رمضان، نخستین نفوذ عملیاتی ایران در خاک عراق

عملیات رمضان به عنوان مرحله جدید و سرآغاز تحول جدیدی در جنگ ایران و عراق بود، این عملیات یکی از مهمترین عملیات‌های بود که در مجامع سیاسی بین المللی بازتاب گسترده‌ای در پی داشت.

به گزارش ایمنا، در پی تحولات انجام شده در جبهه‌های نبرد جنگ تحمیلی و براساس راهبرد جدید نیروهای مسلح ایران، عملیات رمضان با هدف تصرف بصره به اجرا در آمد. اگر چه جمهوری اسلامی در عملیات رمضان به اهداف از پیش تعیین شده خود دست نیافت، ولی با اجرای این عملیات و ورود به خاک دشمن، نشان داد که در دستیابی به حقوق خود مصمم است. علاوه بر این، در پی این عملیات مسئولان جمهوری اسلامی متوجه شدند که بر خلاف گذشته با شرایط کاملاً جدیدی مواجه شده اند.

بر همین اساس، باید استراتژی جدیدی تدوین می‌شد، لیکن در این خصوص دو دیدگاه متفاوت بروز کرد. عده‌ای کسب یک پیروزی بزرگ را برای پایان دادن به جنگ کافی می‌دانستند و عده‌ای دیگر به تلاش همه جانبه برای نیل به پیروزی نهایی معتقد بودند. آغاز عملیات رمضان به عنوان مرحله جدید و سرآغاز تحول جدیدی در جنگ ایران و عراق بود، این عملیات یکی از مهمترین عملیات‌های بود که در مجامع سیاسی بین المللی بازتاب گسترده‌ای در پی داشت. در ادامه این مطلب به خبرهای که در مورد این عملیات منتشر شده است را بیان می‌کند که به اهمیت این عملیات پی خواهیم برد.

ریگان رئیس جمهور آمریکا، پس از اطلاع از خبر حمله ایران، در دیدار با رهبران کنگره آمریکا گفت: «تهاجم نیروهای ایران به عراق می‌تواند تمام منطقه را به خطر بیندازد»

در پی این دیدار، کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از حمله ایران و عراق، به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس پیشنهاد کرد که برای حفظ امنیت در منطقه، با آمریکا به مشورت بپردازند. کاخ سفید در این بیانیه اعلام کرد: «حمایت آمریکا از کشورهای منطقه که احساس می‌شود با این جنگ مورد تهدید قرار گرفته اند، به خوبی مشهود است و آمریکا برای مذاکره با این کشورها جهت حمایت از امنیت آنها آماده است.»

منشی مطبوعاتی کاخ سفید در این باره گفت که مذاکرات با کشورهای منطقه جهت ارزیابی اثرهای کوتاه مدت یا دراز مدت حمله ایران، ادامه دارد.

روزنامه واشنگتن پست نیز به نقل از مقامات آمریکایی نوشت: «خبر این عملیات (رمضان) زنگ خطر را برای واشنگتن به صدا در آورده است و پیروزی ایران دراین عملیات، اوضاع را به طور جدی پیچیده خواهد کرد.»

رسانه‌های آلمان نیز به تفصیل اخبار عملیات رمضان را منعکس کردند. رادیو آلمان گفت که هدف بعدی عملیات ایران، تصرف بصره و پیشروی به سوی بغداد خواهد بود. شبکه اول آلمان با پخش خبر عملیات رمضان گفت: «اشتباه صدام در حمله به ایران نه تنها امروز وی را شدیداً نگران کرده است، بلکه قدرت ایران همسایگان را نیز در خلیج فارس به لرزه انداخته است.»

هندوستان تایمز سپس درباره پیامدهای این حمله در منطقه خلیج فارس، آورده است: «آنچه اینک می‌توان با قاطعیت از آن سخن گفت، تقسیم قدرت در منطقه است که ایران نقش بزرگی را درتحولات منطقه خواهد داشت.»

این روزنامه در مقاله دیگری با تاکید بر این مطلب که این عراق است که باید برای شروع جنگ تنبیه شود، افزوده است: «صدام گمان می‌کرد با حمله به ایران می‌تواند انقلاب ایران را از بین ببرد ولی او در تجزیه و تحلیل‌هایش دچار اشتباه شده بود.»

درباره حمله ایران به عنوان اولین یورش زمینی برای ورود به خاک عراق، که در رسانه‌های خبری بازتاب گسترده‌ای داشته است، خبرگزاری فرانسه از تهران گزارش داد که حمله جدید ایران عملیات گسترده‌ای است که رهبران ایران آن را تا پایان ادامه خواهند داد. به گزارش این خبرگزاری عملیات جدید ایران، پس از شروع جنگ ایران و عراق اولین درگیری است که به داخل خاک عراق کشیده شده است.

آنچه در عملیات رمضان مهم بود و خطوطی برجسته را در تاریخ جنگ و انقلاب اسلامی ترسیم کرد، گذشته از انهدام وسیع دشمن، اتخاذ استراتژی جدید «تنبیه متجاوز» و تصمیم گیری برای پیشروی به داخل خاک عراق بود.این امر در واقع، به معنی مقابله با تمامی فشارهای سیاسی – تبلیغاتی دنیای استکبار بود و این معنا را به غرب تفهیم کرد که جمهوری اسلامی پس از پشت سر گذاشتن مرحله بیرون راندن متجاوز از سرزمین‌های اشغالی، مصمم به ادامه نبرد تا تحقق خواسته‌های به حق خود است.

منبع: ایسنا

کد خبر 382383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.