۲۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۳
بالاخره صدای بعضی‌ها درآمد

تشدید واکنش به دستگیری‌ها در شورا، بررسی طرح ترافیک جدید در تهران و چالش دستفروشان برای مدیریت شهری رشت مهم‌ترین عناوین بسته خبری این هفته پارلمان شهری هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از آنکه عمر محکومیت مهدی حاجتی، عضو شورای شهر شیراز به دلایلی که امنیتی و محرمانه خوانده می‌شود، از یک ماه عبور کرده، غیبت مهدی مقدری در جلسات علنی شورای شهر اصفهان نزدیک به سه ماه شده و حضور برخی از اعضای شورای شهر تهران در محاکم قضایی رفته رفته به روال عادی تبدل شده، بالاخره صدای اعتراض سیاسیون به گوش رسید.

به ادعای امتداد، رسانه نزدیک به حزب اصلاح‌طلب اتحاد ملت ایران، اعضای دفتر سیاسی حزب در جلسه این هفته خود با ابراز نگرانی نسبت به برخوردهای قضایی و امنیتی با برخی اعضای شوراهای شهرهای کشور از جمله اجرای حکم انتقادبرانگیز مهدی حاجتی، صدور حکم علیه آقای مهدی مقدری و تشکیل پرونده و برخوردهای نامتعارف با برخی اعضای شورای شهر تهران از جمله آقایان سیدمحمود میرلوحی و محمدجواد حق‌شناس و خانم ناهید خداکرمی و خلیلی اردکانی خواستار تجدیدنظر قوه قضاییه در تداوم این روند شده و آن را نوعی مقابله با رأی و خواست اکثریت جامعه دانستند.

این روند که از آن با عنوان تضعیف شوراها نام برده می‌شود پیشتر در توییتی از محمدرضا عارف، رییس فراکسیون امید مجلس نیز به آن اشاره شده بود: برخوردهای چندماهه‌ی اخیر با تعدادی از اعضای شورای شهر کلانشهرها از سوی برخی از محاکم نگران‌کننده است و شائبه اقدامی هماهنگ برای ناکارآمد جلوه دادن شورای اسلامی شهر را تقویت می‌کند.

در برهه‌ای که اعتراض به محکومیت حاجتی جایی در موضع‌گیری‌های دیگر اعضای شورای شهر شیراز نداشته و رفت و آمدها و رایزنی‌های اعضای شورای شهر اصفهان با مقامات اجرایی و قضایی استان برای تسهیل در رسیدگی به پرونده مقدری به نتیجه مطلوبی منجر نشده است، نامه اعتراضی ۶۸ تشکل دانشجویی به بازداشت حاجتی، از دیگر واکنش‌هایی بود که در روزهای اخیر رسانه‌ای شد.

آنان نسبت به جرم انگاری اقدامات او در جهت احقاق حقوق شهروندی، امنیتی خوانده شدن این جرم و عدم برگزاری دادگاه علنی برای محکومیت حاجتی اعتراض کرده و سکوت مطلق غالب اعضای شورا و به‌ظاهر هم‌فکران وی را تاسف برانگیز خواندند.

رشت؛ جنگ تمام عیار با دستفروشان

در روزهای اخیر فیلمی از درگیری ماموران شهرداری رشت با دستفروشان خیابان شریعتی دست به دست می‌شود، اتفاقی که سال‌هاست به رویه‌ای هرچند ناصحیح اما معمول این ماموران تبدیل شده است؛ این‌بار اما حاصل این درگیری بنا به گفته منابع محلی مصدومیت شش تن از ماموران شهرداری بود به طوری که آنان راهی بیمارستان شدند.

واکنش مردم رشت به این اتفاق و بعضا طرفداری آنان از دستفروشان به سرعت به صحن علنی شورای شهر کشیده شد؛ فاطمه شیرزاد، سخنگوی شورای شهر رشت درباره این درگیری گفت: اتفاقات این چنینی زیبنده نیست و مردم در رشت نباید شاهد چنین برخوردهایی باشند البته آموزش‌های لازم به نیروهای سد معبر شهرداری رشت از جمله اینکه در برخورد با دستفروشان سعه صدر داشته باشند، داده شده ولی احترام باید متقابل باشد.

وی ادامه داد: به دلیل این کتک‌کاری یکی از ماموران سد معبر از ناحیه سر و صورت آسیب جدی دیده است.

فرهام زاهد عضو دیگر شورای شهر رشت این  اتفاق را یک جنگ تمام عیار توصیف کرد و گفت: دستفروشان وقتی در یک نقطه شروع به کار می‌کنند بعد از مدتی احساس مالکیت می کنند و برخورد با آنها سخت است.

وی افزود: ماموران شهرداری را برای جمع آوری سد معبر به سراغ آنها بدون هیچ پشتیبانی می‌فرستیم. باید برای یک بار همه دستگاه کنار شهرداری قرار بگیرند تا این مسنله حل شود.

زاهد خاطرنشان کرد: برخی از افراد مقابل بانک‌ها، زیر پل‌های غیره مسطح و… اقدام به ایجاد بساط می‌کنند که باید این موضوعات به شکل جدی بررسی شود؛ یک فرد عادی می‌تواند چند دقیقه مقابل بانک حضور داشته باشد پس چگونه این افراد مقابل بانک‌ها بساط می‌کنند؟

تهران؛ بگو مگو بر سر یک نظرسنجی

پس از آنکه طرح جایگزین زوج و فرد در پایتخت مخالفت‌های زیادی را درپی داشت، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران با حضور در صحن شورای تهران از این طرح دفاع کرده و مدعی شد: نظرسنجی‌ها نشان داده که مردم از این طرح راضی‌اند.

سخن از این نظرسنجی باعث شد تا حجت نظری، عضو شورای شهر تهران خطاب به پورسیدآقایی معاون شهردار بگوید: به نظر می‌رسد این نظرسنجی‌ها شبیه نظرسنجی‌های رئیس جمهور است؛ آقای پورسیدآقایی از منظر خودش نظرسنجی می‌کند و به موضوع نگاه می‌کند و همان‌طور که دوست دارد موضوع را می‌بیند اما بهتر است چند فقره از همین پرسش‌نامه‌ها را برای اعضای شورا می‌آوردید و نشان می‌دادید تا ببینیم چه کسانی با اجرای این طرح کاهش آلودگی هوا موافق بوده‌اند.

وی نسبت به عدم ارائه گزارش مشخص از درآمدزایی این طرح و موارد مصرف درآمد نیز انتقاد کرد.

این انتقاد نظری سبب شد محمد سالاری، عضو دیگر شورای شهر اظهار کند: عجیب است که همه اعضای شورای شهر اپوزیسیون شده‌اند و نسبت به چیزی که خود تصویب کرده‌اند نقد می‌کنند؛ تعجب می‌کنیم از برخی اظهارنظرهایی همکارانم که با واقعیت منطبق نیست.

وی خطاب به اعضای شورا گفت: همه شما اپوزیسیون شده‌اید و فراموش کرده‌اید این طرح آلودگی هوا همان طرحی است که خودتان عوارض آن را وضع کردید.

مخالفت‌های داخل و خارج از شورا با این طرح واکنش محمود میرلوحی، معاون نظارت شورای شهر تهران را درپی داشت؛ او با اشاره به انتقادات درباره طرح ترافیک جدید با بیان این که این مسیر باید ادامه یابد گفت: ۴۰ هزار کارت ترافیک خواص را قطع کردیم و همه آنها تلاش می‌کنند به نحوی با استفاده از تربیون‌هایشان که فعال‌تر از ما است به این طرح انتقاد کنند.

ناهید خداکرمی، رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران نیز در مقام دفاع از این طرح در آمد و افزود: من از همکاران خودم تعجب می‌کنم که می‌گویند طرح جدید موجب کاهش آلایندگی نشده است. اگر سری به سامانه شرکت کنترل کیفیت هوا بزنند آمارها از سال ۸۱ تاکنون موجود است و تمام آلاینده‌ها را به ماه و به سال می‌توان با هم مقایسه کرد.

کوتاه از شورا:

تعداد غیبت‌های متوالی امیرحسین علوی، رییس شورای شهر رشت در آخرین جلسه علنی شورا به چهار جلسه رسید.

دو عضو شورای بخش مرکزی شهرستان مشهد به اتهام سو استفاده و تخلف از موقعیت شغلی دستگیر شدند.

طرح نور پردازی سیلوئت شهری بافت تاریخی با محوریت بادگیرهای بلند و شاخص به تصویب کمیسیون خدمات و محیط زیست شهری شورای شهر یزد رسید.

انجمن اسلامی دانشگاه پیام نور مشهد با ارسال نامه به شورای شهر مشهد درخواست کرد «من کارت دانشجویی» برای استفاده دانشجویان ساکن این شهر از حمل‌ونقل عمومی صادر شود.

سراج رییس سازمان بازرسی کل کشور: انتخابات شورایاری‌ها را قانونی نمی دانیم؛ اگرچه شورای شهر می خواهد این انتخابات را برگزار کند ولی من گزارش‌ها را هم به وزارت کشور و شورای شهر و اخیرا به آقای رییس جمهور ارسال کردم و مواردی را که باید تذکر بدهم یادآور شدم

ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس: بسیاری از افرادی که در کسوت اعضای شورای شهر و روستا تخلف می‌کنند،‌ پیش از این از سوی مراجع چهارگانه رد صلاحیت شده بودند اما هیئت نظارت که متشکل از پنج نفر از نمایندگان مجلس هستند، به صورت فله‌ای اینها را تأیید صلاحیت کردند.

سولماز دهقانی، عضو شورای شهر شیراز: گورستان دارالسلم یکی از منابع گردشگری شهر است که با طرحی تخصصی این گورستان می تواند به یکی از جاذبه‌های شیراز تبدیل شود. 

محرم محمدزاده عضو شورای شهر تبریز: در شورای چهارم ۳۵ میلیارد تومان را عده‌ای به‌نام خودروسازی در تبریز گرفتند و بعداً سر از ترکیه درآوردند؛ تاکنون آن ۳۵ میلیارد تومان به شهرداری تبریز برگشت داده نشده است.

محمد قانبیلی، نماینده مردم استان تهران در شورای عالی استان‌ها، خطاب به الویری رییس شورا: مشکل، سیاسی شدن شوراهاست و مشکل عدم حضور شما در شورا است که با عدم نظارت و انتصاب مدیران ضعیف و ناکارآمد و ناآشنایی به مباحث شورایی، شورای عالی را به سراشیبی سقوط می‌کشانند ولی شک نکنید همین افرادِ به زعم شما که از روستاها آمده‌اند شوراها را مجددا به مسیر خود برمی‌گردانند.

محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران: مردم نگران فرونشست زمین در تهران پس از انجام شبکه فاضلاب نباشند؛ به طور قطع آب به تهران تزریق خواهد شد و جای هیچ نگرانی وجود ندارد

شکور اکبرنژاد، رییس شورای شهر تبریز: شرایط اتوبوس‌های درون شهری در تبریز به دلیل اعمال تحریم‌ها و شرایط خاص کشور بدون تغییر باقی مانده و این امر موجب شده تا اتوبوس های درون شهری هرروز فرسوده‌تر شده و جایگزینی نداشته باشند.

کد خبر 382168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.