گزارش جعبه‌های مواد غذایی آلوده در اصفهان نداشتیم

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه همه جعبه‌های بسته‌بندی مواد غذایی باید دارای نشان "سیب سلامت" باشند، گفت: تا کنون از سوی شهروندان آلوده بودن این جعبه‌ها در اصفهان گزارش نشده است.

حسین صفاری در گفت وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: هیچکدام از  اقلامی که به صورت دوره‌گردی جمع‌آوری می‌شود جنبه بازیافت برای جعبه‌های خوراکی را ندارد و فرآیند تولید جعبه‌های خوراکی متفاوت است.

وی افزود: طی این فرآیند هر محصولی از جمله کاغذ که برای تولید جعبه‌ها یا بسته‌های مواد خوراکی بازیافت می‌شود باید حتما کد شناسه، کد بهداشتی یا سیب سلامت داشته باشد.

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان خاطر نشان کرد: بیشتر جعبه‌ها و بسته‌های مواد خوراکی با استفاده از  کاغذهای مورد استفاده در ادارت تولید می‌شود، این کاغذها طی فرآیندی مخصوص و مورد تایید تبدیل به جعبه‌های مواد غذایی از جمله جعبه‌های شیرینی و پیتزا می‌شود.

صفاری افزود: جعبه‌های مواد غذایی دارای کد استاندارد بهداشتی است و همکاران نظارت لازم را حین بازدید از مراکز تولید و ارائه مواد غذایی انجام می‌دهند تا جعبه‌هایی که شناسه بهداشتی و مجوز ندارد جمع‌آوری شود.

وی تاکید کرد: استفاده از بسته‌های غیر مجاز مواد خوراکی به ندرت اتفاق می‌افتد و تاکنون موردی در این زمینه گزارش نشده است، البته تمامی شیرینی فروشی‌ها، اغذیه فروشی‌ها و رستوران‌ها باید کد شناسه بهداشتی و سیب سلامت را بر روی جعبه بسته‌بندی مواد غذایی داشته باشند.

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه لامینیت مورد استفاده درجعبه‌های مواد خوراکی نیز باید بهداشتی باشد، گفت: لامینت یک رل پلاستیک است که کف برخی جعبه‌ها از جمله جعبه پیتزا استفاده می‌شود تا ماده غذایی به صورت مستقیم بر روی جعبه قرار نگیرد، اقلام جمع‌آوری شده به وسیله دوره‌گردها به کاغذسازی‌ها تحویل داده می‌شود اما آنها موظف هستند  این اقلام را برای تولید مقواهایی به کار بگیرند که استفاده خوراکی نداشته باشد.

صفاری ادامه داد: کاغذهایی که از نظر بهداشتی مشکلی ندارد و در ادارات استفاده می‌شده به دو کارخانه در شهر اصفهان منتقل می‌شود تا این کاغذها تحت حرارت بالا به حالت خمیر درآمده و ضدعفونی ‌شود، سپس مواد گندزدایی به خمیر زده می‌شود و این خمیر تبدیل به رل‌های کاغذی می‌شود.

وی تصریح کرد: رل‌های کاغد مخصوص مواد غذایی غالبا از خارج کشور وارد می‌شود، این رل‌های کاغذی به منظور تولید جعبه‌های مواد غذایی به یکدیگر چسبیده و کد سلامت به آنها داده می‌شود.

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: در صورتی که جعبه‌های بهداشتی برای نگهداری و ارائه مواد غذایی استفاده نشود انواع بیماری‌های روده‌ای و به خصوص اسهال و استفراغ فرد مصرف کننده را تهدید می‌کند زیرا ممکن است اقلام مصرفی از جمله جعبه‌های مقوایی و کاغذی آغشته به مواد آلوده و بیماری زا باشد.

صفاری تاکیدکرد: تا به حال گزارشی مبنی بر استفاده از جعبه‌های آلوده حتی از طرف شهروندان گزارش نشده است و در صورتی که بازرسان موردی در این خصوص را در سطح شهر مشاهده کنند قطعا برخورد لازم انجام می‌شود، در حال حاضر استفاده از جعبه‌های مجاز تبدیل به یک فرهنگ شده است و همه مراکز تولید مواد غذایی اعم از رستوران‌ها، فست فودها، اغذیه فروشی‌ها و شیرینی فروشی‌ها از این جعبههای استاندارد استفاده می‌کنند.

وی افزود: تفاوت جعبه‌های مورد استفاده برای اقلامی مثل کفش یا لباس با جعبه‌های مواد خوراکی در این است که در بسته‌های مخصوص مواد خوراکی خمیر علاوه بر حرارت ماده ضدعفونی کننده و گندزدا نیز دریافت می‌کند، در این کارخانه‌ها مواد گندزدا در حضور مسئول فنی آزمایشگاه به خمیر اضافه می‌شود.

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان ادامه داد: بازرسان بخشی از محصول خط تولید را به صورت تصادفی برای نمونه برداری انتخاب و آزمایش‌های میکروبی را بر روی آنها انجام می‌دهند و نتایج آن را برای این مرکز ارسال می‌کنند.

کد خبر 382408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.