کاهش سن شیوع سکته قلبی در ایران/ روش درمان جای زخم‌های کهنه پوست

هشت راهکار برای تسکین سریع تورم پاها، پایین بودن سن شیوع سکته قلبی در ایران، سم زدایی از کبد به خاطر هفت علت اساسی و راهکار درمان جای زخم های کهنه پوست، حل معمای کما و افسردگی با ام.آر.آی چهار روزه را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ دبیر علمی بیست و یکمین کنگره بین المللی تازه‌های قلب و عروق، از پایین بودن سن شیوع سکته قلبی در ایران در مقایسه با کشورهای اروپای غربی و آمریکا خبر داد.

مسعود اسلامی، در نشست خبری بیست و یکمین کنگره بین المللی تازه‌های قلب و عروق، اظهار کرد: بیست و یکمین کنگره بین المللی تازه‌های قلب و عروق ایران، از ۲۹ مرداد تا ۱ شهریور ۹۸ در سالن همایش‌های بین المللی برج میلاد تهران برگزار می‌شود.

وی با اشاره به ارائه جدیدترین دستاوردهای حوزه قلب و عروق در کنگره پیش رو، افزود: طی چهار روز برگزاری کنگره، کارگاه‌ها و میزگردهایی با حضور میهمانان خارجی و اساتید برجسته از کشورهای آمریکای شمالی و اروپایی برپا خواهد شد.

اسلامی، در ادامه به سن شیوع سکته‌های قلبی در ایران اشاره کرد و گفت: افرادی که در کشور دچار سکته قلبی می‌شوند، ۱۰ تا ۲۰ سال جوان‌تر از کشورهای اروپای غربی و آمریکا هستند.

وی افزود: بیماران سکته قلبی در ایران بین ۴۰ تا ۵۰ سال هستند و حتی جوانان ۲۰ ساله‌ای داریم که دچار سکته قلبی می‌شوند اما تشخیص داده نمی‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تاکید کرد: وضعیت درمان بیماران قلبی در کشور شرایط مطلوبی در مقایسه با کشورهای پیشرفته دنیا دارد.

سم زدایی کبد را به خاطر ۷ دلیل، فراموش نکنید

کبد خود قادر به پاکسازی سموم بدن است اما به دلیل افزایش عادات ناسالم زندگی، این قابلیت کبد ممکن است رفته رفته کم رنگ تر شود. اینجاست که اختلالات و عوارض ناشی از عدم کارکرد مطلوب کد از جمله نارسایی و سیروز کبدی، و در موارد پیشرفته تر سرطان کبد خود را نشان می دهد.

سم زدایی از کبد به خاطر ۷ دلیل اساسی به هیچ وجه نباید نادیده گرفته شود:

مصرف چربی و غذاهای فراوری شده: غذاهای پردازش شده، حاوی مقادیر زیادی از چربی های اشباع هستند. در این میان کبد نقش سوخت و ساز این چربی ها را ایفا می کند اما وقتی میزان این چربی ها بیش از حد باشد، این فعالیت کبد نیز متوقف می شود و فرد با اختلالات کبدی مانند کبد چرب و چاقی مواجه خواهد شد. برخی از مشکل سازترین غذاها برای کبد عبارتند از محصولات کنسرو، گوشت های بسته بندی، گوشت سرخ شده، گوشت قرمز.

مصرف کربوهیدرات های پردازش شده: مصرف بیش از حد این نوع کربوهیدرات ها باعث افزایش سطح قند خون به طور ناگهانی شده و کبد را برای از بین بردن قند خون بالا و ثبات قند خون وادار به فعالیت بیشتر می کند. نوشیدنی های بدون الکل، پاستا، نان سفید، شیرینی و انواع دسر، برای عملکرد کبد دردسرساز هستند.

تنفس در هوای آلوده: حتی اگر شما عادات غذایی خود را اصلاح کنید، باز هم ممکن است آلودگی هوا (که تقریبا در همه جا دیده می شود) مشکلاتی برای کبدتان ایجاد کند. مواد سمی در هوا، مواد شوینده شیمیایی و نیز در مجاورت کارخانه های صنعتی، تقریبا در همه جا هستند و راه فراری هم از آن ها وجود ندارد.

اضافه وزن: افرادی که در صدد کاهش وزن خود هستند، نباید از کبد خود غافل شوند. هنگامی که مانعی بر سر راه عملکرد این ارگان مهم بدن قرار می گیرد، تقریبا تمام متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن کند و به نوعی مختل می شود. در حقیقت، اضافه وزن با میزان قند خون رابطه مستقیم دارد. این میزان بالای مواد قندی در خون، به جای آنکه تبدیل به انرژی شود، به شکل چربی در می آید و در قسمت های مختلف بدن انباشته می شود.

کمبود مواد مغذی: اگر رژیم غذایی شما غنی از سبزیجات، میوه جات و حبوبات نیست شک نکنید که دیر یا زود دچار سوء تغذیه خواهید شد. کمبود ویتامین، مواد معدنی و دیگر مواد مغذی مفید برای بدن، بر عملکرد کبد و دیگر ارگان های بدن تاثیرات سوء می گذارد. ویتامین آ، ویتامین ب، ویتامین ای، اسید فولیک، کلسیم و آب برای حفظ عملکرد کبد ضروری است.

زیاده روی در مصرف داروهای شیمیایی و الکل: زیاده روی در مصرف این گونه مواد، کبد را سمی می کند و در نتیجه اختلالات شدیدی در عملکرد آن رخ می دهد. در واقع آسیب هایی که مصرف الکل و مصرف خودسرانه داروها بر کبد وارد می کند، آن قدر شدید است که در نهایت یا منجر به سیروز کبدی و یا سندروم حاد کبد چرب می شود.

سنگ های صفرا: سنگ های صفرا، رسوب های جامدی هستند که درون کیسه صفرا و همچنین درون کبد شکل می گیرند. این سنگ ها اندازه های متفاوتی دارند: گاهی به اندازه یک ریزه شن هستند و گاهی شبیه به یک توپ گلف. اگر مراقب میزان کلسترول و یا «بیلی روبین» خون خود نباشید، بدون شک باید منتظر شکل گیری این سنگ ها در بدن خود باشید. این سنگ ها باید به سرعت مداوا شوند، چرا که ممکن است بعضی از رگ های خونی را مسدود سازند، دردهای شدیدی به همراه داشته باشند و در نهایت عملکرد صحیح کبد را مختل سازند. علاوه بر این، پاکسازی بدن از سموم انباشته شده و نیز پاکسازی کبد، امکان شکل گیری این قسم از سنگ ها را کاهش می دهد. در میان داروهای تجویزی پزشکان در خصوص این مورد، می توان به دمنوش ها و اسموتی ها و درمان های ویژه دیگر اشاره کرد. درمان هایی که هدفشان سم زدایی کبد به بهترین شکل ممکن است.

چگونه جای زخم های کهنه پوست را درمان کنیم؟

اسکارمهام متخصص پوست و مو درباره چگونگی درمان جای زخم و نحوه مراقبت از آن اظهار کرد: اسکار بافت فیبروزی تشکیل شده روی سطح پوست است که بعد از آسیب دیدن این اندام به دلایل مختلفی به وجود می‌آید که از جمله می‌توان به آسیب ناشی از سوختگی، بریدگی یا طی شدن فرآیند ترمیم هرگونه زخمی اشاره کرد.

وی افزود: اسکار معمولا در شروع تشکیل به رنگ قرمز و صورتی است که به مرور ممکن است محوتر شود.

این متخصص پوست با اشاره به اینکه ۲ نوع اسکار داریم، گفت: هایپر تروفیک، اکثر اسکارها تخت هستند، اما چنانچه بدن کلاژن زیادی تولید نکند یا انسجام مرتب و منظمی به خودش نگیرد اسکار برجسته‌ای تشکیل می‌شودکه به این اسکارها، هایپرتروفیک یا کلوئید گفته می‌شود و تشکیل این بافت ممکن است از چند هفته تا چند ماه بعد از آسیب ادامه پیدا کند و بزرگتر هم شود.

وی درباره نوع دوم اسکار بیان کرد: آتروفیک اسکار ناشی از تحلیل رفتن یا کمبود کلاژن است که می‌تواند همسطح یا فرو رفته باشد که نمونه این موضوع را می‌توان در برخی از جراحی‌ها، تروما یا بیماری‌هایی مثل جوش، آبله مرغان به صورت فرورفتگی یا گودی می‌شود.

این متخصص پوست درباره پیشگیری از این نوع عارضه بیان کرد: اگر از زخم ایجاد شده خوب مراقبت کنید احتمال تشکیل اسکار کاهش پیدا می‌کند، ضمن اینکه مدت زمان باقی ماندن زخم کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: پیشگیری از عفونت در موضع زخم مهم است، زیرا عفونت همراه با پروسه التهابی باعث افزایش سایز آن می‌شود، ایجاد اسکار را بیشتر می‌کند که جدا کردن پوست‌های مرده از موضع و تمیز نگاه داشتن زخم با آب و صابون از نکات کلیدی این امر است.

مهام درباره درمان اسکار گفت: اگرچه ممکن است این عارضه هیچ وقت کامل از بین نرود، اما برای بهبود ظاهر اسکار درمان‌های موضعی مثل انواع کرم‌ها و ژل‌های ترمیم کننده که در داروخانه‌ها موجود است، می‌توان استفاده کرد.

وی متذکر شد: یک لایه نازک از یک پماد آنتی باکتریال روی پوست زده می‌شود که مثل یک لایه محافظ کننده عمل می‌کند و مانع نفوذ هوا به این بخش می‌شود.

حل معمای کما و افسردگی با ام. آر. آی ۴ روزه

پژوهشگران اخیراً اظهار کرده‌اند که اسکن ام. آر. آی که چهار روز به طول می‌انجامد می‌تواند تصاویری بسیار دقیق از مغز تولید کند.

یافته‌ها نشان می‌دهد که تغییرات کوچک در داخل مغز می‌تواند به دانشمندان در درک بهتر افسردگی یا کما کمک کند.

البته انجام اسکن ام. آر. آی چهار روزه تنها بر روی مغز شخصی که فوت کرده، ممکن است زیرا یک فرد زنده نمی‌تواند چهار روز اسکن را تحمل کند.

این اسکنر بسیار قدرتمندتر از اسکنرهای موجود در بیمارستان‌ها است و قادر به تولید تصاویر بسیار دقیق است و می‌تواند بخش‌هایی در مغز که کمتر از ۰.۱ میلی‌متر است را ببیند. سازمان غذا و داروی آمریکا سال ۲۰۱۷ این اسکنر ام. آر. آی ۷ تسلایی را برای تصویربرداری بالینی تأیید کرد و اکنون نیز پژوهشگران "بیمارستان عمومی ماساچوست"(Massachusetts General Hospital) از آن برای بررسی دقیق مغز افراد فوت شده استفاده می‌کنند.

دانشمندان اظهار داشتند که هیچ اسکنی همانند آن نیست و امیدوارند تا با کمک آن بتوانند درک بهتری از آناتومی مغز انسان پیدا کنند.

به گفته محققان "بیمارستان عمومی ماساچوست"(Massachusetts General Hospital) در بوستون بیش از ۱۰۰ ساعت طول می‌کشد تا این دستگاه تصاویری دقیق از مغز ایجاد کند.

طی این مطالعه پژوهشگران مغز یک خانم ۵۸ ساله را که سه سال پیش در اثر ذات‌الریه درگذشته بود و هیچ عارضه عصبی نداشت را مورد بررسی قرار دادند.

طی این اسکن پژوهشگران توانستند بخش‌هایی از مغز مانند "آمیگدال"(amygalda) را با جزئیات مشاهده کنند. آمیگدال یا هسته آمیگدال یا بادامه قسمتی از دستگاه کناره‌ای در مغز است. دستگاه کناره‌ای سیستم لیمبیک یا سامانهٔ عصبی احساسی، مجموعهٔ پیچیده‌ای از سازه‌های عصبی است که زیر مخ و در دو طرف نهنج(تالاموس) یافت می‌شود.

هسته قاعده‌ای-جانبی بادامه (آمیگدال) نقش مهمی در یادگیری و حافظه ایفا می‌کند. بادامه علاوه بر نقش اصلی در درک احساسات و ایجاد پاسخ به آنها، در تعدیل درد نیز دخالت دارد. هستهٔ مرکزی بادامه به عنوان بادامه کنترل درد، معرفی شده است. آمیگدال همچنین مسئول تظاهرات هیجانی چهره مانند خوشحالی و ترس است و نقش مهمی در اکتساب یادگیری‌های هیجانی دارد.

شرایطی نظیر اضطراب، اوتیسم، افسردگی، اختلال استرس پس از سانحه و فوبیاها به دلیل آسیب و عدم تعادل شیمیایی با عملکرد غیرطبیعی آمیگدال مرتبط هستند.

امروزه بیمارستان‌ها معمولاً از دستگاه‌های سه تسلا استفاده می‌کنند اما این اسکنر هفت تسلا است. از اسکن ام. آر. آی مذکور می‌توان برای تشخیص دقیق انواع شرایط مغز مانند تومور، تورم یا اختلال رشدی استفاده کرد اما هیچ فردی نمی‌تواند ساعت‌ها و روزها را برای اسکن مغز تحمل کند به همین دلیل پژوهشگران در حال تلاش برای توسعه چنین اسکنر پرقدرتی هستند تا بتوانند از آن برای بررسی مغز افراد زنده در زمان کوتاه نیز استفاده کنند.

پروفسور "پریتی بالچاندای"(Priti Balchandani) از بیمارستان "مونت سینای"(Mount Sinai) نیویورک(وی پژوهشگر این مطالعه نبوده است) گفت: این اسکنر فوق‌العاده است چرا که توسط آن می‌توانیم تمام مغز را با جزئیات مشاهده کنیم.

هشت راهکار برای تسکین سریع تورم پاها!

وجود تورم در پای شما می تواند به علت مشکلات گردش خون یا احتباس مایعات باشد. این وضعیت معمولا زنان را گرفتار خود می کند و حرکت را در اغلب موارد دشوار می سازد.

تورم در پاها با درد طولانی مدت همراه است و تنها با استراحت از بین می رود. اگرچه این وضعیت در بسیاری از موارد بدون نیاز به درمان دارویی از بین می رود، اما در موارد خاص نیاز به تسکین هرچه سریع تر دارد.

علل دیگر پاهای متورم

همانطور که گفته شد، مشکلات گردش خون و احتباس مایعات، از علل تورم در پاها هستند. احتباس مایعات به علت مشکلات کلیه و اغلب در نتیجه افزایش سطح سدیم در بدن رخ می دهد. از علل دیگر تورم در پاها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

نشستن یا ایستادن طولانی مدت

بارداری

اضافه وزن و یا چاقی

مصرف داروهای دیابت یا پرفشاری خون

نارسایی قلب یا کلیه

بیماری های خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید

کفش های نامناسب (پاشنه دار)

آسیب های فیزیکی

شایع ترین نشانه های ایجاد تورم در پاها عبارتند از:

احساس خستگی و سنگینی در پاها

خارش و گرفتی پاها

قرمزی و حساسیت به لمس

ایجاد درد با هر گونه فعالیت فیزیکی

ایجاد وریدهای واریسی در پاها

ضروری است برای کاهش این علائم از داروهای ضد درد و ضد التهابی استفاده کنید. همچنین شما می توانید با دنبال کردن راهکارهایی تورم و درد در پای خود را کاهش دهید:

پاهای خود را بلند کنید: زمانی که در رختخواب هستید پاهای خود را به دیوار تکیه دهید. این کار باعث بهبود گردش خون می شود و خون به آسانی به سمت قلب بازمی گردد. علاوه بر این، این کار ساده عضلات را شل کرده و تنش در پاها را کاهش می دهد .

کفش راحت بپوشیداستفاده از کفش راحت و حاوی تهویه می تواند عود تورم را کاهش دهد. به جای پوشیدن کفش های پاشنه دار و تنگ، کفش های راحت را برای استفاده روزانه انتخاب کنید.

مصرف آب را افزایش دهید: نوشیدن بین ۶ تا ۸ لیوان آب در روز خطر التهاب در اندام های تحتانی را کاهش می دهد. آب باعث کاهش احتباس مایعات در بافت این اندام ها می شود.

دوش سرد بگیریدیکی از بهترین گام ها برای از بین بردن تورم پاها، دوش آب سرد است. دمای پایین آب، جریان خون را تحریک کرده و از شرایطی مانند رگ های واریسی جلوگیری می کند. علاوه بر این، دوش آب سرد عضلات را نیز شل کرده و درد را کاهش می دهد.

دیورتیک های طبیعی مصرف کنید: خوراکی هایی مانند آناناس، کنگر فرنگی و کرفس برای مبارزه با احتباس مایعات در پاها مفید هستند. این غذاها به بهبود عملکرد کلیه ها کمک کرده و تولید ادرار را افزایش می دهند.

ورزش کنید: انجام یک سری حرکات ورزشی از التهاب غیر قابل کنترل در پاها جلوگیری می کند. ورزش همچنین به شما کمک می کند وزن خود را کنترل نمایید. چون افزایش وزن عامل مهمی در بروز التهاب در پاها است. ورزش همچنین به بهبود گردش خون کمک می کند.

از نمک حمام استفاده کنید: این نمک ها که به نمک های اپسوم نیز شهره هستند، یک درمان کلاسیک برای کاهش تورم پاها محسوب می شوند. علاوه بر این، استفاده از نمک های حمام باعث آرامش عضلات و شل شدن آنها می شود. نمک حمام خاصیت ضد درد دارد.

ماساژ بگیرید: ماساژ با روغن های ضروری، باعث تحریک عملکرد لنفاوی و بهبود گردش خون می شود و به کاهش التهاب پاها کمک می کند. ماساژ باعث حذف سموم می شود. سموم، خود عامل ایجاد تورم در بدن هستند.

کد خبر 382284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.