کشته شدن ۱۴۰ کودک سوری

اظهارات سید حسن نصرالله، دفاع جرمی هانت از افشای اطلاعات سفیر سابق انگلیس در واشنگتن، دیدار وزیر خارجه عراق با سفیر بحرین، آمادگی حفتر برای حمله نهایی و کشته شدن یکی از اعضای حماس در یمن از جمله مهم ترین تحولات سیاسی منطقه و جهان بوده است.

به گزارش ایمنا، برگزیده اخبار جهان، همچنین مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

جرمی هانت: از افشای اطلاعات به شرط منفعت عمومی دفاع می کنم

وزیر امور خارجه بریتانیا و یکی از رقیبان نخست‌وزیری در حزب محافظه‌کار، اعلام کرده است که خبرنگاران، کاملا برای افشای اطلاعات سری صلاحیت داشته‌اند.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری اسپوتنیک، چند روز پیش نیل باسو، معاون کمیسر پلیس لندن اعلام کرد که تحقیقات برای یافتن مظنون یا مظنونان افشای پیام‌های محرمانه کیم داروک، سفیر مستعفی انگلیس در آمریکا آغاز شده است و در ادامه گفت که اگر فردی با دانستن جوانب افشای اطلاعات محرمانه، در آینده دست به انتشار محتوای این چنینی بزند، گناهکار محسوب خواهد شد.

حال "جرمی هانت"، وزیر امور خارجه بریتانیا و رقیب بوریس جانسون در کسب مقام نخست‌وزیری، در پیام توییتری خود آورده است: "افشای پیام‌ها، به روابط بریتانیا و آمریکا ضربه زد و باعث شد یک سفیر وفادار، کارش را از دست بدهد، بنابراین عامل افشا باید کاملا پاسخگو باشد؛ اما من از حق کامل نشریات در افشاگری، در صورتی دفاع می‌کنم که آن را دریافت کرده باشند و انتشار آن را به نفع عموم بدانند".

جرمی هانت

هلاکت ۲۰ تن از اعضای طالبان

یک رسانه محلی افغانستان امروز(یکشنبه) به نقل از مقام های نظامی گزارش کردند، نیروهای ویژه ارتش افغانستان در ولایت وردک واقع در مرکز این کشور طی عملیاتهایی مجموعا ۲۰ تن از شبه‌نظامیان طالبان را کشته و سه شبه‌نظامی دیگر را نیز دستگیر کردند.

خبرگزاری خامه‌پرس افغانستان گزارش کرد، نیروهای ویژه امنیتی این کشور در راستای عملیاتشان در یکی از مناطق این ولایت ضمن کشته و دستگیر کردن این شبه‌نظامیان، یک انبار تسلیحات متعلق به این گروه را نیز از بین بردند.

افغانستان

نتانیاهو: قصد اعلام جزئیات طرح‌های‌مان را ندارم

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در اظهاراتی که نشان از عصبانیتش از مواضع اخیر سید حسن نصرالله دارد، اعلام کرد: اگر حزب‌الله جرات حمله به تل‌آویو را بکند با پاسخ کوبنده ما روبه‌رو می‌شود.

بر اساس گزارشی از سایت شبکه خبری اسکای نیوز عربی، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در ابتدای جلسه هفتگی دولت این رژیم در واکنش به اظهارات اخیر سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: اگر نصرالله جرات کند و به اسرائیل حمله کند ضربه نظامی کوبنده‌ای را دریافت می‌کند.

نتانیاهو افزود: ما اخیراً اظهارات مغرورانه نصرالله را درباره طرح‌های هجومی حزب‌الله علیه اسرائیل را شنیدیم.

وی ادامه داد: اگر حزب‌الله جرات ارتکاب حماقتی را علیه اسرائیل بکند آن را مسدود خواهیم کرد و به آن ضربه کشنده‌ای وارد می‌کنیم، اما برخلاف نصرالله من قصد اعلام جزئیات طرح‌های‌مان را ندارم.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی اظهارات از روی عصبانیتش را این گونه ادامه داد: کافی است نصرالله حفر تونل‌ها طی سال‌های گذشته را به یاد بیاورد که در عرض چند روز همه را ویران کردیم، پس نباید زیاد مغرور شد.‌

پیشروی نیروهای عراقی علیه داعش

فرماندهی عملیات مشترک عراق از پیشروی نیروهای امنیتی این کشور در عملیات گسترده خود علیه داعش و ورود به مناطق دور افتاده و متروکه خبر داد.

یحیی رسول، سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق در گفت‌وگو با شبکه سومریه نیوز اعلام کرد: عملیات "اراده پیروزی" با تفتیش صحرای عراق که سه استان صلاح الدین، نینوا و الأنبار را به یکدیکر متصل می‌کند تا زمان تحقق اهدافش و رسیدن به نقطه پایانی یعنی مرزهای سوریه همچنان ادامه می‌یابد و تمامی نیروهای نظامی عراق به منظور تعقیب داعش در این عملیات حضور دارند.

image.png

بایدن: اعتمادم به بوش اشتباه بود

معاون سابق باراک اوباما با اشاره به جنگ عراق تاکید کرد: اشتباهی که مرتکب شدم اعتماد به دولت بوش بود.

بر اساس گزارشی از شبکه خبری سی‌ان‌ان، جو بایدن معاون سابق رئیس‌جمهوری آمریکا در کمپین انتخاباتی بابت رای مثبت به جنگ عراق در سال ۲۰۰۲ با انتقاد مواجه شده است. این به مساله‌ای برای رای‌دهندگان آمریکایی تبدیل شده است و نظرسنجی جدیدی از اهمیت آن برای برخی خبر می‌دهد و بایدن به این موضوع پاسخ داد.

بایدن پیشتر از رای مثبت خودش ابراز تاسف کرده بود. او دوباره در پاسخ به سوالی در نیوهمپشایر گفت: اشتباهی که من مرتکب شدم، اعتمادم به جورج بوش، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا بود. او به من قول داد تا از آن برای ورود ناظران به عراق استفاده کند و متوجه شود که در آنجا چه خبر است و آیا آنها تسلیحات هسته‌ای دارند یا خیر.

جو بایدن

عراق در انتظار تظاهرات میلیونی

مرکز هماهنگی تظاهرات ۱۹ ژوئیه عراق اعلام کرد که جمعه جاری تظاهرات در ۱۴ استان و با مشارکت میلیونی مردم برای درخواست برای خدمات عمومی برگزار خواهد شد.

بر اساس گزارشی از سایت شبکه تلویزیونی سومریه نیوز عراق، خلیل الناجی، هماهنگ‌کننده تظاهرات ۱۹ ژوئیه عراق در بیانیه‌ای اظهار کرد، تظاهرات‌های جمعه در ۱۴ استان عراق و به شکل مسالمت‌آمیز برگزار خواهند شد و مردم بهبود خدمات، ایجاد فرصت‌های شغلی، شناسایی مفسدان و توقف سهمیه‌بندی‌های ویرانگر را خواستار خواهند شد.

قدس و فلسطین گوشت قربانی نیست

دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) و مذاکره‌کننده ارشد فلسطین اعلام کرد که نباید قدس و فلسطین را مانند گوشت‌های قربانی تقدیم معابد فرومایه و محورهای سیاسی کنیم.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری اسپوتنیک، صائب عریقات، دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) و مذاکره‌کننده ارشد فلسطین گفت: باید مساله فلسطین و قدس را بالاتر از هر مساله دیگر قرار داد چرا که فلسطین و قدس هرگز قربانیانی که به معابد فرومایه و محورهای سیاسی تقدیم می‌شوند، نخواهند شد.

عریقات در ادامه افزود: این یک فاجعه فلسطینی و زخم جانکاه است. جنبش حماس بخشی از سازمان اخوان‌المسلمین است و ما مساله فلسطین را بالاتر از هر چیز دیگر قرار می‌دهیم و با صدای بلند می‌گوییم که قدس و فلسطین مهم‌تر از هر کشور و هر پایتخت در جهان هستند.

دبیر کمیته اجرایی سازمان ساف تاکید کرد که جنبش حماس باید بازگشت به صندوق‌های رای‌گیری را بپذیرد و اراده ملت با آنچه اخوان‌المسلمین تصمیم گرفته، مطابقت ندارد. به جنبش حماس می‌گوییم که آن بخشی از ملت فلسطین است. در حال حاضر امر مطلوب این است توافقی که در ۱۲ اکتبر ۲۰۱۷ در قاهره تحت نظارت مصر به امضا رسید، اجرا شود. ما ملتی تحت اشغال هستیم و باید مساله فلسطین در راس اولویت‌ها قرار بگیرد.

صائب عریقات

کشته شدن یکی از اعضای حماس در یمن

جنبش حماس از کشته شدن یکی از اعضای خود در ایست امنیتی در استان مأرب خبر داد.

بر اساس گزارشی از المسیره، جنبش حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد که سلیم احمد معروف ابوعبدالرحمن ۳۶ ساله در یکی از ایست‌های امنیتی استان مأرب یمن کشته شد.

حماس از طرف‌های امنیتی وابسته به ائتلاف متجاوز عربی خواست تحقیقاتی را درباره قتل این فلسطینی که از ۱۵ سال پیش در یمن ساکن است، انجام دهند.

از ابتدای سال تاکنون ۱۴۰ کودک سوری کشته شده اند

صندوق اضطراری بین‌المللی کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) اعلام کرد که از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون ۱۴۰ کودک سوری در نتیجه جنگ در این کشور کشته شده‌اند.

بر اساس گزارشی از سایت عربی ۲۱، خیرت کابالاری، مدیر منطقه خاورمیانه یونیسف با انتشار گزارشی اعلام کرد، تعداد کودکانی که از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون در نتیجه جنگ در سوریه کشته شده‌اند به ۱۴۰ تن افزایش یافته است.

وی افزود: تعداد کودکان کشته شده در سوریه روز به روز در حال افزایش است و گزارش‌هایی مبنی بر کشته شدن شمار زیادی کودک در جریان جنگ در ادلب منتشر شده است.

در این گزارش آمده است: جنگ علیه کودکان در سوریه بسیار دور از انتظار است و کشتار آنها نقض خطرناک حقوق کودکان به شمار می‌رود و آنهایی که کودکان را به قتل می‌رسانند مجازات خواهند شد.

کودکان سوری

آمادگی حفتر برای حمله نهایی

یکی از مسئولان نیروهای موسوم به "ارتش ملی لیبی" از آمادگی این نیروها برای آغاز حمله‌ نهایی علیه طرابلس خبر داد.

صالح بوحلیقه، افسر عملیات تیپ ۷۳ پیاده نظام در نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی امروز (یکشنبه) در گفت‌وگویی ویژه با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه اظهار کرد: نیروهای ارتش ملی لیبی برای ورود به میدان الشهداء شهر طرابلس آماده می‌شوند و تعقیب و بازداشت شبه‌نظامیان مسلح پس از موفقیت طرح بیرون کردن دشمن آغاز خواهد شد.

بوحلیقه در ادامه گفت: ارتش ملی لیبی وارد مرحله جدیدی خواهد شد و ما خود را به ورودی‌های میدان شهداء الکرامه خواهیم رساند، دشمن شکست می‌خورد و از هم می‌پاشد و از میدان درگیری به سمت مسیرهای تروریستی همیشگی خود در شهر فرار می‌کند.

نکات مهم اظهارات جدید سید حسن نصرالله

دبیرکل حزب‌الله لبنان شامگاه جمعه مصاحبه‌ای تفصیلی با شبکه خبری المنار انجام داد که به دلیل اوضاع کنونی خاورمیانه وضعیت متفاوتی در مقایسه با سخنرانی‌ها و گفت‌وگوهای پیشین وی داشت و او در این مصاحبه از یک استراتژی جامع در مقابل رژیم صهیونیستی پرده برداشت.

روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم در سرمقاله‌ای درباره گفت‌وگوی جمعه شب سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان با شبکه خبری المنار آورده است: "سید حسن نصرالله در سخنرانی‌های پیشین خود به دلیل اهتمام به جبهه داخلی، حفظ ائتلاف‌های لبنانی خود، تقویت ثبات در کشورش که با شرایط سخت اقتصادی و اختلافات حزبی و قومی مواجه است و همچنین به دلیل مانع‌تراشی کسانی که به دنبال گرفتن نقطه ضعف از اردوگاه دیگر و مراجعه به آمریکا و اسرائیل هستند، همواره بر اجتناب از به کارگیری لهجه تهدیدآمیز علیه رژیم اشغالگر و صحبت درباره احتمال کشیده شدن لبنان به جنگ به شیوه‌های مختلف اصرار می‌ورزید؛ اما اوضاع در گفت‌وگوی اختصاصی جمعه شب وی با شبکه المنار و مواضع وی کاملاً متفاوت بود، نه به این دلیل که به مناسبت سالروز جنگ ژوئیه ۲۰۰۶ انجام می‌شد، بلکه تفاوت این گفت‌وگو به این دلیل بود که اوضاع منطقه خاورمیانه نیز با حالتی از تنش و تشدید اوضاع مواجه است که به دلیل عدم جلوگیری از وقوع یک جنگ میان چند طرف و در رأس آن جبهه لبنان، این اوضاع شامل طرف‌های بسیاری می‌شود که ما نیز در میان آنها قرار داریم.

هشدار نسبت به بازگشت نزاع طایفه ای و فساد به عراق

نخست‌وزیر سابق عراق نسبت به خطر بازگشت نزاع طایفه‌ای به کشورش هشدار داد.

حیدر العبادی، نخست‌وزیر سابق عراق در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه درباره خطر بازگشت نزاع طایفه‌ای به عراق که شاهد بزرگترین پیروزی علیه داعش در دوره اوست و فساد در کشوری که در جایگاه دوازدهم در لیست کشورهای فاسد در جهان قرار دارد و تنش‌ها با اقلیم کردستان عراق صحبت کرد.

یک منبع دولتی به خبرگزاری فرانسه به تحرکات سیاسی العبادی با تکیه بر اعتراضات دوره‌ای عراقی‌ها علیه قطعی برق و کمبود خدمات برای بازگشت مجدد به قدرت اشاره کرد.

العبادی

دیدار وزیر خارجه عراق با سفیر بحرین

وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد، وزیر خارجه این کشور با سفیر بحرین در بغداد دیدار کرد. این دیدار در پی بحران به وجود آمده میان دو کشور به دلیل ورود برخی عراقی‌ها به سفارت بحرین در اعتراض به برگزاری "کنفرانس منامه" حائز اهمیت است.

بر اساس گزارشی از سومریه نیوز، وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد، محمد الحکیم، وزیر خارجه این کشور عصر روز شنبه در دفترش با صلاح علی المالکی، سفیر بحرین در بغداد دیدار کرد، طی این دیدار سفیر بحرین سلام وزیر خارجه کشورش را به همتای عراقی‌اش رساند.

الحکیم در جریان این دیدار بر عمق روابط برادرانه میان عراق و بحرین که این دو کشور را به هم مرتبط می‌سازد، تاکید کرد.

الحکیم

کد خبر 382407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.