چند راهکار برای کاهش معضل ترافیک شهری

یک کارشناس شهرسازی گفت: ساختار فضایی شهر یک بر هم‌کنش ارتباطی بین فرم کالبدی شهر، جغرافیا و توپوگرافی، نظام اقتصادی و نظام اجتماعی شهر است، توجه به این نظام چهارگانه با نگاهی جامع و فراگیر به رفع ابعاد مختلف مسائل ترافیکی کمک می‌کند.

امیر حسین شبانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: سیر تحول کالبدی شهرهای کشور دو بخش دوره معاصر و قبل از دوره معاصر را شامل می‌شود، تا قبل از دوره معاصر نظام حرکت و دسترسی در شهر مبتنی بر حرکت پیاده و در برخی مواقع حرکت با چهارپایان و وسایل ابتدایی بوده است.

وی افزود: سرعت حرکت در این نوع از دسترسی پایین بوده زیرا مقیاس شهرها در گذشته چندان بزرگ نبوده و مسائل رفت و آمد در درون شهر نیز حوزه‌های متنوع حمل و نقلی را درگیر خود نمی‌کرده است.

این کارشناس شهرسازی خاطر نشان کرد: در دوره معاصر و با ورود اتومبیل‌ها به شهرها شکل جدیدی از جابه‌‎جایی مطرح شد، این شکل جدید از جابه‌جایی واجد پیش زمینه‌ها، الزمات و اقتضائاتی بود که تا قبل از آن در شهرها وجود نداشت.

شبانی تصریح کرد: بافت‌هایی که در طول تاریخ در قالبی ارگانیک و به صورت بطئی خود را با شرایط  موجود وفق داده بودند، با الگوی هندسی و غیر بومی مواجه شدند که نظام حرکتی و دسترسی در شهرها را متحول کرد.

وی ادامه داد: همزمان با تغییر نظام حرکتی در شهرها مسئله حرکت و جابه‌جایی از یک  امر بدیهی و عادی تبدیل به یک مشکل، معضل و حتی بحران شد زیرا نظام کالبدی شهرهای کشور هم پای نظام حرکتی و دسترسی و متناسب با الزامات دوره معاصر تغییر نکرد.

این کارشناس شهرسازی تصریح کرد: نبود تناسب بین نظام کالبدی شهرها و نظام حرکتی موجب ایجاد گره‌های ترافیک، گلوگاه‌های ترافیکی و انواع معضلات ترافیکی شده است در حالی که مسائل ترافیکی جدای از مسائل شهری قابل تحلیل نیست.

وی افزود: ساختار فضایی شهر یک بر هم‌کنش ارتباطی بین فرم کالبدی شهر، جغرافیا و توپوگرافی، نظام اقتصادی و نظام اجتماعی است و این نظام چهارگانه باید با نگاهی همه جانبه ابعاد مختلف مسائل ترافیکی شهر را بررسی کند.

شبانی با اشاره به تفاوت میان یک شهرساز و مهندس ترافیک، عنوان کرد: یک مهندس ترافیک سعی بر رفع مسائل ترافیکی بدون توجه به سایر عوامل تاثیر گذار دارد در حالی که رفع مسائل ترافیکی با تراکم ساختمان‌ها، اختلاط کاربری‌ها و شرایط بافت‌های مختلف شهر در ارتباط است. 

این کارشناس شهرسازی افزود: رفع معضل یک چهارراه شلوغ تنها با اصلاح هندسی و تعویض معابر، اضافه کردن روگذرها و زیرگذرها امکان‌پذیر نیست بلکه بافت‌های شهری باید به واسطه ساختارهای اجتماعی و جمعیتی متفاوت بررسی شود تا راه‌حل‌های متفاوتی برای رفع مسائل ترافیکی در بافت‌های مختلف شهری مدنظر قرار بگیرد

کد خبر 382386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.