دهه‌ای پر خاطره در گالری گذار

خاطراتش گویا همیشه زنده می‌ماند، خاطره همان قاب عکس‌های زرد رنگ روی طاقچه، همان دیوارهای کاهگلی و همان بازی‌های کودکی در کوچه پس کوچه های محله؛ شوق بازی روی رختخواب‌های چیده شده در گوشهٔ اتاق و سماوری که کنار مادر همیشه چایی آماده داشت، هیچ وقت فراموش نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این‌ نماد ها را خاطرات دهه شصت می‌دانند. تصاویری مشترک میان اکثر کودکان آن دوره که این دهه را برایشان عزیز می‌کند تا گاهی حتی از تعریف کردن در مورد خاطراتش فراتر بروند و برایش نمایشگاه برگزار کنند تا نسل‌های آینده نیز آن را بشناسند؛ احسان روح الامین نیز یکی از همین هنرمندان است که حال با گردآوری "تذکار" دهه شصت آن‌ها را در یک نمایشگاه به نمایش گذاشته است و درباره آن به ایمنا می‌گوید: موضوع این نمایشگاه دهه شصت است. تذکار به معنای دوباره ذکر کردن است و برای برگزاری این نمایشگاه با علی محبوبی صوفیانی گفت و گو کردم و تصمیم گرفتیم  این گالری را در قالب یک مجموعه چیدمانی و یک اثر فضایی ارائه دهیم.

گردآورنده این نمایشگاه ادامه می‌دهد: آثاری که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است از نظر هنری و زیبایی شناسی یک اثر هنری است و چیدمان این اثر به گونه ای است که هم می‌توان خود اثر را در میان این آثار یافت و هم ارتباطش را با آثار دیگر پیدا کرد.

او می‌گوید: این نمایشگاه یک اثر هنری واحد است که از اجزای مختلفی تشکیل شده است. در این اثر هنری ۱۳۳ قطعه هنری وجود دارد. در گوشه‌ای از نمایشگاه ۱۰۰ قطعه هنری کنار یکدیگر قرار گرفتند تا اثر هنری دیگری را رقم بزنند. این آثار از ۱۵ هنرمند و مجموعه دار جمع آوری شده و در قالب یک پروژه هنری به نمایش در آمده است.

روح الامین در خصوص آثار هنری این نمایشگاه اضافه می‌کند: بسیاری از این آثار نخستین بار است که پس از دهه شصت به نمایش در می‌آید و برخی دیگر نیز هیچ گاه به نمایش گذاشته نشده است. در این نمایشگاه شاهد تکنیک‌های رنگ روغن، کار با زغال و تکینک های ترکیبی میکس مدیا هستیم. اهمیت این نمایشگاه به سبک چیدمان و قاب بندی آن است و مخاطب می‌تواند طبق تجربه زیست خودش این آثار را به یکدیگر متصل کند و خوانش خود را از این فضا داشته باشد. آنچه در نمایشگاه تذکار مد نظر ما بود، ایجاد یک اثر مکانمند است. یک چیدمانی که اثر هنری معاصر است و با قطعات هنری دهه شصت ایجاد شده است.

او در خصوص اهمیت دهه شصت در هنر می‌گوید: شکل گیری نوعی خاص از هنر در دهه شصت است که به عنوان هنر نوگرا یا ریشه‌های هنر مدرن شناخته می‌شود. پیش از دهه شصت هنرستان هنرهای زیبا رشته‌های نگارگری و نقاشی طبیعت را آموزش می‌داده است، اما از دهه شصت دانشگاه‌های هنر جدید در اصفهان شکل می‌گیرد و رشته نقاشی را آمورش می‌دهند که هنر به سبک آکادمیک پیش می‌رود که به صورت علمی به تدریس هنر می‌پردازند.

گرد آورنده نمایشگاه تذکار دهه شصت می‌افزاید: در دهه شصت نخستین گالری‌های خصوصی در اصفهان شروع به فعالیت می‌کنند و هنرمندهای نوگرای اصفهان دست به تولید آثاری جدید بر اساس علم و رفتارهای نوگرای خود می‌زنند که با فضای سنتی اصفهان مغایرت دارد و آثار خود را در این گالری‌ها ارائه می‌دهند. اهمیت دهه شصت به مناسبت شکل گیری نوعی جدید و خاص از هنر بسیار است و ریشه هنر معاصر و امروزی اصفهان را می‌توانیم در آن زمان جست و جو کنیم. افرادی که اکنون به فعالیت هنری می‌پردازند آثار هنرمندان آن دوره را دیده‌اند و از شاگردان مستقیم یا غیر مستقیم آنها بوده‌اند.

به گزارش ایمنا، این نمایشگاه تا ۱۱ مردادماه ۹۸ در گالری گذار، واقع در خیابان حکیم نظامی، کوچه سنگتراش‌ها پا برجاست.

کد خبر 382371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.