محیط‌بانان هرگز تنها نمی مانند...

عشق این افراد به محیط زیست، فراتر از شغل و کار و منبع درآمد است، آنها به معنی واقعی سرباز هستند و در حال دفاع از مرزهای طبیعی کشور مقابل کسانی هستند که متاسفانه هیچ حد و مرزی نمی شناسند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایرج حشمتی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان به مناسبت میلاد امام رضا (ع) و گرامیداشت روز ملی محیط بان، یادداشتی را در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده که متن آن در ادامه می خوانید.

پوشیدن لباس محیط بانی برای من نه یک ژست جلوی دوربین ها که یادآور خاطرات قدیمی است. وقتی به عنوان محیط بان در یکی از سخت ترین مناطق از لحاظ رفت و آمد و تعارضات، خدمتم را در سازمان حفاظت محیط زیست آغاز کردم.این لباس به من هویت داد، مسئولیت اجتماعی داد و همیشه برایم جایگاه ویژه ای دارد. در دهه های هفتاد و هشتاد وقتی در آموزشکده محیط زیست(دانشکده فعلی) مسئول برگزاری دوره های ویژه محیط بانان و محیط داران شدم با جدیت تلاش کردم که در سرفصل های آموزشی محیط بانان به جای تمرکز صرف روی آموزش های نظامی؛ کلاس ها و کارگاه هایی هم برای نقش‌پذیری آنها تعریف کنیم، اینکه باور کنند که در مناطق خدمتی باید مثل «رئیس سازمان محیط زیست» احساس مسئولیت و ایفای نقش کنند. حتی به منظور ایجاد نشاط و تقویت روحیه ملی با فدراسیون فوتبال هماهنگی لازم را برای حضور ۶۰ محیط بان به عمل آوردیم و آنها در ورزشگاه آزادی دیدار تیم ملی فوتبال ایران مقابل سوریه را از نزدیک دیدند.
 
در سال های اخیر فشار بسیار زیادی به محیط بانان وارد شده است. به دلیل گستردگی مناطق تحت حفاظت، کمبود امکانات، تجهیز روز افزون شکارچیان متخلف، کمبود نفرات و ... این قشر با چنگ و دندان از مناطق محافظت می کنند. هنگام سر زدن به پاسگاه های محیط بانی می بینم که چطور با تعصب تلاش می کنند.

عشق این افراد به محیط زیست، فراتر از شغل و کار و منبع درآمد است، آنها به معنی واقعی سرباز هستند و در حال دفاع از مرزهای طبیعی کشور مقابل کسانی هستند که متاسفانه هیچ حد و مرزی نمی شناسند.

تعداد شهدا و مجروحان محیط بان نشان می دهد که آنها در حال جنگ هستند اما باید مراقب بود و از دامن زدن به آن خودداری کرد چون در این جنگ از هر طرف که کُشته شود هموطن ماست، خانواده هایی عزادار می شوند و بچه هایی یتیم که تبعات آن دامن همه ما را می گیرد. به همین دلیل اعتقاد دارم در حالی که لازم است از لحاظ رفاهی و تجهیزات، محیط بانان به ویژه به فناوری های نوین جهت پایش و کنترل مناطق به سطح قابل قبولی ارتقا پیدا کنند اما به موازات آن باید آموزش آنها هم جدی گرفته شود.
خوشبختانه در دو ماه گذشته شاهد دو اتفاق خوب و امیدبخش در مورد محیط بانان بودیم. خبر «تصویب لایحه حمایت از محیط بانان در مجلس پس از دو سال» را همه شنیدیم و باعث خوشحالی شد اما در کنار آن یک تغییر مثبت در ساختار (چارت) سازمان حفاظت محیط زیست بارقه های امید را روشن کرد.

یکی از دغدغه‌های دکتر کلانتری، رئیس محترم سازمان از بدو ورود، مسئله آموزش و توجه ویژه به محیط بانان و کارکنان سازمان بود که در نمودار جدید سازمان حفاظت محیط زیست با تاسیس «مرکز آموزش محیط زیست و تربیت محیط بان» به آن توجه نشان داده شد و شیوه مصاحبه و گزینش عملی پذیرفته شدگان آن هم دو برابر ظرفیت در آزمون علمی، نشان می دهد به صورت جدی این امر پیگیری می شود.

توجه به سلامت روحی و آمادگی جسمی پذیرفته شدگان و گرفتن تست های ویژه، اقدام بسیار پسندیده ای است که می تواند هم به دفاع منطقی تر از محیط زیست بینجامد و هم از بروز برخی اقدامات هزینه زا برای سازمان حفاظت محیط زیست جلوگیری کند.

توجه به وضعیت محیط بانان، وظیفه ماست و هرکس در این راه قدمی بردارد برای  سربازان وطن برداشته است. بر این باور هستم که محیط بانان هرگز تنها نمی مانند چون یک ملت آنها را دوست دارد. 

کد خبر 382343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.