کدام رشته‌های پزشکی در اصفهان نیاز است؟

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در مزاکز درمانی و بیمارستان‌های اصفهان در رشته‌های مامایی، فیزیوتراپی، بینایی سنجی، کاردرمانی، شنوایی شناسی و گفتار درمانی نیازمند نیروهای متخصص هستیم.

 طاهره چنگیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به وسعت علم پزشکی و تخصص‌های موجود در این رشته اظهار کرد: در بین رشته‌های علوم پزشکی در حال حاضر برخی از رشته‌ها مانند رشته مامایی تقریبا اشباع شده است و ضرورتی برای افزایش ظرفیت و گسترش دانشکده‌های این تخصص وجود ندارد.

وی با بیان اینکه هنوز در برخی از رشته‌ها نیازمند تربیت افراد متخصص هستیم، ادامه داد: یکی از این رشته‌ها پرستاری است که هنوز در این رشته به ظرفیت مورد نیاز مراکز خدماتی نرسیده و امکان گسترش وجود دارد، همچنین در رشته‌های فیزیوتراپی، بینایی سنجی، کار درمانی، شنوایی شناسی، گفتار درمانی نیز نیازمند امکانات لازم برای بکارگیری متخصصان این رشته‌ها هستیم.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بابیان اینکه در رشته‌هایی مانند پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی کمبودی نداریم، اضافه کرد: مشکل عمده ما در حوزه داروسازی نحوه توزیع  متخصصان این حوزه است همچنین در رشته دندانپزشکی نیز عملاً در اکثر استان‌ها تعداد متخصصان این رشته به حدنصاب رسیده است، اما توزیع دندانپزشکان با مشکل روبه‌رو است.

وی تاکید کرد: اگر مکانیزم‌های توزیع دندانپزشک و داروساز اصلاح شود، همین تعداد دندانپزشک و یا داروساز موجود کافی است؛ یکی از بهترین راه‌های اصلاح سیستم توزیع مبحث بومی گزینی است که براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی آغاز شده و در بسیار از استان‌ها از این ۳۰ درصد ظرفیت بومی استفاده می‌شود.

چنگیز پیرامون وضعیت پزشکان عمومی خاطرنشان کرد: شاخص‌های اعلام شده نباید به صورت خام و گسسته از بقیه نیرو های خدماتی ارائه شود، به این معنا که مثلا اگر در کشوری شاخص پزشک به جمعیت به ازای هر ۱۰ هزار نفر ۱۰ نفر است، باید به ترکیب نیروهای دیگر نیز توجه کنیم یعنی بدون در نظر گرفتن سایر نیروهای که همکار پزشکان هستند و در واقع بخشی از خدمات پزشک را ارائه می‌کنند به طور خاص نمی‌توان در مورد پزشک صحبت کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر با کمبود پزشک عمومی که وارد خدمات سطح یک شود روبه‌رو هستیم  و اگر قرار باشد که پزشک عمومی تربیت کنیم ولی قادر به جذب آنها  در سیستم خدمات سطح یک نباشیم، باعث می‌شود این پزشکان وارد خدمات خصوی شوند که چندان اولویت سلامت کشور نیست، مانند رشته های زیبایی و..  که عملا کمک چندانی به ارتقاع سطح سلامت جامعه نمی‌کند.

دبیر هیئت امناء دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: بنابراین تربیت پزشک عمومی و مستقل و بدون در نظر گرفتن مکانیزم‌های جذب و به کار گیری آنها و به عبارتی  ظرفیت بودجه عمومی برای جذب این پزشکان به نظر عمل مقرون به صرفه‌ای نیست.

وی افزود: در برخی از رشته‌های تخصصی نیز  با مشکل توزیع روبه‌رو هستیم و اینکه متخصصان  به واسطه مشکلاتی که وجود دارد به دنبال جاذبه‌هایی برا ی خدمت‌رسانی کامل و ثبات درآمدی قابل قبولی هستند در آن حدی گاهاً مناظره کنندگان مطرح می‌کنند و به نوعی وانمود می‌کردند که همه متخصصان درآمدهای چندصد میلیونی در ماه  دارند که اینطور نیست، حتی در حدی که ثبات درآمد قابل اعتمادی را بتوانند در شهرستان‌ها داشته باشند برای آنها تعبیه نشده است؛ بنابراین اگر مکانیزم‌های پرداخت اصلاح شود و بومی‌گزینی را در پیش بگیریم به نظر می رسد مسائل مربوط به متخصصان پزشکی نیز قابل حل باشد.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: رشته‌های علوم پزشکی مانند بعضی از رشته‌های تئوری محض نیست که با ورودی کنکور مشکل حل شود، همانطوری که اگر برای یک دانشجوی دندان پزشکی یونیت و فضای آموزش کافی نباشد دانشجو به ظاهر  فارق التحصیل می‌شود، اما فرصت تمرین و مهارت کافی را پیدا نمی‌کند  دانشجوهای پزشکی نیز با وضعیتی مشابه روبه‌رو هستند، اگر زیرساخت‌ها و استاد وجود نداشته باشد و صرفا ظرفیت کلاس‌ها را افزایش دهیم،  افزایش ظاهری تعداد افراد فارغ‌التحصیل را خواهیم داشت، اما توانمندی این افراد پایین خواهد بود و ممکن است باعث آسیب سلامت جامعه شوند.

کد خبر 382385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.