کاهش اطاله دادرسی در نجف‌آباد

نجف‌آباد_دادستان نجف‌آباد از فعال شدن یک شعبه دادگاه خانواده و یک شعبه کیفری در دادگستری این شهرستان خبر داد و گفت: پیش از این ماهیانه حدود ۴۰۰ پرونده به این شعبه ارجاع داده می‌شد و زمان رسیدگی بین هشت تا ۱۰ ماه بود، اما اکنون این زمان به حدود دو ماه کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از شهرستان نجف‌آباد، محمدرضا توکلی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: تا قبل از تغییرات آیین‌نامه‌ای نیز استفاده از تلفن برای ابلاغ دستور مقام قضایی به ضابطان در موارد فوری متداول بود و قانونگذار با این توجیه که سپری شدن فرایند اداری صدور دستور ممکن است به فرار، تبانی یا مخفی شدن مجرم یا متهم منجر شود این شیوه ابلاغ را پذیرفته بود.

وی با اشاره به تقسیمات قانون آیین دادرسی کیفری از ضابطان عام و خاص دادگستری، عنوان کرد: در مواردی برخی شهروندان به دلیل بی‌اطلاعی از اعتبار ابلاغ تلفنی دستورات قضایی در برابر ضابطان مجری اینگونه دستورات مقاومت و حتی برخوردهای نامناسبی می‌کنند.

دادستان نجف‌آباد اضافه کرد: پرونده‌های قاچاق کالا و ارز، تخریب تصرف‌های صورت گرفته در اراضی ملی و دولتی یا تجاوز به حریم خطوط انتقال برق و گاز از مهمترین موارد استفاده از ابلاغ تلفنی محسوب می‌شوند.

توکلی از فعال شدن یک شعبه دادگاه خانواده و یک شعبه کیفری در دادگستری این شهرستان در یک سال اخیر خبر داد و افزود: پیش از این ماهیانه حدود ۴۰۰ پرونده به این شعبه ارجاع داده می‌شد و زمان رسیدگی بین هشت تا ۱۰ ماه بود، اما اکنون این زمان به حدود  دو ماه کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه در یک سال اخیر شمار پرونده‌های دادگاه خانواده این شهرستان از ۹۰۰ به ۴۵۰ کلاسه پرونده کاهش یافته است، تصریح کرد: اگر همه شهروندان از سامانه الکترونیک ثنا برای ابلاغ‌ها و صدور احکام استفاده کنند، زمان رسیدگی به پرونده‌ها تا کمتر از یک ماه کاهش می‌یابد، اما در حال حاضر بخش قابل توجهی از ابلاغ‌ها به صورت دستی انجام می‌شود که منجر به اطاله دادرسی خواهد شد.

دادستان نجف‌آباد با بیان اینکه فعال شدن زندان در این شهرستان سبب کاهش مشکلات خانواده زندانیان شده است، یادآور شد: در کنار توجه ویژه به آموزش زندانیان با هدف ایجاد اشتغال، انجمن حمایت از زندانیان با برگزاری برنامه‌هایی مانند جشن گلریزان از این افراد حمایت می‌کند.

توکلی گفت: به محکومان مهریه توجه خاصی شده و درخواست‌های اعسار در پرداخت مهریه، خارج از نوبت رسیدگی می‌شود.

کد خبر 382340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.