محیط‌بانان اصفهان بیمه تکمیلی می‌شوند

فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: طی روزهای آینده محیط‌بانان و خانواده‌های آنها تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار می‌گیرند.

مرتضی جمشیدیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: یگان حفاظت محیط زیست استان اصفهان بالغ بر ۲۰۰ محیط‌بان دارد که حدود دو میلیون و یکصد هزار هکتار از اراضی مناطق چهارگانه و تحت مدیریت محیط زیست در استان را حفاظت می کنند.

وی با اشاره به کمبود نیرو و خالی بودن دو سوم از پست‌های سازمانی محیط بانی، افزود: درحقیقت یک سوم چارت سازمانی، نیروی محیط بان داریم، سال گذشته سازمان حفاظت محیط زیست مجوز استخدام  ۳۰۰ محیط بان را گرفت که به صورت متمرکز استخدام می کند، آزمونی که سال پیش برگزار شد سه برابر ظرفیت قبولی داشت، در حال حاضر نیز سازمان در حال برگزاری مصاحبه، اقدمات اولیه و تست آمادگی جسمانی از قبول شدگان آزمون است.

فرمانده یگان اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه یک سوم افراد در نهایت امسال برای محیط بانی در سازمان استخدام می‌شوند، گفت: حدود ۱۳ نفر محیط‌بان در محیط زیست اصفهان استخدام خواهند شد.

جمشیدیان با ابراز خرسندی از تصویب قانون حمایت از محیط بانان در ماه گذشته، ادامه داد: تصویب این قانون به نفع محیط بانان است؛ برای فردی که محیط بانی را انتخاب می‌کند اگر عشق و علاقه نداشته باشد، شغلی بسیار سخت است، اما اگر علاقه داشته باشد این مشکلات قابل تحمل است، کار در ارتفاعات، مناطق کوهستانی و صعب‌العبور و مناطق کویری می‌طلبد که افرادی که این شغل را انتخاب می‌کنند از نظر جسمانی و آشنایی با منطقه برای مقابله با تهدیدات در طبیعت آمادگی داشته باشند در حقیقت باید جسور باشند تا از طبیعت دفاع کنند.

وی افزود: برای دفاع از طبیعت همواره مشکلاتی وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به درگیری با متخلفان اشاره کرد، گاهی افرادی که در طبیعت برای شکار با محیط بانان درگیر می شوند، تیراندازی می کنند که این مسئله دفاع از طبیعت را برای محیط بانان سخت می کند.  

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: محیط بانی که حیوانات و حیات وحش را حفاظت می‌کند هرگز حاضر نیست که به سمت یک انسان شلیک کند و مشکلی برای یک انسان به وجود بیاید زیرا روح محیط بانی لطیف است و درگیری هایی که رخ می دهد محیط بانان کشته یا زخمی می شوند.

 

اصفهان ۱۰ محیط بان شهید و جانباز دارد

جمشیدیان با اشاره به اینکه محیط زیست اصفهان سه محیط بان شهید و هفت جانباز مدافع طبیعت دارد، اظهار کرد: از مردم انتظار داریم که خودشان کمک  کار محیط بانان باشند نه اینکه در برابر آنان قرار بگیرند، وقتی شماری سودجو با محیط بانان درگیر می شوند این خود مردم باشند که از تخلف جلوگیری کنند، محیط بان ها از میراث طبیعی کشور حفاظت می کنند و شایسته نیست که مورد بی مهری افراد سودجو قرار بگیرند.  

وی با بیان اینکه آمار سه ماهه گذشته حاکی از کاهش تخلفات شکار و درگیری در مناطق حفاظت شده بوده است، افزود: تخلفاتی در این مدت بوده که افراد دستگیر شدند و تنها یک مورد درگیری شکارچی با محیط بان اتفاق افتاد که به محیط بان ما آسیب جدی وارد نشده است.

آخرین وضعیت دو محیط بان مجروح قمیشلو

فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به وضعیت دو محیط بانی که مهرماه سال گذشته بر اثر درگیری با شکارچیان به شدت مجروح شده بودند گفت: یکی از دو محیط بان مجروح در حال حاضر از نظر جسمی مشکل خاصی ندارد اما هنوز تعدادی ساچمه در ناحیه سر و دست او وجود دارد که هنوز خارج نشده‌اند.  

وی ادامه داد: یکی دیگر از محیط بانان نیز که از ناحیه پا به شدت آسیب دیده بود، استخوان پایش ترمیم شده اما هنوز حدود سی تا چهل ساچمه در بدن دارد و پزشکان می گویند در صورت خارج کردن به وی آسیب بیشتری وارد می شود به این دلیل ساچمه ها در بدن این محیط بان مانده است.

جمشیدیان همچنین به آخرین وضعیت پرونده قضایی این دو محیط بان اشاره کرد و افزود: پرونده در دادگاه در حال پیگیری است. ما دفاعیاتمان را ارائه کرده ایم و به نظر می رسد که مشکل خاصی متوجه محیط بانان ما نباشد، در حادثه درگیری مهرماه سال گذشته محیط بانان ما مورد اصابت گلوله قرار گرفتند و شکارچی کشته شد.

وی تصریح کرد: در حقیقت دلیل تیراندازی محیط بان در این درگیری دفاع از خودشان بود و نمی خواستند شکارچی جان خود را از دست دهد، در آن حادثه شکارچی محیط بانان را هدف قرار می دهد و آنان برای دفاع از خود تیراندازی می کنند براین اساس نباید محکومیت کیفری متوجه محیط‌بانان باشد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در پایان با بیان اینکه حیات وحش و طبیعت کشور متعلق به همه مردم است، خاطرنشان کرد: اگر طبیعت از بین برود ضرر آن  متوجه همه ماست بنابراین در خواست ما از همه مردم این است که خودشان در حفظ محیط زیست و طبیعت کوشا باشند.

کد خبر 382379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.