۲۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۰
قوانین پیشگیری از سرطان

یکی از مشکلات سبک زندگی کم‌تحرک، ایجاد مشکلات مختلف سلامت است که سرطان یکی از آن‌ها محسوب می‌شود.

به گزارش ایمنا، سرطان از جمله بیماری‌های رایج در جهان و یکی از دلایل اصلی مرگ و میر افراد است اما بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد که تا حدود ۷۰ درصد از سرطان‌های شایع با انتخاب‌ سبک زندگی سالم، قابل پیشگیری است. در ادامه  شما را با  بعضی از قوانین پیشگیری از سرطان آشنا می‌کنیم:

رژیم غذایی سالم 

برای کاهش چشمگیر خطر ابتلا به سرطان، باید یک رژیم غذایی سالم و متعادل را دنبال کرده و وزن سالم را حفظ کنید. این موضوع به معنای مصرف مقادیر فراوان از میوه‌ها، سبزی‌ها و غلات کامل و محدود کردن مصرف گوشت‌های چرب، به ویژه نمونه‌های فرآوری شده است. همچنین، قندهای پالایش‌شده با بروز التهاب در بدن پیوند خورده‌ است که می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. پرهیز از غذاهای فرآوری شده یا بسته بندی شده می‌تواند به کاهش مصرف قند کمک کند.

تحرک بدنی داشته باشید

یک سبک زندگی کم تحرک، میزبان مشکلات سلامت مختلف است که سرطان یکی از آن‌ها محسوب می‌شود. ورزش کردن می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن انسان کمک کند، التهاب را کاهش دهد و سوخت و ساز بدن را تسریع کند. هر فعالیتی که آثار مواد سرطان‌زا را در بدن محدود کند، مفید است. کارشناسان انجام حداقل دو ساعت و نیم فعالیت ایروبیک با شدت متوسط را در هفته، برای کاهش خطر ابتلا به سرطان توصیه کرده‌اند.

عدم استفاده از تنباکو

سیگار کشیدن با عوارض سلامت پیوند جدی خورده است؛ این عادت ارتباطی قوی با سرطان‌های ریه، دهان، گلو، حنجره، پانکراس، مثانه، دهانه رحم، و کلیه دارد. جویدن تنباکو نیز اقدامی مضر بوده و با سرطان‌های دهان و پانکراس پیوند خورده است. بی‌تردید، ترک سیگار دشوار است اما خوشبختانه روش‌های مختلفی برای ترک این عادت مضر و مرگبار وجود دارد که پزشک می‌تواند بهترین توصیه‌ها را در این زمینه به فرد ارائه کند.

نوشیدن آب تصفیه شده

نوشین آب تصفیه شده یکی دیگر از اقداماتی است که باید در راستای کاهش خطر ابتلا به سرطان مد نظر قرار دهید. گاهی اوقات آب لوله کشی تصفیه‌شده گزینه‌ای بهتر از آب‌های بطری محسوب می‌شود. استفاده از دستگاه‌های تصفیه آب در خانه می‌تواند احتمال مواجهه با مواد سرطان‌زا و مواد شیمیایی مختل کننده فعالیت هورمون‌ها را کاهش دهد. همچنین توصیه می‌شود از مصرف هر گونه نوشیدنی که در بطری‌های پلاستیکی حاوی BPA نگهداری می‌شوند، پرهیز کنید. ظروف ساخته شده از فولاد ضد زنگ یا شیشه جایگزین‌های بهتری است.

محافظت از پوست در برابر خورشید

آفتاب‌سوختگی‌ می‌تواند خطر سرطان پوست را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. در میانه روز بین ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر که خورشید با بیشترین قدرت می‌تابد، بهتر است از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب پرهیز کنید. برای محافظت از پوست خود در برابر نور خورشید استفاده از کرم‌های ضد آفتاب و لباس مناسب که پوست را پوشش دهد، توصیه شده است. نتایج یک مطالعه در اسپانیا نشان داد که استفاده از لباس‌هایی به رنگ آبی یا قرمز نسبت به لباس‌های سفید یا زرد می‌تواند محافظت بهتری در برابر نور خورشید ارائه کند.

 خطر تلفن‌ همراه را جدی بگیرید

کنار گذاشتن گوشی‌های هوشمند در دنیای امروز غیرممکن به نظر می‌رسد، اما چندین مطالعه، پیوند بین استفاده از تلفن همراه و سرطان مغز را به واسطه قرار گرفتن سر در برابر مقادیر زیاد انرژی فرکانس رادیویی نشان داده‌ است. با استفاده از اسپیکر تلفن همراه یا یک هدست می‌توانید خطر را به حداقل برسانید و زمانی که تلفن همراه را روی گوش خود قرار می‌دهید نیز سعی کنید مدت مکالمه کوتاه باشد. زمانی که از تلفن همراه خود استفاده نمی‌کنید، به جای این که آن را در جیب و نزدیک به بدن خود حمل کنید، می‌توانید آن را در یک کیف قرار دهید.

پرهیز از مشروبات الکلی

بررسی‌های محققان نشان داده‌ است که نوشیدن الکل می‌تواند خطر ابتلا به سرطان‌های مری، کولورکتال، سر و گردن، کبد و پستان را افزایش دهد. حتی اگر قادر به ترک الکل نیستید، محدود کردن مصرف آن را برای کاهش خطر ابتلا به سرطان در دستور کار خود قرار دهید.

منبع: عصر ایران

کد خبر 382266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.