بیماری‌های تابستانی را جدی بگیرید

گرمای شدید هر ساله افراد بسیاری را در سراسر جهان روانه اورژانس بیمارستان‌ها می‌کند؛ بنابراین آگاهی از خطراتی که سلامت انسان را تهدید می‌کند از اهمیت زیادی برخوردار است.

به گزارش ایمنا، تابستان به واسطه گرم شدن هوا و طولانی‌تر شدن روزها، زمان خوبی برای فعالیت‌های خارج از منزل و رفتن به تعطیلات است اما افزایش دمای هوا با خطرات سلامت بسیاری نظیر گرمازدگی، ابتلا به انواع آلرژی‌ها، آفتاب سوختگی و ... پیوند خورده است. در این گزارش شما را با بعضی از بیماری‌های تابستانی و روش‌های پیشگیری از آن‌ها آشنا می‌کنیم:

گرمازدگی و خستگی گرمایی 

زمانی که دمای هوا به اندازه‌ای افزایش می‌یابد که با تعریق مواجه می‌شوید، این شرایط نه تنها آزاردهنده است، بلکه می‌تواند خطرناک و مرگبار نیز باشد. گرمای شدید هر ساله افراد بسیاری را در سراسر جهان روانه اورژانس بیمارستان‌ها می‌کند.

خستگی گرمایی و گرمازدگی خطرناک‌ترین بیماری‌های مرتبط با گرما است که به واسطه ناتوانی بدن در خنک سازی خود، پس از مواجهه طولانی مدت با گرمای شدید، مانند انجام ورزش یا کار در فضای باز رخ می‌دهد. گرمازدگی نسبت به خستگی گرمایی از شدت بیشتری برخوردار است. خوشبختانه، روش‌های مختلفی برای پیشگیری از این شرایط وجود دارند.

بنابر توصیه کارشناسان، افراد باید برنامه کاری و فعالیت‌های خود در میانه‌های روز یعنی زمانی که خورشید با بیشترین قدرت خود می‌تابد را به گونه‌ای تنظیم کنند که کمتر در فضای باز قرار بگیرند یا در تماس مستقیم با نور خورشید قرار نداشته باشند تا دمای بدن بیش از حد افزایش نیابد.

کم آبی خفیف و شدید 

همواره این توصیه را شنیده‌اید که مصرف آب کافی برای حفظ سلامت بدن مفید است. اما زمانی که در معرض نور خورشید قرار دارید، ورزش می‌کنید یا در حال انجام فعالیت‌های کاری در روزهای گرم تابستان هستید، نوشیدن آب باید یکی از اولویت‌های اصلی شما باشد. نادیده گرفتن این کار در بلند مدت می‌تواند به کم آبی بدن منجر شود که شدت آن از خفیف تا شدید متغیر است.

برای پیشگیری از  کم آبی‌بدن، نوشیدن آب فراوان در طول روز، به ویژه هنگامی که زمان زیادی را در فضای باز و در معرض نور خورشید سپری می‌کنید، لازم است. افرادی که قصد دارند در فضای باز، فعالیت‌های کاری خود را انجام دهند، بهتر است در هر ساعت دو لیوان آب بنوشند. 

آفتاب سوختگی 

روزهای بلند و آفتابی تابستان یکی از بهترین بخش‌های این فصل است، اما می‌تواند برای بزرگ‌ترین اندام بدن انسان یعنی پوست، خطرناک باشد. وقت گذراندن طولانی مدت در فضای باز بدون استفاده از کرم‌های ضد آفتاب منجر به آفتاب سوختگی شدید شده و به واسطه بروز چین و چروک، خطوط و لکه‌های خورشیدی باعث پیرتر شدن ظاهر پوست می‌شود. همچنین، این شرایط خطر ابتلا به سرطان پوست را که یکی از انواع شایع سرطان در جهان است، افزایش می‌دهد.

توصیه می‌شود در فصل تابستان، مدت زمان قرار گرفتن در معرض نور خورشید را کاهش داده و تا حد امکان در سایه حضور داشته باشید. مهم‌تر این که استفاده از کرم‌های ضد آفتاب را چه خورشید در حال تابش باشد و چه نباشد، به یک عادت روزانه تبدیل کنید. کرم‌های ضد آفتاب با SPF حداقل ۳۰ را انتخاب کنید که در برابر پرتوهای فرابنفش خورشید از پوست محافظت کرده و به تجدید آن‌ها به ویژه پس از گذشت چند ساعت توجه داشته باشید.

نیش حشرات

هنگامی که به پیاده‌روی در طبیعت می‌روید، نیش حشرات را فراموش نکنید که نه تنها آزار دهنده است، بلکه می‌تواند موجب انتقال بیماری‌های جدی شود. به طور خاص، به پشه‌ها و کنه‌ها توجه داشته باشید. پشه‌ها می‌توانند بیماری‌هایی مانند ویروس نیل غربی و تب دنگ را انتقال دهند و برای افراد ساکن شمال شرقی، کنه‌ها می‌توانند ناقل ۱۶ بیماری عفونی مختلف، از جمله بیماری لایم باشند.

به منظور پیشگیری از نیش حشرات،توصیه می‌شود حتی در پیاده‌روی و طبیعت گردی‌های کوتاه نیز از محصولات دفع کننده حشرات استفاده کنید. اگر به اردو می‌روید، چادر یا جای خواب خود را به خوبی با محصولات دافع حشرات پوشش دهید. اگر می‌توانید حتی در گرما از لباس آستین بلند استفاده کرده و پاچه‌های شلوار خود را در جوراب قرار دهید. همچنین خود، دوستان، اعضای خانواده و حیوانات خانگی را پس از فعالیت‌های فضای باز برای وجود کنه بررسی کنید.

مسمومیت غذایی 

اگر قصد دارید در فضای باز غذا بخورید باید به گرمای هوا و تأثیر آن بر بعضی مواد غذاییمانند سس مایونز یا گوشت‌ها توجه داشته باشید. افراد بسیاری که به پیک نیک می‌روند، در نهایت به واسطه مسمومیت‌های غذایی با مشکلات گوارشی مانند حالت تهوع، استفراغ و اسهال مواجه می‌شوند. بنابراین پیشنهاد می‌شود گوشت‌ها را  جدا از مواد غذایی دیگر نگهداری کنید تا از انتقال آلودگی بین آن‌ها پیشگیری شود. برای حمل مواد غذایی که باید در بخچال نگهداری شوند از ظروف و تجهیزات خنک نگهدارنده استفاده کنید، پیش از آماده کردن غذا دست‌های خود را بشویید، ابزار تهیه غذای خود را به خوبی پاکسازی کنید و گوشت‌ها را به خوبی بپزید.

منبع: عصر ایران

کد خبر 382372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.