دندان‌های شیری کودکان را نکشید/ رژیم غذایی مناسب برای سلامت روده

عوامل مؤثر بر اختلال پرخوری عصبی، هفت دلیل سردی دست و پا، رژیم غذایی مناسب برای سلامت رود، نکشیدن دندان های شیری کودکان و نابودی سلول های سرطانی با تلفیق داروهای دو سرطان را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ مطالعه نشان می دهد اگر داروهای مورداستفاده برای درمان سرطان سینه و ریه تلفیق شوند بر مقاومت در برابر درمان فائق آمده و موجب نابودی سلول های سرطانی می شوند. یافته های محققان موسسه تحقیقات سرطان لندن نشان می دهد اگر دارو سرطان سینه palbociclib با داروی سرطان ریه crizotinib تلفیق شوند، نتایج بهتری به همراه خواهند داشت و ترکیب این دو دارو در مقابله با سلول های سرطانی به مراتب موثرتر از مصرف تک آنها است.

محققان همچنین کشف کردند مقاومت در برابر palbociclib عمدتاً از طریق پروتئینی ایجاد می شود که دارو crizotinib، آن را هدف قرار می دهد از اینرو استفاده همزمان از این دو دارو منطقی است.

داروی palbociclib، یکی از گروه داروهایی است که موجب توقف عملکرد دو پروتئین CDK۴ و CDK۶ می شود؛ این دو پروتئین موجب تحریک تقسیم سلول تومور و پیشرفت سرطان می شوند.

اگرچه سرطان ها با فعال شدن مولکول مرتبط موسوم به CDK۲ که قادر به ایجاد تقسیم سلولی در صورت عدم حضور CDK۴/۶ است نیز می توانند به دارو palbociclib مقاوم شوند.

براساس این کشف، محققان دریافتند جفت کردن مسدودکننده های CDK۴/۶ نظیر palbociclib با crizotinib، که موجب توقف فعالیت MET می شوند می تواند یک درمان تلفیقی موثر باشد.

رژیم غذایی مناسب برای سلامت روده

وجود باکتری‌های مفید در سیستم گوارشی برای برخورداری از وضعیت جسمی سالم حائز اهمیت است.باکتری‌های مفید به بدن کمک می‌کنند که مواد مغذی را از خوراکی‌ها استخراج کرده و سیستم ایمنی را در مقابله با التهاب و بسیاری از بیماری‌های مرتبط با آن بهبود دهد.

نتایج بررسی متخصصان دانشکده پزشکی دانشگاه واشینگتن در سیاتلِ آمریکا نشان می‌دهد رژیم غذایی گیاهی، مطلوب‌ترین اثرگذاری را روی میکروب‌های روده دارد زیرا خوراکی‌های گیاهی، باکتری‌های روده را در سیستم گوارشی تغذیه می‌کند.

آنها همچنین دریافتند رژیم غذایی که حاوی ۱۸۰۰ کالری در روز باشد بهترین گزینه است. این درحالیست که رژیم غذایی معمول آمریکایی‌ها حاوی ۳۰۰۰ کالری است و با افزایش وزن و بیماری‌های مزمن مرتبط است. علاوه براین، رژیم غذایی گیاهی به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کند.

گنجاندن خوراکی‌های گیاهی در رژیم غذایی روزانه به معنی این نیست که بلافاصله فرد رژیم گیاهخواری در پیش گیرد. ابتدا باید مصرف خوراکی‌هایی را شروع کرد که به طور ویژه برای روده مناسب هستند، یعنی سرشار از مواد مغذی و انواع مختلفی از فیبر هستند که باکتری‌های سالم و مفید را تولید می‌کنند.

به گزارش هلث‌دی نیوز، از جمله خوراکی‌هایی که تعداد باکتری‌های مفید روده را افزایش می‌دهد می‌توان به موز، ذغال‌اخته آبی (بلوبری)، گیاه مارچوبه، تره فرنگی، پیاز، سبزیجاتی همچون کلم بروکلی و کلم، انواع لوبیاها و خوراکی‌های حاوی پروبیوتیک اشاره کرد.

عوامل موثر بر اختلال پرخوری عصبی

نتایج یک تحقیق داخلی نشان می‌دهد آموزش تنظیم هیجان و ذهن آگاهی بر بهبود اختلال پرخوری عصبی مؤثر است و موجب بهبودی در اضطراب افراد مبتلا به پرخوری عصبی می‌شود اما در بهبود ادراک نادرست از تصویر بدنی و افسردگی در افراد مبتلا به پرخوری عصبی تأثیری ندارد.

اختلالات خوردن در نیمه دوم قرن بیستم به طور حیرت‌آوری در حال افزایش است، در سبب شناسی این اختلال برخلاف اکثر اختلالات دیگر، عوامل اجتماعی فرهنگی بیشتر از عوامل روانشناختی و زیستی نقش دارد.

پرخوری عصبی از بسیاری جهات نمایانگر شکست تلاش‌های بیمار در دستیابی به وضعیت بی اشتهایی عصبی است. هدف بیماران در هر دو اختلال لاغری مفرط است اما در پر اشتهایی عصبی، بیمار در مقایسه با بیماران مبتلا به نوع محدودکننده بی‌اشتهایی عصبی کمتر می‌تواند حالت گرسنگی یا گرسنگی شدید را به صورت پیوسته حفظ کند و در مواردی به پرخوری دست میزند.

این پرخوری‌ها سبب حالت وحشت زدگی در فرد می‌شود، چون فرد فکر می‌کند خوردن وی از کنترل خارج شده است. ۹۰ تا ۹۵ درصد پرخورهای عصبی که به درمان تن می‌دهند زن هستند. در میان زنان از همه بیشتر دختران نوجوان درخطرند. میانه سن شروع برای همه اختلالات خوردن در دامنه ۱۸ تا ۲۱ سالگی است اما گاهی پرخوری عصبی حتی در ۱۰ سالگی شروع می‌شود. پرخوری عصبی بعد از ایجاد و در صورت درمان نشدن مزمن می‌شود.

الگوهای متفاوت رشد فیزیکی دختران و پسران در تعامل با عوامل فرهنگی اختلالات خوردن را ایجاد می‌کنند. دختران بعد از بلوغ عمدتاً در قالب بافت چربی اضافه وزن پیدا می‌کنند درحالیکه پسرها دارای بافت عضلانی و غیر چرب بیشتری می‌شوند. ازآنجاکه هیکل آرمانی برای پسران در کشورهای غربی هیکل عضلانی و قامت بلند و برای دختران هیکل لاغر پیش از بلوغ است رشد فیزیکی، پسران را به هیکل آرمانی نزدیک‌تر و دختران را از آن دورتر می‌کند و به طور کلی نگرانی در مورد تصویر بدن با افزایش سن کم می‌شود.

این بیماران اهمیت یا ارزش خود را تقریباً به طور کامل برحسب شکل و اندام و وزن خود، مورد قضاوت قرار می‌دهند. درنتیجه گرفتار افکاری درباره هیکل و وزن خود می‌شوند و با جدیت تمام از اضافه شدن وزن خود اجتناب می‌کنند و بسیاری دست به هر تلاشی می‌زنند تا لاغر بشوند و رفتارهایی مثل رژیم غذایی سخت‌گیرانه، استفراغ‌های خودخواسته، استفاده نادرست از مدرها و ملین ها و ورزش‌های سنگین انجام می‌دهند.


نقش دارودرمانی و روان‌درمانی در بهبود پرخوری عصبی

از این رو مجید محمود علیلو (دکتری تخصصی روانشناسی بالینی) و بهارک حیدری اقدم (کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه) پژوهشی با هدف " تعیین اثربخشی آموزش تنظیم هیجان و ذهن آگاهی بر بهبود نشانه‌های پرخوری عصبی" انجام داده‌اند.

نتایج پژوهش فوق‌الذکر نشان داد که آموزش تنظیم هیجان و ذهن آگاهی بر بهبود علائم پرخوری عصبی مؤثر است و همچنین رابطه معنی داری بین تنظیم هیجان‌ها و پرخوری وجود دارد.

همچنین افراد دچار پرخوری عصبی از عمل خوردن به عنوان تنظیم کننده هیجانات خود استفاده می‌کنند که گاهی همین رفتار خود موجب ایجاد اضطراب مضاعف می‌شود و فرد به رفتارهای جبرانی برای تنظیم هیجانات خود روی میاورد. بنابراین آموزش تنظیم هیجان به این افراد کمک می‌کند.

در تبیین یافته‌ها می‌توان گفت آموزش مهارت‌های تنظیم هیجان از طریق افزایش آگاهی نسبت به هیجان‌ها و مهارت کنترل آنها و درنهایت کاهش رنج هیجانی ناشی از آن با ذهن آگاهی، از رفتارهای خود آسیب زنی مانند پرخوری افراطی و رفتارهای جبرانی پس از آن می‌کاهد و بدین ترتیب علائم بولیمیا (پرخوری عصبی) کاهش می‌یابد.

همچنین نتایج نشان داد آموزش تنظیم هیجان و ذهن آگاهی بر بهبود افسردگی در افراد مبتلا به پرخوری عصبی مؤثر است و متغیر مداخله‌ای تأثیری بر افسردگی نداشته است. همانطور که قبلاً ذکر شد حدود ۲۰ درصد افراد مبتلا به پرخوری عصبی از افسردگی هم رنج می‌برند که احتمالاً این افسردگی واکنشی به پرخوری عصبی است.

این محققان با اشاره به اینکه شیوه بیان هیجان‌ها و بد تنظیمی آنها موجب تداوم اضطراب می‌شود، می‌گویند: اضطراب مشکل هیجانی است که نیازمند پاسخ دهی است. اضطراب در افرادی که مشکل تنظیم هیجانی دارند با رفتارهای دردسرسازی مانند پرخوری پاسخ داده می‌شود که خود عمل پرخوری موجب اضطراب بیشتر می‌شود و گاهی برای رهایی از این اضطراب دست به رفتارهای جبرانی می‌زنند و درنهایت چرخه معیوب ایجاد می‌شود.

آنها می‌افزایند: با آموزش تنظیم هیجان و رفتارهای مقابله‌ای صحیح همچنین آموزش کنار آمدن با هیجان‌ها به شکل ذهن آگاهی رفتارهای دردسرساز کاهش می‌یابد و همانطور که پرخوری بهبود میابد، اضطراب همراه با آن نیز بهبود می‌یابد.

یافته‌ها نشان داد که پس از ۱۰ جلسه آموزش تنظیم هیجان و ذهن آگاهی به طور متوسط علائم پرخوری عصبی ۶۴.۳۳ درصد و تصویر بدنی ۳۹.۶۵ درصد و افسردگی ۳۹.۹۶ درصد و اضطراب ۵۰.۷۶ درصد بهبودیافته و پس از پیگیری یک‌ماهه در علائم پرخوری عصبی به میزان ۵۴.۷۱ درصد، تصویر بدنی درصد، افسردگی ۲۸.۱۷ درصد و اضطراب ۴۵.۴۴ درصد بهبودی مشاهده شد.

کشیدن دندان های شیری کودکان بدون توجیه مشکل ساز می شود

نایب رئیس انجمن دندانپزشکی کودکان ایران، گفت: خارج نمودن زودرس و بدون توجیه دندان‌های شیری کودکان مشکل ساز می‌شود.

علی رشیدیان، در آستانه برگزاری هجدهمین کنگره انجمن دندانپزشکی کودکان ایران، اظهار کرد: دندان‌های شیری کودکان از ۶ ماهگی شروع به رویش می‌کند و تا سه سالگی کامل می‌شود.

سرپرست هجدهمین کنگره دندانپزشکی کودکان ایران، در ارتباط با عوارض کشیدن دندان‌های شیری کودکان، گفت: خارج نمودن زودرس و بدون توجیه دندان‌های شیری از چند جهت سبب بروز مشکل می‌شود، جدا از بروز اختلال در جویدن مواد غذایی، دندان‌های جانشین دائمی مسیر رویشی صحیح خود را از دست داده و سبب کاهش طول قوس فکی خواهد شد.

رئیس بخش دندانپزشکی کودکان دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران، ادامه داد: در بعضی موارد با بررسی کلینیکی و رادیو گرافیک، دندانپزشک به این تصمیم می‌رسد که درمان دندان شیری امکانپذیر نیست و یا باقی ماندن آن سبب آسیب به جوانه دندان دائمی می‌شود. در این صورت دندان شیری خارج شده و از فضا نگهدارنده برحسب مورد، برای حفظ مسیر رویشی مناسب دندان‌های دائمی جایگزین استفاده می‌شود.

رشیدیان با عنوان این مطلب که درمان دندانپزشکی برای کودکان در هر سنی امکانپذیر است و این امر در مورد درمان‌های زیبایی نیز صادق است، افزود: متخصصین دندانپزشکی کودکان با توجه به میزان همکاری کودک ممکن است این درمان‌ها را در کلینیک و یا در اتاق عمل تحت بیهوشی و یا آرامبخشی انجام دهند.

وی در ادامه به هجدهمین کنگره انجمن دندانپزشکی کودکان ایران که از یکم تا چهارم مرداد ۹۸ در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار خواهد شد، اشاره کرد و گفت: عنوان کنگره امسال، «دندانپزشکی کودکان مبتنی بر شواهد؛ مفاهیم نوین» در نظر گرفته شده است.

این متخصص دندانپزشکی کودکان، تاکید کرد: تجارب اندوخته شده بر پایه دانش روز و شواهد کلینیکی در روند درمان بیماران در حیطه دندانپزشکی کودکان، افقی نوین را فراروی همکاران قرار داده است و این فرصت را فراهم می‌سازد تا مطلوب‌ترین روش‌های درمانی در جهت ارتقا سلامت بیماران به کار گرفته شود.

وی با بیان اینکه  سخنرانی‌ها و کارگاه‌های متعددی جهت افزایش مهارت‌های علمی و عملی همکاران در نظر گرفته شده است، گفت: امیدواریم با توجه به توانمندی همکاران در سراسر کشور، امکان تبادل اطلاعات در بالاترین سطح ممکن فراهم شود. شورای علمی و اجرایی برگزار کننده کنگره هجدهم تمام همت خود را جزم کرده اند تا گردهمایی در خور شأن همکاران برگزار گردد.

هفت دلیل سردی دست و پا که باید آنها را جدی بگیرید

برخی افراد در تمام فصول سال در ناحیه دست و پا احساس سرما دارند که برخی مشکلات و بیماری‌ها باعث بیماری استیکی از رایج‌ترین مشکلاتی که برخی افراد در تمام طول سال با آن مواجه می‌شوند احساس سرما در بدن به ویژه دست‌ها و پاها است؛ در ادامه برخی از مهم‌ترین علل سرد بودن بدن را بررسی می‌کنیم.
کم خونی
این مسئله زمانی اتفاق می‌افتد که گلبول‌های قرمز خون به تعداد کافی وجود ندارد و این در حالی است که این گلبول‌ها مسئول اکسیژن رسانی بدن هستند بنابراین در این فرایند اختلال ایجاد می‌شود علاوه بر آن کم خونی موجب خستگی، ضعف بدن، سرگیجه و تنگی نفس می‌شود.
افراد دچار کم خونی معمولا بدنشان سرد است و این سرما بیشتر در ناحیه دست و پا احساس می‌شود، پزشکان برای درمان این مشکل تغییراتی در رژیم غذایی بیماران ایجاد می‌کند یا مکمل‌هایی برای آن تجویز می‌کنند.
کم‌کاری تیروئید
زمانی که تیروئید هورمون کافی ترشح نکند موجب احساس سرما در بدن می‌شود، همچنین کم کاری تیروئید عوارضی از قبیل افزایش وزن، خشک شدن پوست و درد مفاصل را به دنبال دارد، البته این عوارض ممکن است طی چندین سال مختلف بروز پیدا کندکم کاری تیروئید عامل بسیاری از بیماری‌ها که پزشکان معمولا از طریق هورمون درمانی به کمک بیماران می‌آیند.
بیماری‌های کلیوی
دیابت و فشار خون بالا از علل اصلی بروز بیماری‌های کلیوی هستند و این در حالی است که کلیه‌ها مسئول حذف مواد زائد و خطرناک بدن از طریق تصفیه خون هستند، این عامل باعث کاهش دمای بدن می‌شود.
بیماری‌های کلیوی با کم خونی مرتبط است و می‌تواند یکی از علل احساس سرما در بدن باشد.
دیابت نوع ۲
زمانی که فردی به این بیماری مبتلا باشد مشکلاتی دیگر از قبیل کم خونی و بیماری‌های کلیوی هم وی را تهدید می‌کند و همین عوامل موجب احساس سردی بدن می‌شود؛ آسیب دستگاه عصبی ناشی از دیابت نوع ۲ موجب سردی در بدن می‌شود.
نبود آهن کافی در بدن
چنانچه بدن دچار فقدان آهن شود موجب احساس سردی در بدن می‌شود بهترین راهکار برای رفع این مشکل مصرف گوشت قرمز و ماهی است همچنین سویا، گیاهان دارای برگ سبز و حبوبات هم به بهبود این عارضه کمک می‌کند.
مصرف برخی دارو
برخی داروها عوارض منفی برای بدن دارند به عنوان مثال موجب سرگیجه، خستگی، حالت تهوع و احساس سرما می‌شود هر چند این‌ داروها می‌تواند به بهبود عملکرد قلب کمک کند.
فقدان ویتامین B۱۲
فقدان ویتامین B۱۲ موجب کم خونی بدن و در نتیجه احساس سرما می‌شود.
ماهی، مرغ و تخم مرغ از منابع غنی ویتامین B۱۲ هستند که باید در رژیم غذایی افراد گنجانده شوند برخی افراد در جذب این ویتامین دچار مشکل هستند که باید با مراجعه به پزشک این مشکل را برطرف کنند.

کد خبر 382402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.