کشف شیوه جدید برای درمان سرطان مثانه

محققان انگلیسی به تازگی تاثیر نوعی ویروس رایج سرماخوردگی را بر سرطان مثانه بررسی کردند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تاکنون شیوه‌های درمانی رایج برای بعضی از انواع سرطان‌ آنگونه که محققان امیدوار بودند، خوب عمل نکرده است اما آن‌ها امیدوار هستند روش جدید، نتایج امیدوار کننده‌ای همراه داشته باشد. استفاده از ویروس‌ها برای درمان سرطان مدت‌هاست که مورد توجه محققان قرار گرفته است؛ یکی از شیوه‌ها، ویروس درمانی"انکولتیک "(oncolytic viruses) است که نقش موثری در از بین بردن سلول‌های سرطانی دارد.

در واقع دلیل اینکه ویروس‌ها می‌توانند تومورها را هدف قرار دهند، مسئله ساده‌ای است؛ سیستم‌ ایمنی نمی‌تواند تومورهای سرطانی را تشخیص دهد، بنابراین به آن‌ها اجازه رشد و گسترش می‌دهد. زمانی که یک ویروس وارد سلول سرطانی می‌شود و تکثیر می‌یابد. در نتیجه سرطان برای سیستم ایمنی قابل تشخیص شده و درست مانند عملکرد مقابله با ویروس سرماخوردگی در بدن افراد، می‌تواند این بیماری را درمان کند.

سرطان مثانه، هفتمین سرطان رایج مردان و هفدهمین سرطان شایع زنان است. حدود ۷۰ تا درصد ۸۰  مبتلایان به این سرطان جزء گروه سرطان مثانه غیرمهاجم به عضله (NMIBC) قرار دارند. درمان‌های حاضر برای این نوع سرطان مثانه، اغلب موثر واقع نشده و عوارض جانبی شدید و سمی همراه دارد. گروهی از محققان دانشگاه "Survey" در انگلستان به تازگی تاثیر نوعی ویروس رایج سرماخوردگی به نام "کاکساکی" (  CVA21 یا coxsackievirus ) را بر سرطان مثانه غیرمهاجم به عضله، مورد بررسی قرار دادند.

آن‌ها برای مدت یک هفته به ۱۵ بیمار مبتلا به NMIBC، ویروسCVA21  تزریق کردند؛ ۹ نفر از شرکت‌کنندگان فقطCVA21  و شش نفر از آن‌ها ترکیبی از  ویروس سرماخوردگی با دوز پایینی از نوعی داروی شیمی‌درمانی به نام "میتومایسین سی" (mitomycin C) را یک هفته قبل از عمل جراحی برداشتن تومور، دریافت کردند. نمونه ادرار و نمونه بافت هر بیمار پس از عمل جراحی و برداشتن تومور گرفته شد.

بررسی نمونه ادرار شرکت‌کنندگان نشان داد که ویروس مورد نظر در بدن بیشتر بیماران تکثیر پیدا می‌کند و با حمله به سلول‌های سرطانی، آن‌ها را از بین می‌برد. نمونه بافت افراد نیز نشان داد که این ویروس فقط به سلول‌های سرطانی حمله می‌کند. نکته قابل توجه اینکه طی انجام این مطالعه، هیچ کدام از افراد دچار  عوارض جانبی نشدند.

نتایج این مطالعه در مجلهClinical Cancer Research  منتشر شده است.

کد خبر 382320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.