روحانی: از مشکلات عبور خواهیم کرد

رییس جمهوری اسلامی ایران گفت: در ۱۴ ماه گذشته آمریکا سخت ترین تحریم ها را علیه ملت ایران اعمال کرده است اما در هر مسیری که آمریکایی‌ها، چه اجتماعی چه سیاسی و چه حقوقی پیش رفتند، منجر به شکست شد.

به گزارش ایمنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی که امروز یکشنبه ۲۳ تیرماه به خراسان شمالی سفر کرده است، در اجتماع پرشور مردم شیروان در استادیوم شهدای کارگر این شهر اظهارکرد: ۱۴ ماه است که سخت‌ترین تحریم را بزرگترین قدرت اقتصادی و نظامی دنیال علیه ملت ایران تحمیل کرده است؛ تحریمی که اگر علیه هر ملت دیگری می شد، آن ملت را از پا در می آورد، اما ملت قهرمان و هوشمند و مقاوم ایران اسلامی در طول این مدت با قدرت در برابر آنها ایستادگی کرده است.

روحانی تاکید کرد: آمریکایی ها در این ۱۴ ماه در هر مسیری چه اجتماعی چه سیاسی و چه حقوقی پیش رفتند، منجر به شکست ایشان شد.

وی افزود: در سازمان ملل، اجتماعات گوناگون و در هفته اخیر حضورشان در آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان داد هیچ کشوری در دنیا به ادعای آنها اعتنا نکرد و در اجلاس شورای حکام آژانس اتمی جز آمریکا و یکی دو کشور دیگر، همه کشورهای جهان از ملت ایران حمایت کردند.

رییس جمهور با بیان اینکه این به معنای پیروزی و موفقیت ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران است، ادامه داد: در دادگاه بین المللی که ما از آمریکا شکایت بردیم، در مرحله اول آمریکا محکوم شد؛ در افکار عمومی دنیا این کشور محکوم شد؛ در منطقه ما هم آمریکا در افغانستان، عراق و سوریه و اخیراً در یمن دچار شکست شد.

روحانی خطاب به مردم ایران اظهار کرد: اگر امروز کسی ادعا کند ملت ایران در سایه این فشارها در اراده آن تزلزل ایجاد شده است، این سخن ناروا، ناصحیح و دروغ است.

رئیس شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: اگر کسی امروز مدعی شود که در ایران اسلامی نظام ما، ملت ما و دولت ما ناکارآمد است و نتوانسته است به مشکلات مردم توجه کند سخنی ناصحیح و نارواست.

وی اظهار کرد: ما در این کشور مشکل داریم؛ در شرایط بسیار سختی زندگی می کنیم اما در عین حال دست به دست هم داده ایم و در کنار هم ایستاده ایم و از مشکلات عبور خواهیم کرد.

آمار بیکاری و بدهی خارجی کشور کاهش یافت

رییس جمهوری در ادامه به ارائه آماری از خصوص شاخص های اقتصادی کشور طی یک سال گذشته پرداخت و اظهار کرد: در این ۱۴ ماهی که فشار تحریم بر ما شدید شده است، آیا بدهی های خارجی ما کاهش یافته یا نه؛ اگر کاهش یافته یعنی ملت ما ملت پیروز و موفقی بوده است.

وی یادآور شد: هر کشوری که در مضیقه قرار می گیرد، بدهی هایش افزایش می یابد چون درآمدش کم می شود.

روحانی اظهار کرد: در سال ۹۶ ما ۱۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون (دلار) بدهی خارجی داشتیم که اکنون این رقم ۹.۵ میلیارد دلار است؛ یعنی حدود ۲۵ درصد بدهی خارجی ما کاهش یافته است.

رییس جمهوری ادامه داد: این بدان معناست به رغم اینکه در سختی قرار گرفته ایم به سمت بیگانگان، خارجیان و صندوق های بین المللی دست دراز نکردیم، روی پای خود ایستادیم و مخارج خود را تا حد امکان تامین کردیم و در عین حال بخشی از بدهی های گذشته را هم تامین کردیم.

روحانی اظهار داشت: در طول این یک سال به رغم سختی ها اشتغال و افزایش و بیکاری ما کاهش یافته است. وی افزود: مسلماً امروز یکی از مشکلات ما بیکاری است و همه باید تلاش کنیم تا جوانان عزیز ما مشغول کار و تلاش باشند.
رییس جمهوری اظهار کرد: آمار بیکاری پارسال ۱۲.۱ درصد بوده اما اکنون ۱۰.۸ درصد است یعنی ۳۲۱ هزار اشتغال از بهار پارسال به امسال افزایش یافته است.

روحانی با قدردانی از همه کارآفرینان و مردم در ایجاد اشتغال اظهار داشت: این شما بودید که اشتغال ایجاد کردید و زمین ایران را آباد کردید و ما را در گندم خود کفا کردید و حتی در سیل بنیان کن همه در کنار هم قرار گرفتید.

سختی داریم اما دلمرده نیستیم

روحانی در ادامه به سیل بهار امسال اشاره کرد و گفت: در استان هایی که دچار مشکل شدند، در پناه خداوند توانستیم راهی را انتخاب کنیم که بسیاری از مردم امروز به خانه هایشان برگشتند و آنهایی که خانه هایشان ویران شده انشاءالله تا پایان سال به خانه های خود بر می گردند.

رییس جمهوری از همه مردم، نیروهای مسلح و نهادها و دستگاه های مرتبط با سیل تشکر کرد و گفت: در این شرایط سخت همه توان خود را به کار گرفتند.

روحانی اظهار کرد: ما سختی داریم اما دلمرده نیستیم دل زنده هستیم؛ ما سختی و مشکلات داریم اما روحیه بلندی در برابر دشمنان خود داریم.

وی گفت: ما در هوای گرم و سرد، در روز روشن و شب تاریک و در همه شرایط در کنار یکدیگریم؛ ما همه برادری؛ فارسش، کردش، ترکمنش، کرمانجش، شیعه اش، سنی اش همه متحدیم و همه برادریم و همه اقوام و مذاهب در کنار هم هستیم.

رییس شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: امروز راهی که خداوند پیش روی ما گذاشته وحدت اتحاد، تعاون و کمک به یکدیگر است و پیروزی هم از آن اوست که خداوند ما را پیروز خواهد کرد.

منبع: ایرنا

کد خبر 382368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.