تن روستای لاریچه با عبور هر خودرو می‌لرزد!

شیشه‌ها ترک برداشته و ریخته اند، هر بار کامیونی از روستا عبور می کند، قلتک بی تدبیری مسئولان روان‌تر می شود و خانواده هایی که باید با این وضع بسوزند وبسازند می گویند: "ای کاش ما هم از روستا می رفتیم."

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان دهاقان، در ۱۰ کیلومتری شمال دهاقان روستایی واقع شده که فقط یک خیابان دارد و هر دو سمت آن خانه های خشت وگلی با معماری قدیمی و سنتی جای سکونت بیش تر از ۱۰ خانواده است.

لاریچه؛ روستایی که گذر زمان نه تنها از زیبایی آن نکاسته، بلکه به عنوان زیباترین روستای شهرستان نیز لقب گرفته است. این روستا در حد فاصل دو روستای کره و پوده قرار دارد که وقتی به تابلوی به طرف لاریچه می رسید، زیبایی آن از دور پیداست.

روزگاری صدای هیاهو و جریان زندگی در این روستا، نظر هر رهگذری را به خود جلب می‌کرد، اما اکنون آنها که داشتند رفته اند تا در گوشه ای فکر نان باشند وآنها که مانده اند هم لابد رمق رفتن ندارند.

لاریچه سرعت‌گیر می خواهد!

 از خیابانی که تابلو روستای لاریچه را نشان می دهد، وارد روستا می شویم، اینجا نه سرعت‌گیر دارد و نه تابلویی که نشانگر برخی از علائم راهنمایی و رانندگی باشد.

روستاییان هم همین را می خواهند، چون که باید غبار زندگی شان را بزدایند و روزی نو آغاز کنند.

فاطمه جان قربان از اهالی این روستا، می گوید: "هر وقت کامیونی از خیابان ما رد می شود، خانه هایمان را به لرزه می اندازد و باعث شکسته شدن شیشه ها می شود.

وی می افزاید: اگر درروستاهای دیگر رفته باشیم، سرعت‌گیرهای زیادی وجود دارد اما اینجا یک دست انداز نیست و ما هم همین را می خواهیم."

جمشید چلمغانی، از دیگر روستاییان می گوید: "به وضعیت روستا رسیدگی نمی کنند، بیشتر خانه هایمان در همان سیلاب فروردین ماه نشست کرد، دیوارهایمان نم برداشت و این کمپرسی ها هم که از خیابان عبور می کنند، معضلی هست که اعصابمان را خورد کرده و ما می گوییم ای کاش مثل دیگران از اینجا می رفتیم."

نصب سرعت گیر و علائم راهنمایی و رانندگی باید به تصویب برسد

اما مریم جانقربان، دهیار روستای لاریچه  درباره مشکلات بیان شده توسط روستاییان در گفت‌وگو با ایمنا چنین می گوید: "عملیات روکش آسفالت تنها خیابان این روستا در حال انجام است و در آینده نزدیک به اتمام می رسد.

وی از احداث کانال دفع آب‌های سطحی خبر می دهد و می افزاید: برای نصب سرعت گیر وعلائم راهنمایی و رانندگی، نامه هایی به فرمانداری ارسال شده و باید در جلسه شورای ترافیک به تصویب برسد.

دهیار روستای لاریچه، خاطر نشان می کند: اگر عملیات روکش آسفالت تمام شد، نصب سرعت‌گیر هم انجام می شود.

جانقربان با اشاره به تردد کامیون‌های سنگین از روستا، می گوید: یک شانه خاکی که از کنار آرامستان روستا می گذرد، درحال مطالعه است وانشاالله پس از بررسی طرح عملیات اجرایی آن نیز آغاز می شود تا روستاییان نیز از این عبور ومرور گلایه ای نداشته باشند.

عبور کامیون ممنوع!

سرهنگ رستگار، بخشدار بخش مرکزی شهرستان دهاقان، می گوید: روستانشینان لاریچه مشکل تردد اصلی جاده ای ندارند اما سروصدای خودروهای سنگین و تردد آنها از تنها خیابان روستا باعث ناراحتی شده است.

وی با اشاره به طرح ساماندهی جداول، روکش آسفالت و کانال دفع آب های سطحی، اظهار می کند: با پیگیری هایی که انجام شده سهمیه قیر یارانه ای تامین و به محض اتمام جدول گذاری، عملیات های دیگر که باید انجام شود نیز به حول و قوه الهی تا پایان امسال تحویل مردم روستا می شود.

بخشدار مرکزی دهاقان باتوجه به لزوم نصب سرعت‌گیر در خیابان روستا، خاطر نشان می کند: این کار در جلسه شورای هماهنگی ترافیک مطرح شده و پس از عملیات روکش آسفالت با نظارت و همکاری پلیس راه نصب آن به‌صورت استاندارد انجام می شود و در سال‌جاری نیز در سه روستای قمبوان، پوده و قمیشلو نیز این کار صورت گرفته است.

رستگار از نصب تابلو عبور کامیون ممنوع در خیابان روستای لاریچه خبر می دهد و می افزاید: چنانچه مطالعات وبررسی های احداث شانه خاکی برای تردد کامیون‌ها در نظر گرفته شود، خیابان فعلی برای عبور خودروهای سنگین ممنوع می شود.

وی باتوجه به اینکه جاده منتهی به معادن شن روستای قمیشلو نیز کامیون ممنوع است، می گوید: به دلیل اعتراضات مردمی و خسارت هایی که به جاده های روستا از طریق عبور خودروهای سنگین وارد می شده، کامیون ها از مسیر دهاقان- پوده و مبارکه باید عبور کنند.

بخشدار بخش مرکزی شهرستان دهاقان، با اشاره به اینکه طرح روشنایی و نصب علائم راهنمایی و رانندگی زیر گذر قهه کماکان تکمیل نشده است، اداره حمل ونقل جاده ای را مسئول این وضعیت عنوان می کند و ادامه می دهد: متاسفانه نه تنها این طرح بلکه نصب نیوجرسی خروجی روستای همگین نیز ناتمام است و همکاری لازم انجام نگرفته است.

رستگار باتوجه به عملیات روکش آسفالت در روستای محمود آباد، خاطر نشان می کند: این طرح با دو میلیارد و۲۰۰میلیون ریال انجام و مشکلات روشنایی جاده نیز به طور کامل رفع شده است.

۱.۵ میلیارد ریال برای کانال دفع آب‌های سطحی لاریچه نیاز است

ابراهیم رضایی، رییس اداره بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان دهاقان نیز به ایمنا می‌گوید: برای احداث کانال دفع آب‌های سطحی روستای لاریچه در اعتبارات سال گذشته عملیاتی انجام شد اما کمبود اعتبار مانع پیشرفت فیزیکی طرح شده اما انشاالله تا پایان امسال به اتمام می رسد.

وی با اشاره به اینکه روکش آسفالت با استفاده از قیر یارانه ای براساس تفاهم نامه ای انجام می شود، می گوید: در سال گذشته احداث کانال و روکش آسفالت باهزینه ۸۰۰ میلیون ریال انجام شد که در حال حاضر نیز برای تکمیل طرح به یک میلیارد و۵۰۰ میلیون ریال نیاز است.

رییس اداره بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان دهاقان از پیشرفت۴۰ درصدی طرح احداث کانال دفع آب‌های سطحی خبر می دهد و خاطر نشان می کند: جنس سنگ به‌کار رفته در کانال، از نوع مالون است که بهترین نوع سنگ است و انشاالله تا پایان امسال درصورت تخصیص اعتبار، این عملیات نیز به اتمام می رسد.

زیرگذر قهه باید تکمیل شود

علی اصغر قاسمیان، فرماندار شهرستان دهاقان در گفت وگو با ایمنا اظهار می کند: زیرگذر شمالی شهرستان واقع در روستای قهه در دهه فجر سال گذشته باحضور وزیر راه وشهرسازی به بهره برداری رسید اما روشنایی آن به دلیل کمبود اعتبارات انجام نشده و مشکلاتی را دربر دارد.

وی با اشاره به اینکه این زیرگذر منجر به کاهش تصادفات شده است، می گوید: یکی از نگاه های مدیران در شورای ترافیک حفظ امنیت بوده و با توجه به اینکه در سال های گذشته تصادفات زیادی در محور شهرضا- مبارکه به وقوع می پیوست، اما با احداث این زیرگذر از میزان اتفاقات کاسته شده و امیدواریم مسئولان اداره راه وشهرسازی وحمل ونقل جاده ای نسبت به تکمیل روشنایی این محور اقدامات خوبی انجام دهند.

فرماندار شهرستان دهاقان، خاطر نشان می کند: برای مشکلات جاده ای روستاهای لاریچه، همگین، قمیشلو و ... مصوباتی داشتیم که امیدواریم تا پایان امسال به همه آنها پرداخته شود.

کد خبر 382196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.