۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۷
جولان سگ‌های ولگرد در دهاقان

دهاقان_هیچ‌گاه مانند امروز به حقوق و روابط حسنه آنان با انسان‌ها توجه نمی‌شد، اما اینجا شهروندان از حضور آنان که صبحگاهان تا شامگاه در کوچه پس کوچه‌های شهر جولان می‌دهند، ناراحت هستند. گاه از روی ترحم به آنان غذا می‌دهند و گاه آنان را از خود می‌رانند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان دهاقان، این روزها حامیان حقوق حیوانات در سراسر جهان ساز و کار منسجم‌تری پیدا کرده‌اند و با استفاده از شبکه‌های اجتماعی تلاش می‌کنند حساسیت عمومی را نسبت به بدرفتاری با حیوانات برانگیزانند؛ اما ماجرای پرحاشیه حضور حیوانات در محیط زندگی انسانی سوی دیگری هم دارد، گاه حیوانات مزاحم زندگی انسان هستند، اینجاست که قانون تکالیفی را برای شهرداری‌ها، محیط‌زیست و نهادهای مرتبط با بهداشت عمومی تعیین می‌کند تا هم حیوانات سر و سامانی پیدا کنند و هم بهداشت و سلامت انسان‌ها تهدید نشود.

چندی است حضور سگ‌های ولگرد و حیوانات موذی در معابر شهری دهاقان، داد شهروندان را درآورده است. شهروندان به جان آمده از حمله و آزار سگ‌ها حاضرند هر کاری بکنند تا این وضع تغییر کند. 

سگ ها آرامش ما را گرفته‌اند

فاطمه اسماعیلی از شهروندان دهاقانی می‌گوید: مشکلاتمان زیاد است و حضور سگ‌ها آن‌ها را افزایش داده است. صبح که میخواهیم به اتوبوس اصفهان برسیم سگ‌ها به ما حمله می‌کنند. اگر روزی آن‌ها را نبینیم جای تعجب دارد.

نعمت‌الله اسدیان، شهروند دیگری است که مشکلات ناشی از حضور حیوانات را اینگونه مطرح می‌کند: علاوه بر سگ‌ها، گربه‌ها وموش‌ها هم به داخل خانه‌هایمان می‌آیند و چندین بار از ماموران آتش‌نشانی کمک خواسته‌ایم، اما باید از مشکل یک‌بار برای همیشه رفع شود.

وی ادامه می‌دهد: مشکلات مسکن مهر نشینان دهاقان از حضور این حیوانات بسیار بیشتر است.

امکان تکرار حوادث تلخ گذشته

ذبیح الله رسم، مسئول واحد بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان دهاقان، اتلاف حیوانات ناقل بیماری را موضوعی بسیار مهم  می‌داند و اظهار می‌کند: متاسفانه جمع‌آوری و اتلاف این نوع حیوانات به‌صورت کامل انجام نمی‌شود و مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

وی شهرداران و دهیاران را متولی اصلی جمع‌آوری حیوانات می‌داند و می‌گوید: برخی از دهیاران نمی‌دانند که متولی این کار هستند و هیچ اقدامی در این زمینه انجام نمی‌دهند.

مسئول واحد بهداشت محیط دهاقان ادامه می‌دهد: حیوانات در داخل شهر و محل سکونت روستاییان جولان می‌دهند، ولی اقدامی درباره جمع‌آوری و نگهداری آن‌ها انجام نمی‌شود.

رسم با بیان اینکه باید محلی برای جمع‌آوری و نگهداری این نوع حیوانات در نظر گرفته شود، تصریح می‌کند: شهروندان از جولان سگ‌ها دچار ترس و وحشت هستند و هر آن ممکن است حادثه‌ای که برای کودک خمینی‌شهری رخ داد و او را به سوی مرگ کشاند در این شهرستان هم اتفاق بیفند،  سگ‌ها باعث انتقال بیماری‌های مشترک انسان و دام مانند کیست هیداتیک، هاری و سالک هستند.

وی خاطرنشان می‌کند: اگر بخش خصوصی برای زنده‌گیری و نگهداری سگ‌ها پیش‌قدم شود، دستگاه‌های اجرایی هم با آن‌ها همکاری می‌کنند.

ثبت۴۴مورد حیوان گزیدگی در۴ماه گذشته

مجید اکبری، مسئول واحد مبارزه با بیماری ها شبکه بهداشت ودرمان شهرستان دهاقان، اظهار کرد:درچهار ماه گذشته۴۴مورد سگ گزیدگی در شهرستان ثبت شده است.

وی بااشاره به انجام کارهای مراقبت ودرمان از جمله واکسیانسیون وسم زدایی از طریق سرم در واحد هاری مرکز بهداشت، تصریح کرد:بیماری هاری برابر با مرگ است وباید زیر نظر مراقبت های بهداشتی انجام گیرد، اما متاسفانه برخی از شهروندان موضوع را جدی نمی گیرند ودرمان را در طی مدت کوتاه رها می کنند که این کار خطر آفرین است وپیامد های منفی دارد.

مسئول واحد مبارزه با بیماری ها شبکه بهداشت ودرمان شهرستان دهاقان، خاطر نشان کرد:در سال گذشته یکصدو۲۲مورد حیوان گزیدگی در شهرستان ثبت شده است ودر این باره جلسات متعدد با حضور مسئولان برای زنده گیری وعقیم سازی سگ ها گرفته شده است.

اکبری باتوجه به لزوم ایجاد مکان برای نگهداری سگ های ولگرد، گفت:در شهرستان چنین مکانی فراهم نشده وکماکان شهروندان از جولان این حیوانات در سطح شهر وروستا ابراز گله دارند.

وی با بیان اینکه مراقبت های درمانی هاری هزینه بالایی داردگفت:داروها بسیار حساس هستند ونسبت به داروهای دیگر در دمای مشخص ومکان های متفاوت تر نگهداری می شود.

                                                                                                                                                                            

زنده گیری سگ هااز منازل شهروندان دهاقانی

داریوش یزدانی، مسئول خدمات شهری شهرداری دهاقان از زنده گیری چند قلاده سگ ولگرد ناقل بیماری از منازل شهروندان دهاقانی خبرداد واظهار کرد:برخی از سگ ها ناقل بیماری واگیردار بودند که در منازل شهروندان زنده گیری به خارج از شهر رها سازی شدند.

وی گفت:همه تلاش ما برزنده گیری حیوانات است وکار عقیم سازی نیز با مشارکت شبکه بهداشت ودرمان وشبکه دامپزشکی صورت می گیرد.

مسئول خدمات شهری شهرداری دهاقان، افزود:در چند ماه گذشته بیش از۱۷قلاده سگ ولگرد به صورت زنده دستگیر وبه مرکز نگهداری شهرستان بروجن ارجاع داده شد.

یزدانی خاطر نشان کرد:در حال حاضر چند نفر از افراد بخش خصوصی درخواست مکان وتسهیلات جهت نگهداری سگ های ولگرد داده اند که باید باهمکاری دستگاه های اجرایی موارد آنها مورد بررسی واقدامات لازم صورت گیرد

کد خبر 382417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.