تجارت "بیت کوین" در بلاتکلیفی!

هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود؛ از جمله مهمترین آنها می‌توان به اظهارات و اقدامات دولت در مورد بسترهای تولید رمز ارزها، اجباری شدن استفاده از کارت سوخت هوشمند تا پایان مردادماه، تغییر رییس سازمان صمت اصفهان و به تعویق افتادن راه اندازی قطار تهران- آنکارا اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حداقل یک ماه اخیر درگاه خبری وزارت نیرو، صمت و بانک مرکزی پر بوده است از اخبار و اطلاعیه های مربوط به ماینرها و فعالان حوزه ارزهای دیجیتال یا رمزارزها! در ابتدا صحبت از مصرف زیاد برق آنها بود، سپس قرار بر این شد که نرخ برق مورد استفاده آنها افزایش یابد، بعدا اخباری مبنی بر شناسایی مزرعه های استخراج ارزهای دیجیتال در سطح کشور منتشر شد.

دو خبر اخیر که در مورد این نوع ارزها منتشر شد اما دو رویکرد متفاوت شاهد بودیم به طوریکه در خبر اول که به نقل از معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت بود خواندیم " هنوز در رابطه با تولید بیت کوین تصمیم نهایی در کشور اتخاذ نشده است".

سعید زرندی  افزود: " باید در مورد بیت کوین تهدیدها و فرصت‌های آن بررسی و در نهایت با در نظر گرفتن این نکات، تصمیم مناسب اتخاذ شود."

او همچنین در رابطه با تولید بیت کوین در کشور که بعضاً توسط برخی واحدهای تولیدی صورت می گیرد، ادامه داد: هنوز در رابطه با تولید بیت کوین تصمیم نهایی در کشور اتخاذ نشده است و همین موضوع موجب شده تا نتوانیم برخورد لازم را با واحدهای تولیدی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، داشته باشیم.

زرندی با اعلام اینکه پیشنهادات مختلفی در حوزه تولید بیت کوین در کشور مطرح شده است، افزود: اگر بخواهیم این موضوع را به عنوان یک کار تولیدی بشناسیم باید چارچوب های آن تعریف و مکانیسم نظارت را تهیه کنیم اما مهم اینجاست که هنوز این فعالیت به نام کار تولیدی تعریف نشده است. در بخش قیمت برق با دریافت دو تا سه برابری هزینه‌ها می‌توان مدیریت مصرف انرژی را در واحدهای تولیدی که در حوزه بیت کوین فعالیت می کنند انجام دهیم علاوه بر این پیشنهادات دیگری هم در این رابطه مطرح شده است که برای اجرایی شدن آنها نیازمند تصمیم گیری کلی وزارتخانه ها و سیاست دولت هستیم.

معاون وزیر صنعت با اعلام اینکه بسیاری از کشورها برای تولید ارزهای دیجیتال تردید دارند، تصریح کرد: کنگره آمریکا تلاش زیادی برای جلوگیری از تولید بیت کوین در ایران انجام می‌دهد. این نوع ارز هم ابزاری برای دور زدن تحریم‌ها به شمار می‌آید و هم امکان پولشویی در آن وجود دارد.

زرندی با بیان اینکه اگر در این رابطه تصمیم گیری سریعی نشود تولید این نوع ارز در کشور به فعالیت‌های زیرزمینی منجر خواهد شد، اظهار کرد: تاجایی که بنده اطلاع دارم در تعدادی از کمیسیون های دولت این موضوع در دست بررسی است و قرار شده وزارتخانه های متعدد به همراه بانک مرکزی تصمیم گیری لازم را برای تعیین تکلیف تولید بیت کوین در کشور انجام دهند."

دیری نپایید که روز چهارشنبه ۱۹ تیر ماه بانک مرکزی با انتشار اطلاعیه ای همراه با عکسی با این مضمون که " فعالیت در حوزه رمز ارزها غیرمجاز است" ؛ تصریح کرد: "با استناد به قانون پولی و بانکی کشور (مصوب سال ۱۳۵۱ و اصلاحات بعدی آن) که تولید و انتشار پول رایج و تعیین ابزارهای پرداخت را در انحصار بانک مرکزی قرار داده است، این بانک ضمن تاکید مجدد به فعالان حوزه پولی و بانکی کشور مبنی بر رعایت و اجرای مصوبه مورخ ۱۳۹۶.۱۰.۹ سی امین جلسه «شورای عالی مبارزه با پولشویی» در خصوص رمزارزها و با اشاره به مخاطرات ناشی از معرفی و استفاده از رمزارزها، موارد و نکات زیر را به آگاهی می‌رساند:

۱-  انتشار رمز ارز با پشتوانه ریال، طلا و فلزات گرانبها و انواع ارز در انحصار بانک مرکزی است.

۲-  تشکیل و فعالیت اشخاص برای ایجاد و اداره شبکه پولی و پرداخت مبتنی بر فناوری زنجیره بلوک، از نظر این بانک، غیرمجاز محسوب می شود. بانک مرکزی حق پیگرد قانونی اشخاصی که با نادیده گرفتن مقررات، به ایجاد و اداره شبکه اقدام یا نسبت به آن تبلیغ می کنند را برای خود محفوظ می داند.

۳-  هرگونه ضرر و زیان ناشی از فعالیت بر اساس شبکه‌های پولی و پرداخت مبتنی بر فناوری زنجیره‌ای بلوک و کسب و کارهای مرتبط با آن،‌ متوجه ناشر(ین)،‌پذیرنده (گان) و یا متعاملان آن است.

۴-  موضوع استخراج رمز ارزهای جهان روا و شرایط آن در کمیسیون اقتصادی دولت در حال بررسی است و پس از اتخاذ تصمیمات لازم، ضوابط آن مطابق با مقررات و مصوبه فوق ابلاغ می شود.

دیگر اخبار اقتصادی مهم به شرح زیر است:

** وزیر صنعت با بیان اینکه حذف برچسب قیمت از روی کالاها غیرقانونی است، گفت: در صورت استنکاف، پرونده فروشنده متخلف به سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تعزیرات حکومتی ارجاع می‌شود.

** رئیس جمهور ضمن تقدیر از وزارت نیرو برای موافقت با تخصیص آب برای کشت تابستان اصفهان، نشاط مردم این استان و همچنین گردشگران را برای دولت حائز اهمیت دانست و ابراز امیدواری کرد که با نزول رحمت الهی بتوان خدمات بیشتری به مردم ارائه کرد.

** "احداث شهرک پوشاک همزمان با سفر رییس جمهور به اصفهان" نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به شروع عملیات احداث شهرک پوشاک در اصفهان همزمان با سفر رییس جمهور، گفت: پیش بینی می شود با ایجاد بالغ بر ۱۲۰ هزار شغل مستقیم در سال حدود پنج میلیارد دلار کالا در این شهرک تولید شود.

** قیمت نفت در هفته ای که گذشت با دلایل مختلفی که برای آن ذکر شد از طی طریق صعودی باز ننشست.

** رییس اتاق اصناف اصفهان در گفت‌وگو با ایمنا، اظهار کرد: قیمت نان به هیچ وجه افزایش نیافته است با این وجود دولت در حال بررسی جوانب مختلف جهت تصمیم گیری پیرامون این موضوع است. درحال حاضر سیاست کلی کشور به دلیل وجود نان در سبد اصلی خوراک خانوار، افزایش قیمت نان نیست. با این وجود دولت در حال بررسی جوانب مختلف برای تصمیم گیری پیرامون این موضوع است؛ هرگونه تصمیم پیرامون این موضوع کشوری بوده و در سراسر کشور اجرا می‌شود.

** معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: از نظر تامین لاستیک مورد نیاز رانندگان تا پایان سال جاری هیچ مشکلی وجود ندارد.

حسن نیا در نشست هم اندیشی خود با صنوف حمل ونقل کالا، مسافر و رانندگان استان اصفهان، افزود: نشست های متعددی برای رفع مشکلات رانندگان با وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته و همچنان ادامه دارد.

** حجم بارش‌های کشور با آغاز فصل گرما و در ماه‌های خرداد و تیرماه کمترین تغییر را از آغاز سال آبی داشته و طی یک ماه اخیر با حدود ۲ میلیمتر افزایش به ۳۳۵ میلی‌متر رسیده است.

بر اساس آمار بارندگی تجمعی حوضه‌های آبریز درجه‌ یک کشور، پس از چند ماه پربارش از ابتدای سال آبی (مهرماه ۹۷) تا پایان اردیبهشت ماه، حجم بارش‌های کشور از ابتدای خردادماه به ضرباهنگ ثابتی رسیده و حتی بارش‌های شدید چند روز اخیر در استان‌های شمالی کشور نیز تاثیر چندانی در رقم بارش‌های کل کشور ایجاد نکرد.

** مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: متوسط حقوق بازنشستگان در سال ۹۷ دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بوده که امسال به دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است.

** دو نمایشگاه تخصصی «صنعت آموزش» و «چاپ و بسته‌بندی» از روز ۱۸ تیرماه امسال در محل برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان واقع در پل شهرستان آغاز به کار کرد و تا روز جمعه بیست و یکم ادامه دارد.

** ناهید تاج الدین نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: مشکلات امروز اصفهان و زاینده رود دستاورد قطب صنعتی بودن است بر این اساس از توسعه انرژی خورشیدی در این شهر استقبال و حمایت می کنیم.

** وزیر نفت با بیان اینکه تولید نفت آمریکا ظرف دو سال و در فاصله ژوئیه ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹، ‌سه میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است گفت: ‌آمریکا هم‌اکنون بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت دنیاست.

زنگنه همچنین  درباره برنامه وزارت نفت درباره کارت هوشمند سوخت گفت: وزارت نفت با دستور رئیس جمهوری، در حال پیگیری این موضوع است که تا اواخر مردادماه استفاده از کارت هوشمند سوخت شخصی اجباری شود که در این برنامه تنها سوخت‌گیری بنزین با کارت سوخت دیده شده است و سهمیه‌بندی بنزین موضوع دیگری است.

** یک کارشناس بازار سرمایه به ایمنا گفت: ورود نقدینگی به بازار سرمایه بهترین اتفاقی است که می‌تواند در تاریخ ما روی دهد اما اینکه افراد به صورت مستقیم وارد آن شوند، خوب نیست. ورود این افراد باید به صورت غیرمستقیم باشد؛ ورود افراد به صورت مستقیم به بازار سرمایه می‌تواند بازار را با تلاطم‌های بدی مواجه کند.

** عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، گفت: مجلس مصوبه دولت در مورد افزایش حقوق ها را مغایر با قانون شناخته و لاریجانی ضمن لغو، قوه مجریه را موظف کرده که مصوبه جدیدی منطبق بر مصوبه نهاد قانون گذاری در مورد افزایش حقوق کارکنان ارائه کند.

** مدیر روابط عمومی و سخنگوی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با بیان اینکه به دلیل محدودیت ظرفیت منابع تامین آب، ناچار به افت فشار و قطعی آب در برخی مناطق اصفهان هستیم، به ایمنا گفت: تنها راهکار جلوگیری از قطعی آب، تسریع در اتمام سامانه دوم آبرسانی استان اصفهان است.

بنی طبا همچنین درباره خبری که در چند روز گذشته مبنی بر رکورد دار شدن شهر اصفهان در اسراف آب شرب منتشر شده بود، گفت: این خبر کاملا نادرست است و صحت ندارد همانطور که در ۱۰ سال گذشته سرانه مصرف آب مردم اصفهان همواره کاهش یافته است امسال نیز مطمئنا این سرانه کاهش می یابد.

** رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: عرضه مرغ کشتارگاه‌های رتبه بندی شده B ،A و A پلاس از اول مهرماه امسال آغاز می شود. با رونمایی از این طرح به حوزه رتبه بندی کشتارگاه‌های مرغ ورود پیدا می کنیم و این رتبه بندی در مورد سایر فرآورده های خام دامی به مرور اجرا می شود.

** مدیرعامل صندوق بازنشستگی از پرداخت مرحله دوم وام ازدواج فرزندان بازنشستگان کشوری تا شهریور خبر داد؛ این وام ۲۰ میلیون تومانی همانند وام مرحله قبل با سود هشت درصد بوده و این بار به ۱۵۰۰ نفر از بازنشستگان کشوری که عقدنامه‌ فرزند آنها در سال ۱۳۹۷ و یا سه ماهه اول ۱۳۹۸ به ثبت رسیده است، اعطا خواهد شد.

** طبق گفته معاون مسافری راه‌آهن قرار بود قطار تهران - آنکارا هفته جاری راه‌اندازی شود اما این قطار این هفته هم حرکت نکرد و مقرر شد چهارشنبه هفته آینده راه‌اندازی شود.

** وزیر صنعت، معدن و تجارت روز چهارشنبه در حکمی ایرج موفق و محمدرضا مس فروش را به ترتیب به سمت روسای سازمان های صنعت، معدن و تجارت اصفهان و خراسان رضوی منصوب کرد.

کد خبر 382145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.