ایران و چین اشتراکات تاریخی و فرهنگی بسیاری دارند

نایب رئیس کنگره شورای شهر شانگهای گفت: سابقه تاریخی و ارتباطات فرهنگی دو کشور ایران و چین از گذشته‌های دور وجود داشته و اراده دو کشور بر این بوده که این میزان ارتباطات را تا امروز حفظ کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شاهی لینگ ظهر امروز (شنبه) در نشست مشترک هیئت اعزامی کمیته دائمی کنگره خلق شهرداری شانگهای و اعضای شورای شهر اصفهان، اظهار کرد: همه اعضا این هیئت برای اولین بار است که به اصفهان سفر کردند، از دیروز که به اصفهان رسیدیم از خونگرمی و رفتار خوب مردم این شهر خوشحال هستیم.

نائب رئیس کنگره شورای شهر شانگهای و رئیس انجمن توریستی و دول خارجی مستقردر شانگهای با اشاره به بازدید از میدان نقش جهان افزود: در این میدان از مسجد امام (ره) بازدید کردیم همچنین پل‌های تاریخی سی و سه پل و خواجو با وجو آب حال و هوای بسیار خوبی داشتند و برخلاف تصوری که از ایران است، برخورد مردم محلی با ما بسیارخوب بود.

وی با تأکید بر سابقه تاریخی دو کشور ایران و چین تصریح کرد: ارتباطات فرهنگی این دو کشور از گذشته زیاد بوده و اراده دو کشور بر این بوده که این میزان ارتباطات را تا امروز حفظ کنند.

شاهی لینگ با ابراز خرسندی از ورود به اصفهان گفت: تغییرات در چین بسیار سریع است، اما دیدار از ایران برنامه اصلی ما بوده و در چنین شرایطی آمدن به ایران خواسته قلبی ما بود چرا که از دو هزار سال پیش که جاده ابریشم وجود داشته ایران و چین با هم روابط مناسبی داشتند.

وی با اشاره به وجود اشتراکات فرهنگی بین دو کشور اظهار کرد: در بازدید از میدان نقش جهان کاشی‌های آبی رنگی دیدم که رنگ این کاشی‌ها با چینی‌های گل مرغی چین مشترک است  و قطعاً می‌دانید که ظروف چینی آبی، سفید جزء میراث فرهنگی چین است و شاید این اشتراک رنگ در کاشی‌های ایران و چینی‌های کشورما ریشه‌ای دیرینه داشته باشد.

رئیس انجمن توریستی و دول خارجی مستقر در شانگهای با اشاره به درخشش هنر ایرانی‌ها در همه کشورهای دنیا گفت: فستیوال فیلمی در ماه ششم در شانگهای برگزار شد که در این فستیوال یک فیلم ایرانی توانست بهترین رتبه را کسب کند و این از نظر غرور ملی برای ایران باید مهم باشد چراکه فستیوال شانگهای در دنیا شناخته شده است.

اصفهان برای شانگهای شهری تاریخی و مهم است

وی با بیان اینکه اصفهان برای شانگهای شهری تاریخی و مهم است، گفت: اصفهان در ایران دارای رتبه گردشگری خوبی است و اعضای شورای شهر شانگهای خواهان افزایش روابط با این شهرتاریخی هستند همچنین ایرانیان بهتر است از طریق فیلم‌های تولیدی خود فرهنگ غنی ایران را به دیگر کشورهای دنیا معرفی کنند.

شاهی لینگ در خصوص موقعیت جغرافیایی شهر شانگهای گفت: این شهر در مرکز چین قرار گرفته که حدود ۲۴ میلیون نفر جمعیت دارد که هفت میلیون نفر آن ثابت نیستند و موقعیت این شهر از لحاظ اقتصادی در کشور چین بسیار مهم است.

وی با اشاره به اینکه ۱۰ درصد اقتصاد چین را شانگهای به دوش می‌کشد، افزود: این ۱۰ درصد ۳.۱ تریلیون یوآن گردش مالی دارد و روابط شانگهای با بندرهنگ‌کنگ و شهرسنگاپور جزء برترین روابط خارجی چین است به طوری که درسال ۲۰۱۸ از شهر گمرکی شانگهای حدود ۴۲ میلیون محموله اجناس مختلف دادوستد شده است.

نائب رئیس کنگره شورای شهر شانگهای با بیان اینکه شانگهای مقام اول گردشگری در کشور چین است، افزود: متروی شانگهای سال‌ها است که ایجاد شده و به صورت موفق به کار خود ادامه می‌دهد، همچنین در پروژه متروی اصفهان هم که پروژه‌ای چینی بوده شهرشانگهای همکاری خوبی داشته است.

وی با تأکید بر حضور ۷۶ کنسولگری از کشورهای مختلف در شانگهای گفت: جاده ابریشم کنونی یک جاده کمربندی است که ارتباطات چین را با دیگر کشورها گسترش می‌دهد و تاکنون شانگهای با سرعت بسیاری راه توسعه و پیشرفت را طی کرده است.

شاهی لینگ با اشاره به وجود صنایع دستی ارزشمند در اصفهان گفت: در میدان نقش جهان صنایع ارزشمندی چون مینیاتور، فیروزه و فرش دستباف ایران را دیدم که همگی نمایانگر شکوه بالای هنر ایرانی است و امیدوارم صنعتگران صنایع دستی اصفهان درنمایشگاه شانگهای که در دوره قبل بیش از ۱۳۰ کشور در آن شرکت کردند، حضور داشته باشند و محصولات ایرانی را به چین معرفی کنند.

وی با تأکید بر وجود احساسات خوب در چینی‌ها نسبت به مردم ایران افزود: همچنان که مردم ایران اهل مطالعه هستند مردم چین هم درخصوص ایران مطالعات خوبی دارند و امیدواریم ارتباطات این دوکشور درآینده تقویت شود.

 ۱۶۰۰ دانشجو ایرانی در شانگهای حضور دارند

در ادامه گاودایی، رئیس بخش قومیت‌شناسی و مذهب‌شناسی شورای شهر شانگهای اظهار کرد: از تمام دادوستدهای فرهنگی بین دو کشور استقبال می‌کنیم چرا که سالیان سال است با ایران ارتباطات بسیاری داشته‌ایم.

وی با تأکید بر لزوم همکاری بیشتر افزود: نباید فرصت‌ها را از دست بدهیم و متأسفم از اینکه تعداد زیادی دانشجوی خارجی در چین تحصیل می‌کنند اما از حدود ۳۰ هزار دانشجوی خارجی تنها ۱۶۰۰ دانشجو ایرانی در شانگهای حضور دارند.

رئیس بخش قومیت شناسی و مذهب شناسی شورای شهر شانگهای با اشاره به درخشش دانشجویان ایرانی در چین گفت: درسال ۲۰۱۷ برنامه‌ای برای دانشجویان خارجی چین اجرا شد که سه دانشجوی ایرانی نخبه مقام‌های اول این مسابقه را کسب کردند و اعتقاد ما این است که باید روابط دانشجویی، علمی و فرهنگی بیشتری داشته باشیم و از هر اقدامی برای تقویت آن استفاده کنیم.

کد خبر 382293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.