ایرانی‌ها اجاره نکنند مهاجران مشتری هستند

تفاوت معاملات مسکن در منطقه ۸ با سایر مناطق اصفهان این است که مشاوران املاک رغبت زیادی به شکل گرفتن معامله ندارند زیرا مطمئن هستند اگر یک ایرانی با صاحب‌خانه سر اجاره‌بها به توافق نرسد، یک مهاجر ملک را با قیمت بالاتری اجاره می کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تابستان فصل جابجایی و تعویض منازل است، اما تابستان امسال، افزایش قیمت مسکن موجب کاهش جابجایی‌ها و خالی‌تر شدن دست مردم برای رهن و اجاره خانه شده است. به گفته مشاوران املاک و فعالان بازار مسکن، معاملات صورت گرفته در این فصل به میزان قابل توجهی کاهش یافته و اغلب به رهن و اجاره محدود می شود؛ نه خرید و فروش. به طوری که به عقیده آنان "مردم دیگر به خرید خانه فکر نمی کنند".

افزایش قیمت مسکن و اجاره بها در سال ۱۳۹۷ و به دنبال آن رشد فزاینده این شاخص‌ها در سه ماه نخست امسال، موجب شد که مردم بیش از پیش برای تهیه مسکن با قیمتی مناسب، در مضیقه باشند، برخی افراد نیز با زیر و رو کردن مناطق مختلف شهری می خواهند مکانی مشابه مسکن قبلی خود اما قیمتی مناسب در محله ای جدید تهیه کنند.

هر ۸ مغازه، یک مشاور املاک

منطقه ۸ شهرداری اصفهان با ۲۶۰ هزار جمعیت، دو هزار و ۵۰ هکتار مساحت و ۶۵ هزار خانوار روزگاری ناحیه‌ای با قیمت مناسب برای سکونت و خرید یا رهن مسکن محسوب می شد.

این منطقه که از غرب، خیابان بهارستان از تقاطع خیابان امام خمینی تا تقاطع خیابان کاوه، از شمال، خیابان فروغی از میدان شهدا تا میدان جمهوری اسلامی (دروازه تهران)، از جنوب، بزرگراه کاوه از تقاطع خیابان بهارستان تا میدان شهدا و از شرق، خیابان امام خمینی از میدان جمهوری اسلامی تا تقاطع خیابان بهارستان را در بر می‌گیرد یکی از مناطق شهری مهاجرپذیر اصفهان است و تراکم مهاجران افغان در این ناحیه بسیار قابل توجه است.

قابل ذکر است که تعداد دفاتر مشاوره املاک در این منطقه نیز همچون سایر مناطق شهری اصفهان بسیار زیاد است و تقریبا از هر ۸ مغازه، یکی از آنها دفتر مشاوره املاک است. این در حالی است که بر اساس مشاهدات میدانی، اغلب متصدیان دفاتر مشاوره املاک در این منطقه از کسب و کار خود و رونق آن راضی بوده و شکایتی از وضعیت بازار مسکن و کاهش تعداد معاملات ندارند.

مشتری برای خانه‌های اجاره ای همیشه هست

یکی از مشاوران املاک این منطقه که در محدوده خیابان رزمندگان فعالیت می کند درباره وضعیت بازار مسکن به خبرنگار ایمنا می گوید: "اجاره بها و قیمت رهن خانه ها به شدت بالا رفته اما خاصیت این منطقه که حضور تعداد زیادی از مهاجران افغان در آن است موجب شده همیشه مشتریانی برای خانه های اجاره ای باشد.

وی ادامه می دهد: بیشتر مهاجران در خیابان‌های بهارستان و امام خمینی سکونت می کنند اما تعدادی از آنها که تمکن مالی بهتری دارند به خیابان های رباط و شهدا آمده اند."

یکی از اهالی خیابان رزمندگان هم که از وضعیت موجود ناراضی است، می گوید: "تفاوت قیمت مسکن در این منطقه بسیار زیاد است به طوری که قیمت خانه‌های هر سمت خیابان با یکدیگر تفاوت فاحشی دارد. صاحب خانه ها هیچ واهمه ای برای افزایش قیمت مسکن و اجاره بها ندارند و کمبود درآمد خود را از طریق افزایش اجاره بها، جبران می کنند."

خیابان‌های رباط، کاوه، فروغی و رزمندگان از جمله خیابان هایی است که مشاغل زیادی در آنها فعالیت می کنند و افزایش نرخ اجاره بها موجب اعمال فشار اقتصادی بر آنها نیز شده است.

بازاری که صاحب ندارد، همین است

همچنان که یکی از فروشندگان گز و شیرینی در خیابان رباط اول، درباره وضعیت بازار مسکن و میزان اجاره بها، به خبرنگار ایمنا می گوید: "وضعیت مسکن و اجاره بها برای همه روشن و واضح است. بازاری که صاحب نداشته باشد همین است. صاحب مغازه من روز گذشته گفت که قصد دارد میزان اجاره بها را ۲۰۰ هزار تومان افزایش دهد در این صورت مجبورم از همین ماه به دنبال مغازه دیگری باشم.

وی ادامه می دهد: افزایش قیمت مسکن و اجاره بها به کسانی که مغازه ای را برای امرار معاش اجاره کرده اند بیشتر از بقیه فشار و ضرر وارد می کند زیرا بیکاری و از دست دادن فرصت شغلی همواره مغازه دارانی که اجاره پرداخت می کنند را تهدید می کند."

در خیابان بهارستان این منطقه تعداد واحدهای مسکونی ویلایی بیش از تعداد مجتمع‌های مسکونی است. آرامش و خلوت بودن خیابان نشان می دهد، جمعیت این محله نسبت به سایر محله های منطقه ۸ کمتر است، اما تعداد دفاتر مشاور املاک تفاوتی با سایر محله ها ندارد.

یکی از متصدیان دفتر مشاوره املاک که در خیابان امام خمینی فعالیت می کند درباره وضعیت معاملات مسکن در این خیابان به خبرنگار ایمنا می گوید: "تفاوت معاملات مسکن در این منطقه با سایر مناطق اصفهان در این است که مشاوران املاک رغبت زیادی به شکل گرفتن معامله میان افراد ندارند و مطمئن هستند که اگر یک ایرانی با صاحب خانه بر سر اجاره بها به توافق نرسد، روز بعد یک مهاجر می آید و ملک را با قیمت بالاتری اجاره می کند.

وی اضافه می کند: بی شک درآمد مهاجران این منطقه بیش از ایرانیان آنجا است و در حقیقت بسیاری از آنها حاضرند به دلیل غیرقانونی بودن مهاجرتشان چندین برابر برای اجاره بهای مسکن هزینه کنند."

مهاجران این منطقه رقیب اقتصادی بومی‌ها شده‌اند

یکی از اهالی این خیابان هم که به دنبال ملکی با قیمت مناسب برای اجاره است در این باره می گوید: "قیمت مسکن در این منطقه افزایش قابل توجهی را تجربه نکرده اما اجاره بها به شدت بالا رفته و نرخ اجاره مسکن تقریبا سه برابر شده است. چند سال پیش با ۸۰۰ هزار تومان رهن خانه در این منطقه هم ممکن بود اما اکنون اجاره بهای ماهانه هیچ یک از خانه‌های این خیابان کمتر از ۸۰۰ هزار تومان نیست.

وی گلایه می کند: مهاجران در این منطقه به رقیب اقتصادی برای بومی‌ها تبدیل شده اند، در همه مشاغل به دستمزد کمتر راضی هستند اما حاضرند اجاره بهای بیشتری پرداخت کنند."

حضور در بین مشاوران املاک و متقاضیان مسکن منطقه ۸ شهرداری اصفهان این تصور را ایجاد می کند که مهاجران به نوعی یک بازار سیاه را در این منطقه رقم زده اند. حتی شنیده ها حاکی از آن است که برخی مناطق دیگر نیز با این مسئله دست به گریبان هستند.

تا پیش از این مردم این مناطق به ویژه قشر کارگر دغدغه پایین‌تر بودن سطح دستمزدهای مهاجران حتی به نرخی کمتر از مصوبات شورای عالی کار را داشتند و حالا کاهش قدرت مالی این مردم برای رهن و اجاره مسکن باعث شده نرخ‌های پیشنهادی مهاجران، اجاره مسکن را نیز بیش از پیش برای آنها به یک دغدغه مبدل سازد.

گزارش از سپهر زارع_خبرنگار ایمنا

کد خبر 382328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.