اختصاص ۷۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های عمرانی در بافت تاریخی

شهردار یزد با اشاره به این که در دو سال گذشته مبلغ ۷۰۰ میلیارد ریال از سوی شهرداری در محدوده بافت تاریخی یزد هزینه شده است، گفت: این اقدامات موجب احیای بافت و پویاتر شدن و افزایش حضور مردم و رونق گردشگری در این بافت شده است.

 به گزارش ایمنا، جمال‌الدین عزیزی در یکصد و شصت و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر یزد اظهار کرد: تملک ۳۵ مورد از اراضی و ابنیه فاقد ارزش میراثی و تبدیل آن‌ها به پارکینگ درون محله‌ای، تملک حدود شش هزار مترمربع پلاک و تبدیل شدن آن‌ها به فرهنگسرا و مکان‌های عرضه صنایع دستی و خود اشتغالی بانوان در محلات مختلف از جمله اقدامات انجام شده در بافت جهانی توسط منطقه بافت تاریخی شهرداری یزد بوده است.

وی افزود: بافت قدیم یزد به عنوان نخستین بافت تاریخی شهری ایران، ۱۸ تیر سال ۱۳۹۶ در چهل و یکمین اجلاس کمیته میراث بشری سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) در شهر کراکوف لهستان به ثبت جهانی رسید تا آرزویی چندین ساله با تلاش و پشتکار جمعی به واقعیت تبدیل شود.

عزیزی با بیان اینکه بافت تاریخی یزد به مساحت ۷۴۳ هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار در سال ۱۳۸۴ به ثبت ملی رسیده است، تصریح کرد: استان یزد یک هزار و ۶۰۰ اثر تاریخی ثبت شده غیرمنقول و ۶۰۰ بنای تاریخی ثبت شده ملی دارد که میزبان گردشگران داخلی و خارجی است.

 شهردار یزد گفت: در طرح پنج ساله از سال جاری تا سال ۱۴۰۰ برنامه‌های متنوعی برای توسعه استان یزد در حوزه‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تدارک دیده شده است.

وی اضافه کرد: شهر میراث جهانی یزد در کنار استان‌های فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی بوده به گونه‌ای که استقبال گردشگران خارجی از این شهر تا پنج برابر افزایش داشته و همین امر گردشگری را محور توسعه استان قرار داده است.

عزیزی اظهار کرد: این استان دو هزار و ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی دارد و شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان، دارای بافت تاریخی ارزشمندی است.

شهردار یزد توجه ویژه به مقوله طراحی و تهیه طرح برای مکان‌های خاص به عنوان فضاهای فرهنگی و گردشگری، کف‌سازی معابر اصلی و فرعی بافت با طرح و مصالح سنتی و بدنه‌سازی دیوارهای مشرف به معابر در سطح بافت تاریخی با مصالح سنتی (کاه‌گل، خشت و آجر) از دیگر اقدامات انجام شده در بافت جهانی یزد دانست و گفت: اصلاح شیب معابر، بازپیرایی ناودان‌های فرسوده و حفر چاه‌های جذبی یکی دیگر از اقدامات شده و در دستور کار منطقه بافت تاریخی شهرداری یزد است.

وی تصریح کرد: منطقه بافت تاریخی شهرداری طی دو سال گذشته ساخت سرویس بهداشتی عمومی به صورت زنانه و مردانه، ساخت سرویس بهداشتی ویژه توریست در منطقه بازار، ساخت، ساماندهی و بازپیرایی پارک‌های درون محله‌ای و تجهیز پارک‌ها به وسایل ورزشی را انجام داده است.

عزیزی پاکسازی و رفع تجاوزها به مسیل مرکزی شهر، حصارکشی زمین‌های افتاده و مجهول المالک، رفع خطر از دیوارهای شکسته و بناهای مخروبه، ترمیم آسفالت معابر اصلی، اصلاح هندسی تقاطع‌ها و گذرها و مناسب‌سازی معابر رفت و آمد معلولان را از دیگر اقدامات انجام شده در محدود بافت تاریخی و جهانی یزد برشمرد.

شهردار یزد با اشاره به اجرای ۱۲ طرح عمرانی با اعتباری بالغ بر ۷۰۰ میلیارد ریال در بافت تاریخی یزد، اظهار کرد: بدنه‌سازی در سطح منطقه بافت تاریخی، کف‌سازی معابر اصلی و فرعی، زیرسازی و آسفالت معابر، حفر جاه جذبی، مرمت سنگ جدول‌های منطقه و رفع خطر در سطح منطقه بافت تاریخی و جهانی یزد از جمله اقدامات انجام شده و در دستور کار شهرداری یزد است.

کد خبر 382355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.