شهر هوشمند؛ شهروندان هوشمند

شهر هوشمند، به معنای هوشمندسازی خدمات ارائه شده به شهروندان است تا با صرف کمترین زمان، بهترین استفاده را از امکانات شهری برده و زندگی خود را بهبود بخشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهرداری‌ها روزمره بخش عمده‌ای از خدمات شهروندان را در برمی‌گیرند به‌نوعی که می‌توان گفت یک شهروند از ابتدای حیات تا ممات با این ارگان بزرگ سروکار دارد؛ هر فرد از زمان تولد با شهر در ارتباط است؛ در معابر شهر رفت و آمد دارد، ترافیک، حوزه حمل و نقل، خدمات شهری، حوزه ساخت و ساز و عمرانی و ... زندگی شهروندان را تحت تاثیر قرار می‌دهد تا زمانی که زندگی حیاتی او در این دنیا به پایان برسد.

محمدجواد رجائیان، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه تمامی حوزه‌های شهرداری به منظور ارائه خدمات بهتر به شهروندان نیازمند سیستم‌های هوشمند هستند، به نقش سازمان‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در شهرداری‌ها اشاره کرد و گفت: سازمان فاوا خدمات و فرایندهای مختلفی که شهروندان با آن در ارتباط هستند را از طریق سازمان‌های مختلف در مناطق شهرداری به هم پیوند می‌زند تا شهروندان راحت‌تر بتوانند از خدمات استفاده کنند.

مدیرعامل فاوا شهرداری مشهد با اشاره به استراتژی اصلی سازمان فاوا شهرداری مشهد، خاطرنشان کرد: این سازمان درنظر دارد سرویس‌های مرتبط با نیاز شهروندان را به نحوی مدیریت، توسعه و بهبود بخشد تا احساس رضایت شهروندان با دستگاه بزرگ شهرداری و سهولت استفاده آن‌ها از خدمات را فراهم آورد.

رجائیان افزود: به منظور ارائه خدمات بهتر و تسریع در استفاده شهروندان در این زمینه فعالیت‌های مختلفی در بخش زیرساخت‌ها و همچنین بخش نرم‌افزاری فراهم آمده است چراکه وجود زیرساخت‌های مرتبط با هر حوزه باعث می‌شود تا شهروندان دسترسی مطلوب‌تری به خدمات داشته باشند.

خدمات را به سمت "شهر هوشمند" سوق می‌دهیم

وی با اشاره به موضوع "شهر هوشمند" که مدت زیادی است در کشور مورد بحث و بررسی قرار دارد، اظهار کرد: زمانی که خدمات یک شهر هوشمند باشد، شهروندان نیز دسترسی آسان‌تر و سریع‌تری به خدمات ارائه شده از سوی شهرداری خواهند داشت و به همین منظور سعی داریم به سمت هوشمندسازی خدمات شهری حرکت کنیم و در هر یک از حوزه‌های خدمات‌رسان توجیه‌های مختلف شهری داشته باشیم و البته برنامه‌های متنوعی را هم در همین راستا انجام داده‌ایم که از جمله آن‌ها می‌توان به پرداخت کرایه حمل و نقل عمومی در مترو اتوبوس، استفاده از "من کارت"، راه‌اندازی تکنولوژی پرداخت‌ها از طریق موبایل به جای استفاده از "من کارت"، اجرای پروژه کیف پول الکترونیکی، پروژه های دیگر از قبیل اجرای پروژه کیف پول الکترونیکی، پرداخت الکترونیک در تاکسی‌ها، تصویربرداری‌های شهری از قبیل پانوراما، ماهواره‌ای پهبادی، و آنالیز نظارت بر آن ها و ... اشاره کرد.

مدیرعامل فاوا شهرداری مشهد با اشاره به پروژه جمع‌آوری پسماند از طریق نرم‌افزار موبایلی که از جمله پروژه‌های هوشمندسازی به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: این طرح به صورت پایلوت از ابتدای خردادماه در یکی از مناطق شهر در حال اجرا است که با استقبال خوبی از سوی شهروندان روبه‌رو شد؛ در فراخوان عمومی این طرح ۱۲ شرکت استارت آپ شرکت کرده‌اند و قصد داریم با گسترش فراخوان در کل شهر بخش‌های خصوصی و شرکت‌های استارت‌آپ بیشتری را جذب کنیم تا فضای رقابتی برای هر یک از آن‌ها ایجاد شود و شهروندان نیز به سمت استفاده از شرکتی بروند که سرویس‌دهی بهتری دارد و با استفاده از اپلیکیشن آن پسماندهای خود را تحویل شرکت دهند.

کد خبر 382388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.