استعفا ندادم/ با بودجه کم چطور می‌شود کار کرد؟

رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران گفت: من استعفا ندادم اما نامه زدم که معاون فرهنگی و هنری تا حل مشکل بودجه اداره امور را برعهده دارد

به گزارش ایمنا، سعید اوحدی صبح امروز در نشست خبری که به منظور تشریح برنامه‌های تابستانه سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران برگزار شد با بیان اینکه این سازمان از ظرفیت و امکانات زیرساختی و فیزیکی خوبی برخوردار است، با اشاره به داشتن ۳۸ فرهنگسرا، ۱۵۰ خانه فرهنگ، ۳۰ سالن سینما و پردیس سینمایی و باغ موزه‌ها، اظهار کرد: بعد از ۲۲ بهمن‌ماه رهبر انقلاب بیانیه‌ای در قالب گام دوم انقلاب صادر کرد که در واقع استراتژیک ۴۰ ساله دوم انقلاب تدوین شد که در این بیانیه به موضوعاتی همچون علم و پژوهش، اخلاق و دین‌مداری، عدالت‌محوری، سبک زندگی و ... اشاره شد و از آن زمان سعی کردیم با استفاده از زیرساخت‌ها و امکانات موجود در راستای تحقق برنامه‌های گام دوم انقلاب تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه سعی کردیم از ظرفیت مشارکت‌های مردمی استفاده کنیم، ادامه داد: بر همین اساس در سال ۱۳۹۸ مرکز مشارکت‌ها را در خانه‌های فرهنگ راه‌اندازی کردیم که در این راستا باید خانه‌های فرهنگ در راستای تحقق برنامه‌های فرهنگی مشارکت مردم را جلب می‌کردند و برهمین اساس ۲۸ خانه فرهنگ و مرکز مشارکت جدید احداث شد و شیوه‌نامه یکسانی را برای آن‌ها تدوین و ابلاغ کردیم.

رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با بیان اینکه فعالیت مراکز مشارکت باید در راستای استعدادیابی باشد، گفت: هر مرکز مشارکت باید هر ماه چهار ایده فرهنگی و هنری را از مردم محلات کسب و اجرایی کند.

اوحدی با بیان اینکه با کمک شبکه یک برنامه‌ای تحت عنوان مهارت و فراغت با رویکرد استعدادیابی تهیه شده است، خاطرنشان کرد: در این برنامه مهارت‌های خانواده‌ها احصاء شده و آن را به مردم معرفی می‌کنیم و بعد از آن با مشارکت سازمان برنامه‌های نمایشگاهی منظم در سطح شهر تهران برای معرفی مهارت‌های هر خانواده برگزار خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه ۱۰۲ مرکز آموزشی با یک هزار و ۵۰۰ دوره آموزش و با به کارگیری حدود پنج هزار مربی در ایام تابستان به دانشجویان آموزش می‌دهند، گفت: فراغت از تحصیل فرصتی را فراهم می‌آورد تا دانش‌آموزان تحت آموزش و مهارت‌های دیگر قرار گیرند که خانواده‌ها می‌توانند با مراجعه به سامانه "سینا" فرزندانشان را در کلاس‌های مختلف ثبت نام کنند و «سینا» بزرگترین شبکه آموزش غیررسمی کشور خواهد بود.

عدالت‌محوری برنامه‌های آموزشی در مناطق کم‌برخوردار

وی با بیان اینکه عدالت‌محوری را در برنامه‌های آموزشی مدنظر قرار داده و اولویت برنامه‌های ما برای مناطق کم‌برخوردار است، ادامه داد: در حوزه هنر و موسیقی برنامه‌های خوبی را در تابستان امسال خواهیم داشت و با خوانندگان بزرگی در حال رایزنی هستیم تا برای مردم شهرمان اجرا داشته باشند که از بردن نام آنها تا نهایی نشدن جلسات معذور هستم، اما تنها تاکنون با "محمد معتمدی" به توافق رسیدیم که در فضای پردیس تئاتر تهران به اجرای برنامه خواهند پرداخت.

اوحدی با بیان این‌که برای نخستین‌بار در پردیس تئاتر تهران، مدرسه تئاتر راه‌اندازی کردیم به گونه‌ای که سه گروه سنی کودک، نوجوان و خردسال می‌توانند در رشته‌های مختلف بازیگری، کارگردانی و گریم و ... به کسب آموزش بپردازند، اظهار کرد: در حوزه ادبیات و کتاب نیز اتوبوس کتاب‌گرد "هد هد" فعالیت سیار خود را ادامه خواهد داد و چهارمین دوره جام مسابقات کتابخوانی نیز اجرایی خواهد شد.

رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با بیان این‌که چندی پیش با مجمع خیرین مدرسه‌ساز جلسه داشتیم و با مرکز آموزشی قلم‌چی به توافق رسیدیم که با کمک یکدیگر چهارمین کتابخانه را برای روشندلان ایجاد کنیم، گفت: ۳۰۰۰ عنوان کتاب با خط بریل و ۵۰۰۰ جلد کتاب صوتی نیز برای روشندلان در نظر گرفته شده است که این افراد طی تماس با شهرداری می‌توانند عنوان کتابشان را بیان کرده و در هر جای تهران که هستند به صورت رایگان کتاب را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه چهارشنبه هفته جاری هفتمین جشنواره سینمایی شهر در پردیس ملت برگزار می‌شود، گفت: سال گذشته به دلیل مشکلات مالی نتوانستیم جشنواره فیلم شهر را برگزار کنیم، اما امسال دبیرخانه این جشنواره در دی‌ماه سال گذشته تشکیل و استقبال خوبی از این جشنواره شد و ۴۲۰۰ اثر در ۹ حوزه فیلم بلند، فیلم کوتاه، مستند، پویانمایی و ... به دبیرخانه ارسال شد و امسال با تدبیر جدیدی، سینما را به محلات برده و ضمن آموزش به افراد علاقه‌مند از آن‌ها خواستیم که با رویکرد محلات نسبت به ساخت فیلم‌های کوتاه اقدام کنند که این مهم محقق شده است.

اوحدی با بیان اینکه در کنار جشنواره فیلم شهر نمایشگاه آثار ۵۰ هنرمند در حوزه‌های مختلف تجسمی، عکس و ... به نمایش گذاشته خواهد شد، ادامه داد: امسال به دلیل استقبالی که از این جشنواره شد شعار این جشنواره را «شهر سالم – شهروند مسئول» انتخاب کردیم که از ۱۱۴ کشور آثار مختلفی به دبیرخانه ارسال شده است.

رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با بیان اینکه همایش بزرگ دختران در بوستان ولایت برگزار شد، اظهار کرد: نخستین کانون فرهنگی تخصصی ویژه دختران راه‌اندازی شد و درخواستی از سوی انجمن اسلامی دانش آموزان داشتیم تا کانون فرهنگی پسران نیز ثبت شود که این مهم در هفته آینده رخ خواهد داد.

وی با بیان این‌که امشب به مناسبت تولد امام رضا (ع) کیک ۱.۵ کیلومتری در دریاچه چیتگر برش داده می‌شود، گفت: این کیک تماما توسط خیرین تهیه شده است.

اوحدی با بیان اینکه ستاد برنامه‌های تابستانه تشکیل شده و سه هزار اجرا در قالب ۳۰ عنوان برنامه خواهیم داشت، افزود: شعار برنامه‌های تابستانی، روی خط زندگی خواهد بود که تا هشتم شهریورماه و در آستانه ماه محرم این برنامه‌ها ادامه خواهد داشت.

رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران همچنین از اجرای برنامه «دختر بابا» در برخی مدارس خبر داد و گفت: در راستای ارتباط هرچه بیشتر فرزندان با خانواده قرار است دختران در اردوی یک‌ روزه‌ای به همراه پدرانشان شرکت کنند.

وی از افزایش تعداد صندلی‌های سینما تا ۸۰۰ صندلی خبر داد و افزود: تعداد سالن‌های پردیس ملت نیز اضافه خواهد شد.

اوحدی با بیان اینکه در دهه ولایت ویژه برنامه‌های شادی برای مردم تهران خواهیم داشت، خاطرنشان کرد: یک برنامه تحت عنوان «شش و هفت» در روزهای پنجشنبه و جمعه در همه مناطق شهرداری برگزار می‌شود که هدف این برنامه شادسازی مردم است.

رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران همچنین از راه‌اندازی موزه اعتیاد در باغ موزه دفاع مقدس خبر داد و افزود: همچنین طی هماهنگی‌هایی که با رییس کتابخانه ملی داشتیم مقرر شد که نخستین موزه دستگاه‌های چاپ در کشور ساخته شود که هفته آینده جلسه‌ای برگزار خواهد شد و در مورد نحوه‌ انتقال دستگاه‌های چاپ به جمع‌بندی می‌رسیم.

واکنش به حواشی باغ کتاب

اوحدی همچنین در مورد اتفاقی که چند روز پیش در باغ کتاب و در پردیس سینمایی آن رخ داد و چراغ‌ها بر روی مردم خاموش شد، اظهار کرد: ما در مورد باغ کتاب قانون‌مند عمل کرده و معتقدیم نباید این موضوع خانوادگی اینقدر رسانه‌ای می‌شد.

رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با بیان این‌که باغ کتاب ۵۰ هزار مترمربع است که در سه هزار متر آن ۹ سالن سینما ساخته شده و در ۴۷ هزار متر باقیمانده مجموعه‌های مختلف کتاب و علمی در حال بهره‌برداری هستند، گفت: ساعت کار مجموعه براساس قوانین کشور اعلام شده و حتی برخی انتقاداتی به مجموعه باغ کتاب داشتن که چرا تفاوت ساعت فعالیت بین مجموعه سینمایی آن و مابقی مجموعه است، چرا که ما ساعت کار مابقی‌ مجموعه‌ها را ۱۰ شب تا ۱۲ شب اعلام کرده بودیم اما عملا سینماها ساعت دو بامداد تعطیل می‌شدند که این مسئله مورد انتقاد مابقی بهره‌برداران قرار گرفته و مدیرعامل باغ کتاب همان‌طور که باید پاسخگوی ۹ سالن سینما باشد باید پاسخگوی مابقی بهره‌برداران نیز باشد، لذا هیئت مدیره باغ کتاب تصمیم گرفت و آن را مکتوب هم اعلام کرد که این موضوع را در تعامل حل کرده و نیازی نبود که یک مسئله خانوادگی اینگونه رسانه‌ای شود و حتی نامه زدند که ما حکمیت کنیم.

وی با بیان اینکه دوستان سینمایی ما نیز پایبند قانون هستند، ادامه داد: شورای سیاست‌گذاری نظارت بر سینما نیز وارد شده و این هفته با تعامل موضوع حل می‌شود.

پردیس تئاتر تهران در اختیار همه

اوحدی در مورد استقبال نکردن هنرمندان از پردیس تئاتر تهران و نگارخانه شیوا با بیان این‌که سال ۱۳۹۸ را سال هنر برای همه نام‌گذاری کردیم و دست نیاز و کمک را به سوی هنرمندان برجسته کشور دراز می‌کنیم تا آن‌ها از مجموعه‌های ما استفاده کنند، اظهار کرد: شش هنرمند برجسته کشور در یک زیرزمین در اکباتان نمایشگاه برگزار کردند و این در حالی است که می‌توانستند در مجموعه‌های فرهنگی ما این کار را انجام دهند.

رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در مورد ماجرای استعفایش به دلیل کمبود بودجه نیز با بیان اینکه براساس قوانین بالادستی سازمان فرهنگی و هنری تنها مجموعه‌ای است که هیئت امنای مشخصی دارد که اعضای آن از ظرفیت‌های فرهنگی کشور هستند و براساس اساسنامه پشتوانه مالی این سازمان از طرف عالی‌ترین مقام اجرایی شهر یعنی شهرداری تهران و شورای شهر تامین می‌شود، تاکید کرد: بهمن‌ماه جلسه هیئت امنا تشکیل شد و بودجه سازمان به تصویب رسید، اما اشتباها تعداد پرسنل سازمان یک رقم دیگر درج شد و این مسئله سبب شد که تغییراتی در بودجه رخ دهد که با ظرفیت‌های سازمان تطابق نداشته باشد به گونه‌ای که در بودجه راهبری که حقوق و دستمزد در آن است شاهد کاهش ۳۰ درصدی بودیم و بودجه‌ای هم برای اجرای برنامه‌های فرهنگی نداشتیم.

وی با بیان اینکه بودجه این سازمان دچار مشکلات جدی شد، گفت: انصافا شهردار تهران چهار جلسه وقت گذاشتند و نهایتا عصر روز گذشته (شنبه) با دستور اکید ایشان موضوع حل شد و جا دارد از کمیسیون بودجه شورا نیز تشکر کنیم که جلسات پیوسته‌ای را تا نیمه‌های شب برای حل این مشکل برگزار کردند.

اوحدی با بیان این‌که من استعفا ندادم اما نامه زدم که معاون فرهنگی و هنری تا حل مشکل بودجه اداره امور را برعهده دارد، گفت: وقتی که بودجه ۳۰ درصد کاهش می‌یابد و بودجه‌ای هم برای اجرای برنامه نداریم، چه‌طور می‌شود کار کرد؟ البته خوشبختانه با قول شهردار این مشکل حل و فصل شد.

منبع: ایسنا

کد خبر 382425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.