حجامت اولین قدم درمانی در طب سنتی نیست

یک متخصص طب سنتی گفت: حجامت اولین قدم درمانی در طبابت سنتی نیست و جایگاه چهارم دارد، اگر سایر روش‌های درمانی نتیجه مناسبی نداشت می‌توان از این روش با تجویز متخصص طب سنتی ایران که در این زمینه دوره‌های لازم را دیده نسبت به درمان و تسریع بهبودی اقدام کرد.

محمد مظاهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه حجامت یک مساله مهم و چالش برانگیز در حوزه طب سنتی ایران است، اظهار کرد: حجامت از دید تاریخی جزو اعمال و رفتارهای دستی طب ایرانی بوده است که شاید قدمت آن به ۱۰ هزار سال پیش برسد.

وی با تاکید بر اینکه همزمان با ایرانیان چینی‌ها و سایر تمدن‌های پیشرفته جهان در آن موقع نیز از حجامت به عنوان یک روش پیشگیری و درمانی استفاده می کردند، افزود: امروزه حجامت می تواند در درمان و بهبود بعضی از بیماریها موثر باشد.

عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: دو نوع رویکرد کلی در ارتباط با حجامت وجود دارد یکی اینکه ممکن است که بعضی افراد که درمانگر غیر آکادمیک و دانشگاهی هستند بر این باور باشند که حجامت می‌تواند همه بیماری‌ها را درمان کند که این نظریه افراطی دور از منطق و علم و دانش است.

مظاهری ادامه داد: نظریه دیگر این است که حجامت تقریبا همان انتقال خون بوده و نمی‌تواند هیچ گونه کمکی به بهبودی بیماری‌ها در امر درمان داشته باشد و این نظر تفریطی بوده و صحیح نیست.

این متخصص طب سنتی معتقد است که حجامت در پیشگیری از بعضی از آلرژی‌ها، سردردها و بثورات پوستی به منظور پاکسازی خون در زمان و اقلیم خاص و در برخی افراد خاص می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد و در ارتباط با امر حجامت بهتر است که به دور از نگاه‌های افراطی و تفریطی و با توجه به واقعیت به این موضوع نگاه کرد.

وی ادامه داد: اینکه برای هر شخصی چه نوع حجامتی انجام شود باید به وسیله پزشک حاذق و متخصص طب سنتی ایران که در این زمینه دوره های لازم را دیده است، تجویز شود.

مظاهری با بیان اینکه ممکن است حجامت برای کل افراد در همه زمینه‌ها مفید نباشد و در طب سنتی ایران یک روند درمانی وجود دارد که شخص به پزشک درمانگر مراجعه می‌کند باید ابتدا شش اصل ضروری را به منظور گرامیداشت تندرستی که در این طب نگاشته شده است مورد توجه و استفاده قرار دهد.

عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: خواب و بیداری، اجابت مزاج، آب و هوا، فاکتورهای رونشناختی  و در کل وضعیت بیمار بایستی از لحاظ این شش اصل بررسی شود.

ترکیب گیاهی و بهبودی کامل

وی تصریح کرد: بعد از اینکه این شش اصل که به آن حفظ و صحه (یا سته ضروریه) می گوییم اصلاح شد چنانچه درمان اساسی رخ نداده باشد درمانگر باید از یک گیاه دارویی استفاده کند و اگر با آن هم فرد بهبود کامل پیدا نکرد می تواند از یک ترکیب گیاهی یا چند گیاه مفرد مرکبه برای بهبودی کامل استفاده کند.

مظاهری با اشاره به اینکه اگر درمانگر حفظ و صحه یک فرد را اصلاح کرده و از مفردات و گیاهان مرکبه استفاده کرد و بهبودی حاصل نشد باید به اعمالی که با دست انجام می شود، بپردازد، اظهار کرد: این اعمال دستی به اعمال یداوی معروف است و در روند بهبودی افراد موثر خواهد بود.

این متخصص طب سنتی تاکید کرد: بنابراین مبرهن است که حجامت اولین قدم درمانی در امر طبابت سنتی نیست بلکه جایگاه چهارم دارد و بعد از اینکه سایر روشهای درمانی نتیجه مناسب نداد می‌توان از روش حجامت با تجویز متخصص طب سنتی ایران که در این زمینه دوره های لازم را دیده است نسبت به درمان و تسریع بهبودی اقدام کرد.

کد خبر 382280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.