کوره های گچ تهدیدی جدی برای اصفهان است/ لزوم ایجاد پارک بیابانی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان وجود کوره های گچ و بیابانزایی در شرق اصفهان را تهدیدی برای این شهر دانست و گفت: باید فضای سبز مناسب در شرق ایجاد کرد تا اصفهان از حمله کویر در امان بماند.

محمد حسین شاملی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا وجود کوره های گچ و گسترش مناطق بیابانی شرق اصفهان را تهدیدی جدی برای این شهر دانست و اظهار کرد: برای حفظ تمدن و فرهنگ کلانشهر اصفهان علاوه بر توجه به تاسیسات داخلی، زیبایی و مبلمان شهری، نباید از اطراف این شهر غافل شد، کانون های گرد و غبار اطراف اصفهان باید تثبیت و معادن گچ و آجرپزی بیرون شهری تعطیل شود، باید فضای سبز مناسب را در مناطق شرقی اصفهان ایجاد کرد تا اصفهان از حمله کویر در امان بماند.

وی افزود: اداره منابع طبیعی استان تاکنون در ۹ هزار هکتار از اراضی شرق اصفهان جنگل های دست کاشت ایجاد کرده است درصورتی که کل فضای سبز کلانشهر اصفهان تحت پوشش شهرداری ۳۷۰۰ هکتار است، یعنی حدود سه برابر فضای سبز شهری اصفهان در بیابان های سجزی با وجود محدودیت آب جنگل های دست کاشت ایجاد شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان ادامه داد: حدود یکهزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی شرق اصفهان در سال‌های گذشته برای ایجاد سایت دفن پسماند به شهرداری واگذار شد مشروط به اینکه در ۸۰۰ هکتار آن فضای سبز ایجاد کند، شهرداری در آن منطقه برای توسعه فضای سبز خیلی زحمت کشید و با خریداری پساب پوشش گیاهی را ایجاد کرد.

اعلام آمادگی منابع طبیعی برای ایجاد پارک بیابانی

شاملی با اشاره به اینکه در حال حاضر هنوز به شهرداری اصفهان برای فضای سبز آب تخصیص داده نمی شود، گفت: باید همه دستگاه‌ها تلاش کنیم حقابه شهرداری تامین شود تا بتوان به طور کامل منطقه شرق اصفهان را به فضای سبز تبدیل کرد.

وی تصریح کرد: اداره منابع طبیعی استان آمادگی دارد ۹ هزار هکتار از اراضی جنگل کاری شده شرق را به شهرداری اصفهان واگذار کند تا این سطح با ۱۸۰۰ هکتاری که در اختیار دارد به یک پارک بیابانی تبدیل شود، اقدامی که در کشوری مانند چین اجرایی شده است.

ایجاد فضای سبز در دل کویر برای زیست‌پذیری اصفهان مفید است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان افزود: در شرایط کنونی اگر می خواهیم اصفهان شهری قابل سکونت و زیست پذیر باشد در حالی که به دلیل کم آبی امکان توسعه فضای سبز شهری وجود ندارد، می توان در مناطق کویر اطراف اصفهان فضای سبز منطبق با شرایط و سازگار با کم آبی جنگل کاری ایجاد و از پیشروی بیابان و کویر جلوگیری کرد.

وی با تاکید بر اینکه مناطق بیابانی شرق اصفهان تهدیدی برای این شهر محسوب می شود، گفت: اداره منابع طبیعی و محیط زیست طی هشت سال اخیر برای تعطیلی معادن و کوره های این منطقه تلاش کرد اما هنوز به صورت کامل به نتیجه نرسیده است.

شاملی با بیان اینکه در حال حاضر از ۹ معدن گچ، هفت واحد تعطیل شده و هنوز دو واحد در حال فعالیت است، افزود: در سال ۸۸ شورای برنامه ریزی استان تمدید مجوز بهره برداری این معادن از سوی سازمان صمت را ممنوع کرد اما متاسفانه فعالیت این معادن تمدید شد با این حال با پیگیری‌های انجام شده هفت واحد تعطیل شدند.

وی با بیان اینکه وقتی از فعالیت واحدهای گچ جلوگیری شد ما را در دادگاه محکوم کردند، ادامه داد: باید همه دستگاه‌ها و سازمان ها برای جلوگیری از فعالیت این واحدها ورود کنند، زیرا برای هوا و خاک و سلامت مردم مخاطره‌آمیز است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه باید خطرات ناشی از وجود کوره‌های گچ و آجر در اطراف شهر را برجسته کرد تا همه دستگاه‌ها برای جلوگیری از فعالیت آنها همکاری کنند، گفت: تعطیلی این واحدها، مشکل از دست رفتن اشتغال و معیشت فعالان در این واحدها را به دنبال دارد اما آنها باید برای معیشت به جای ایجاد کوره، صنایع سازگار با محیط زیست راه اندازی کنند

.

ریزگردهای توام با ذرات گچ سلامت مردم را تهدید می کند

شاملی خاطرنشان کرد: در حال حاضر شاید بسیاری از شهروندان به دلیل وجود ریزگردها روزی یک نوبت منازل را خاک گیری کنند، اگر این ریزگردها با ذرات گچ همراه باشد علاوه بر آلودگی محیط  بر دستگاه تنفسی انسان بسیار اثرگذار است.

وی افزود: هرکدام از این کوره‌های گچ و آهک اطراف اصفهان در هر نوبت فعالیت یک تن گرد و غبار تولید می کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با تاکید براینکه نباید از توسعه و حفظ فضای سبز اصفهان غافل شد، گفت: فضای سبز چه در ناژوان چه در شرق نباید نابود شود و از سوی دیگر باید از فعالیت کوره ها و معادن جلوگیری کرد تا شهر اصفهان مورد هجوم طوفان گرد و غبار قرار نگیرد.

شاملی با اشاره به تغییرات اقلیم و گرم تر شدن زمین گفت: هر یک درجه ای که دمای زمین گرم تر می شود بر بارندگی ها و پوشش گیاهی تاثیر گذار است بنابراین همه این مسائل باید مدیریت شود تا شهر را بتوان از هجوم ریزگردها حفظ کرد.

کد خبر 382206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.