نور و نساجی؛ مرکزی برای نمایش مد و زیبایی

مرکز نمایشگاه مد "نور و نساجی" چین، واقع در میدان عمومی CBD در شهر "کی چو" (Keqiao)، صنایع خلاق مد را جایگزین صنایع سنتی رنگرزی و نساجی کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، طراحی این مرکز نوین پنج طبقه با اعمال تحول در صنایع سنتی و ایجاد فضایی متناسب با فناوری‌های نوین شهر کی چو، فضایی مناسب برای برگزاری نمایش‌های مد و لباس، مراسم ازدواج و نمایشگاه‌ها فراهم کرده است. استفاده از مواد ساده و یکدست در این ساختمان و فراهم‌سازی زوایای برابر در فضای داخلی و بیرونی منجر به ایجاد چشم اندازی شده که از نظر بصری ساده و در عین حال پیچیده است. ترتیب خاص فضاهای عمومی و خصوصی این ساختمان امکان سازگاری آن به منظور استفاده‌های مختلف در زمان‌های مشخص را  نیز فراهم می‌آورد.

ساختمان این مرکز ورودی‌های متعددی دارد که هر یک نمایانگر جاذبه‌های مربوط به یک محل خاص و نمای متغیر از داخل بنا است. سطح زیرین فضای مربوط به برگزاری رویدادهای داخلی نیز پایین‌تر از  سطح میدان عمومی ساخته شده است که با افزایش ارتفاع سقف داخلی، محیطی باز را در مجموعه فراهم می‌کند. از سوی دیگر محل قرارگیری اتاق‌های تدارکات و پشتیبانی این ساختمان در بخش‌های زیرین بنا تعبیه شده و برای آن‌ها ورودی مستقلی ساخته شده است.

این ساختمان با مساحت پنج هزار و ۲۶۰ متر مربع، محلی برای برگزاری رویدادهای مختلف در طول سال است که ممکن است گاهی با کمبود فضا مواجه شود. به منظور پیشگیری از این مشکل، طراحان با اضافه کردن یک حلقه اضافی در اطراف بنا، فضاهای عمومی بیشتری برای آن فراهم آورده‌اند؛ حلقه‌ مرکزی و بیرونی به کمک یک دیوار برشی مورب از یکدیگر تفکیک می‌شود.

حلقه مرکزی، محل برگزاری رویدادهای مربوط به نمایش‌های مد و لباس، مراسم ازدواج و نمایشگاه‌های گوناگون است و در زمان‌های خاصی از سال باز می‌شود. حلقه بیرونی نیز که در طبقات سوم و چهارم قرار دارد، مختص رویدادهای روزانه است و طبقه دوم بنا کاملا در اختیار عموم قرار دارد؛ این فضا شامل یک نمایشگاه دائمی و یک کارگاه آموزش و طراحی مد است که افزودن این کاربری‌های جدید منجر به شکل‌گیری ارتباط میان بازار مد و عموم شهروندان می‌شود و محیط شهری کی چو را پویاتر می‌کند.

ساختمان نمایشگاه از خرپاها و دیوارهای باربر تشکیل شده است؛ خرپا، از جمله ساده‌ترین اما پرکاربردترین سازه‌های فلزی است که از اتصال اجزای باریک و بلند ساخته شده‌ و توانایی تحمل نیروهای کششی و فشاری را دارد. دیوارهای باربر، دیوارهای نازک و مرتفع است که به عنوان محاظ محیط عمل می‌کند و نقش جداکننده و تقسیم‌کننده فضا را ایفا می‌کند.

در تزئین حلقه بیرونی این محیط از ستون‌های کاشی‌کاری‌ شده به حالت معلق، بهره گرفته شده است که منجر به ایجاد حس شناور بودن به همراه پیوند بهتر با مناظر اطراف می‌شود. تمام تجهیزات خدماتی ساختمان در درون دیوار دایره‌ای شکل بنا پنهان شده است که بی‌نظیری و یک‌دستی معماری بنا را به نمایش می‌گذارد. علاوه بر این به منظور ایجاد حیاط، فضای باز و افزایش دسترسی به نور طبیعی و تهویه مناسب‌تر، چندین دیوار از طرح اصلی بنا حذف شده‌ است و محیطی گسترده و فراخ را در اختیار کاربران و بازدیدکنندگان قرار می‌دهد.

کد خبر 382216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهار IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
    0 0
    عالی خسته تباشی