینسون و افسردگی مورد بررسی قرار دادند.

گروهی از پژوهشگران آمریکایی، باکتری‌های روده ۴۱ فرد دارای فشار خون ایده آل، ۹۹ فرد مبتلا به فشار خون بالا و ۵۶ فرد با علائم پیش‌فشار خون (prehypertension) را ارزیابی کردند. آن‌ها دریافتند که تنوع باکتری‌های روده در مبتلایان به فشار خون بالا یا پیش‌فشار خون، کمتر است و گونه‌هایی مانند "کلبسیلا" (Klebsiella) و "پرووتلا" (Prevotella) به مقدار زیاد در آن‌ها دیده می‌شود.

 محققان مدفوع افراد شرکت‌کننده را به موش‌های عاری از میکروب که باکتری‌های روده نداشتند، منتقل کردند. نتیجه تحقیقات جدید نشان داد موش‌هایی که مدفوع افراد دارای  فشار خون بالا به آن‌ها منتقل شد، به این بیماری مبتلا شدند. به گفته پژوهشگران، هنوز کاملا مشخص نشده است که آیا تغییر باکتری‌های روده بر فشار خون تاثیر می‌گذارد یا فشار خون باعث ایجاد تغییراتی در باکتری‌های روده می‌شود. این موضوع که چگونه باکتری‌های روده باعث به وجودآمدن این تغییرات می‌شود نیز هنوز مشخص نشده است.

برخی محققان معتقد هستند که اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه (SCFAs) دلیل ارتباط بین باکتری‌های روده و فشار خون بالا هستند. بعضی از باکتری‌های روده، این مولکول‌ها را هنگام هضم فیبر های غذایی، تولید می‌کنند. بعد از این که باکتری‌ها، SCFAs راتولید کردند، خون آن‌ها را جذب می‌کند. بنابراین SCFAs بر فرآیندهای فیزیولوژیکی که یکی از آن‌ها فشار خون است، اثر می‌گذارد. اخیرا محققان تفاوت بین مقدار باکتری‌های روده را در افراد مبتلا به فشار خون بالا و افراد سالم بررسی کرده و دریافتند سطح SCFs در افرادی که فشار خون بالاتری دارند، پایین‌تر است.

نتایج این مطالعه در مجلهMicrobiome  منتشر شده است.

کد خبر 382452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.