تولید ۱ میلیون اصله نهال برای توسعه و نوسازی توتستان‌های کشور

رییس مرکز نوغانداری کشور با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای تولید یک میلیون اصله نهال توت در سال آینده، گفت: امسال دو میلیون قلمه توت تولید و در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد و پیش بینی می‌کنیم از این میزان قلمه، یک میلیون نهال توت برای سال آینده تامین شود.

به گزارش ایمنا ، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، عدیل سروی با اشاره به اینکه تولید یک میلیون اصله نهال توت در سال ۹۹ برنامه ریزی شده‌ است، اظهار کرد: برای توسعه و نوسازی توتستان‌های کشور و تامین غذای کرم ابریشم تسهیلاتی نیز پیش بینی کرده ایم.

وی سطح توتستان های کشور را ۱۴ هزار و ۶۰۰ هکتار عنوان کرد و گفت: بعضی از این توتستان‌ها برای تامین توت خوراکی است و عمر مفید آن‌ها بیش از ۳۵ سال است. این توتستان‌ها باید نوسازی شود و برای این هدف باید تولید نهال توت اصلاح شده را افزایش دهیم.

رییس مرکز نوغانداری کشور با بیان اینکه نوغانداری یک حرفه و میراث کهن فرهنگی و اقتصادی است، خاطر نشان کرد: اشتغال‌زایی و ایجاد ارزش افزوده از ویژگی‌های مهم این حرفه است زیرا این حوزه، زنجیره‌ای از تولید تخم نوغان تا تولید پیله، صنایع ابریشم کشی، قالیبافی، منسوجات و صنایع دستی را شامل می‌شود.

سروی افزود: پرورش کرم ابریشم بیماری مشترک با انسان ندارد و یک فعالیت اقتصادی است که در طول فعالیت‌های کشاورزی انجام می شود و برای کشاورزی درآمدزایی ایجاد می کند.

وی به حمایت های دولت از نوغانداری اشاره و اضافه کرد: امسال دولت حمایت های خوبی از پرورش کرم ابریشم داشته است که از جمله می توان به تامین و توزیع نهال توت رایگان به میزان ۱۶۵ هزار اصله در سطح کشور اشاره کرد.

رییس مرکز نوغانداری کشور تصریح  کرد: امسال برای نخستین بار سازمان دامپزشکی نیز شبکه های مراقبت بیماری‌های کرم ابریشم را در سطح کشور تشکیل و فعال کرده است.

کد خبر 382279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.