زنگ‌خطر بی‌آبی در روستاهای تیران‌وکرون

تیران_زندگی انسان‌ها، گیاهان و جانواران وابسته به آب است. بی‌آبی به منزله مرگ طبیعت و دسترسی به آب به معنای رونق و آبادانی است. از دهه‌های گذشته که بشر فهمیده ذخایر آب بی‌پایان نیست و نمی‌توان با دست و دل بازی چوب حراج بر منابع آبی زد به فکر راهکارهای برای کنترل مصرف این مایع حیاتی افتاده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان تیران‌وکرون، حالا با گرم شدن زمین و افزایش دوره‌های خشکسالی دیگر همه به خوبی می‌دانند سهل‌انگاری در حفظ آب می‌تواند به بهای نابودی آن‌ها منجر شود. کشورهای مختلف قوانین سخت‌گیرانه‌ای را برای هدر دادن آب وضع کرده و از شهروندان می‌خواهند با احساس مسئولیت برای مراقبت از یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های ملی مشارکت کنند.

کشور ایران در یکی از خشک‌ترین مناطق جهان واقع شده است. پیشینیان ما با درک اهمیت آب سیستم قنات را ابداع کردند تا هم همیشه آب در اختیار داشته باشند و هم از هدررفت آن جلوگیری کنند؛ اما میزان خشکی نواحی مختلف ایران نیز یکسان نیست. بخش‌های داخلی فلات ایران و نزدیک کویر مرکزی مانند شهرهای استان‌های اصفهان، سمنان و کرمان، بیش از دیگر مناطق در خطر کم‌آبی و خشکی قرار دارد.

تیران‌وکرون در استان اصفهان از شهرهایی است که با مشکل کم‌آبی مواجه بوده و به دلیل اقلیم خشک و نیمه‌خشک منطقه با معضلات ناشی از خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند. هرچند برای مصرف بهینه آب تلاش‌هایی شده، اما این شهرستان ۷۲ هزار نفری همچنان با چالش‌هایی در مصرف آب به‌ویژه در مناطق روستایی مواجه است.

روستاییانی تشنه، دام‌هایی سیرآب

حمد اونیک آزه، مدیر شرکت آب و فاضلاب روستایی تیران‌وکرون با بیان اینکه سرانه مصرف روزانه آب روستایی ۱۴۰ لیتر است، اما این سرانه در روستاهای این شهرستان به ۱۹۰ لیتر می‌رسد، می‌گوید: جمعیت دام روستایی از آب تصفیه شده استفاده می‌کنند که میزان مصرف آن‌ها به حجم مصرف آب مشترکین اضافه می‌شود.

وی اضافه می‌کند: افزون بر ۹۰ هزار راس دام در روستاهای این شهرستان وجود دارد که مصرف آب آن ها از محل آب شرب روستا است.

مدیر شرکت آب و فاضلاب روستایی تیران‌وکرون می‌افزاید: این نوع مصرف موجب افزایش برداشت آب می‌شود که در شرایط سخت آبی مشکلاتی برای مشترکان و شرکت آبفار در تامین آب مورد نیاز ایجاد می‌کند.

نیک‌آزه با بیان اینکه باید این نوع مصرف مدیریت شود، خاطرنشان می‌کند: جهاد کشاورزی باید برای ارایه پروانه‌های بهره‌برداری نسبت به موضوع تامین آب مورد نیاز این دسته از مشاغل توجه داشته باشد.

وی یادآور می‌شود: جمعیت دام روستایی از آب تصفیه شده استفاده می‌کنند و تامین این مقدار آب اضافه در شرایط خشکسالی کار سختی است.

مدیر شرکت آب و فاضلاب روستایی تیران‌وکرون با بیان اینکه آب شرب برخی از آبادی و روستاهای این شهرستان از آب چاه و یا تانکر سیار تامین می‌شود، تآکید می‌کند: در تامین سلامت آب شرب باید دقت و توجه ویژه نیز شود تا مردم دچار مشکل نشوند.

وی با بیان اینکه اصلاح شبکه آبرسانی روستایی یک ضرورت است، خاطرنشان‌کرد: فرسودگی لوله های انتقال آب موجب هدر رفت آب می‌شود و سالیانه اعتباراتی برای این کار اختصاص می یابد و هزینه‌های زیادی باید صرف شود.

مدیر شرکت آب و فاضلاب روستایی تیران‌وکرون می‌گوید: استفاده از آب شرب در مصارف دامداری و کشاورزی توسط برخی مشترکان تهدیدی برای منابع آب شرب است و برای کنترل میزان مصرف آب این مشترکین لازم است که دهیاری‌ها نیز همکاری کنند.

دامداری‌ها فرصت‌های شغلی هستند و نباید به آن‌ها آسیب وارد شود

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که محسن حاج‌عابدی، مدیر جهاد کشاورزی تیران‌وکرون با بیان اینکه نباید به فرصت اشتغال دامداران روستایی آسیبی وارد شود، تصریح می‌کند: دامداری یکی از فرصت‌های شغلی و تولیدی روستایی است که برای جلوگیری از مهاجرت‌ و تامین اقتصاد مردم این بخش باید از آن حمایت شود.

وی فعالیت دامداری و کشاورزی در روستاهای این شهرستان را مهم می‌داند و می‌گوید: فعالیت‌های کشاورزی و دامداری در بخش روستایی به رونق تولید در این مناطق و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر کمک می‌کند و اگر از این فرصت‌ها حمایت شود اقتصاد و تولید مورد حمایت قرار می‌گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی تیران‌وکرون تامین آب را یکی از نیازهای دامداری‌های روستایی می‌داند و اظهار می‌کند: باید آب مورد نیاز بخش کشاورزی و دامداری تامین شود، البته استفاده از روش‌های نوین در کشاورزی به کاهش مصرف آب در این بخش‌ها کمک کرده است.

حاج‌عابدی ادامه‌ می‌دهد: به دلیل نبود چاه غیرشرب در دامداری‌های سنتی از آب شرب استفاده می‌شود،بنابراین باید مجوز حفر چاه صادر یا آب از محل‌های دیگر تأمین شود.

وی اضافه می‌کند: کم‌آبی مشکل اساسی مجتمع‌های دامداری این شهرستان محسوب می‌شود.

کد خبر 382346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.