جانسون: یک صهیونیست تمام عیار هستم

آغاز عملیات نظامی گسترده علیه داعش، واکنش "پیونگ یانگ" به اقدام خطرناک کره جنوبی، قمار خطر اردوغان در لیبی، تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه و هلاکت ۴۵ نیروی سعودی در حملات پهپادی یمن از جمله مهم ترین تحولات سیاسی منطقه و جهان بوده است.

به گزارش ایمنا، برگزیده اخبار جهان، همچنین مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

آغاز عملیات نظامی گسترده عیه داعش

نخست وزیر عراق اعلام کرد، نیروهای امنیتی این کشور عملیات نظامی گسترده‌ای را علیه گروه تروریستی داعش در مرز مشترک با سوریه آغاز می‌کنند.

بر اساس گزارشی از سومریه نیوز، عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق گفت، نیروهای امنیتی در قالب عملیات نظامی تحت عنوان "اراده پیروزی" مناطق مرزی با سوریه را از نظامیان داعش پاکسازی می‌کنند. تروریست‌ها همچنان در کشور حضور دارند اما دولت به داعش فرصت ثبات نخواهد داد.

وی افزود، این عملیات به مدت چند روز ادامه خواهد داشت تا امنیت استان‌های واقع در غرب عراق تامین شود.

شاید آل سعود دیگر نتواند به آمریکا برود

جمهوری‌خواهان سنای آمریکا به دنبال راهی برای مجازات عربستان به جهت سابقه حقوق بشری‌ آن که وتوی دونالد ترامپ را به همراه نداشته باشد، به گزینه ممنوعیت صدور روادید برای اعضای خاندان سلطنتی آل سعود رسیدند.

بر اساس گزارشی از شبکه خبری بلومبرگ، لایحه‌ای که جیم ریش، رئیس جمهوری‌خواه روابط خارجی سنای آمریکا ارائه کرد مانع ورود اعضای خاندان سلطنتی عربستان که در دولت سعودی مشغول به کار هستند، به آمریکا می‌شود. چنانچه این لایحه به قانون تبدیل شود، صدها تن هدف این محدودیت قرار می‌گیرند.

جیم ریش در بیانیه‌ای گفت: این لایحه تلاشی برای حرکت روابط آمریکا-سعودی در مسیری متفاوت است و امیدوارم در انجام این کار از حمایت همکارانم برخوردار شوم. ما همگی توافق داریم که باید تغییری در رفتار سعودی‌ها انجام شود و این لایحه در این مسیر تاثیر به سزایی دارد.

سنای آمریکا

صداقت ترامپ زیر سوال رفت

نتایج نظرسنجی جدید گالوپ نشان می‌دهد، اندکی بیش از نیمی از رای‌دهندگان آمریکایی دونالد ترامپ را رهبری تعیین‌کننده و قاطع می‌دانند، اما اکثرشان صداقت و قابل اعتماد بودن رئیس‌جمهوری آمریکا را زیر سوال می‌برند.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری اسپوتنیک، نظرسنجی گالوپ نشان می‌دهد ۵۱ درصد از آمریکایی‌ها دونالد ترامپ را رهبری قدرتمند و قاطع می‌دانند اما اکثریت بیشتری معتقدند او فاقد شش مشخصه مثبت دیگر و قابلیت‌های مدیریتی است. این‌ها شامل صداقت، تاکید بر ارزش‌های آنها، توجه به مردم همانند آنها، توانایی مدیریت کارآمد دولت، عمل به وعده‌هایش و اجرای تغییرات ضروری می‌شود.

واکنش "پیونگ یانگ" به اقدام خطرناک کره جنوبی

رسانه دولتی کره شمالی به نقل از یک محقق دولتی اعلام کرد که این کشور در واکنش به خرید جنگنده‌های اف۳۵ آمریکا توسط کره جنوبی، "جنگ‌افزارهای خاصی" را برای نابودی این جنگنده‌ها توسعه خواهد داد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، یکی از مدیران تحقیقات سیاسی در مؤسسه مطالعات آمریکا در وزارت امور خارجه کره شمالی، طی بیانیه‌ای که توسط خبرگزاری مرکزی کره شمالی منتشر شد، اعلام کرده است که مقامات کره جنوبی، "گستاخ و رقت‌انگیز" هستند که با صدایی بلند، از مصالحه و همکاری بین دو کره صحبت می‌کنند و از سوی دیگر، به خرید تسلیحات از آمریکا ادامه می‌دهند.

در این بیانیه آمده است: "جای شکی نیست که تحویل جنگنده‌های اف‌۳۵، که سلاح مرگبار نامرئی نیز نامیده شده است، جهت تضمین برتری نظامی بر کشورهای همسایه در منطقه است و دروازه تهاجم به کره شمالی را نیز در مواقع اضطرار در شبه جزیره کره، باز می‌کند؛ ما به سهم خود، راهی جز توسعه و تست جنگ‌افزارهای خاص جهت نابودی ادوات مرگبار کره جنوبی نداریم".

جنگنده اف 35 امریکا

قمار اردوغان در لیبی

ترکیه به شکلی فعال در جنگ داخلی لیبی حضور دارد. رئیس جمهوری ترکیه در برابر ژنرال حفتر که مورد حمایت مصر و عربستان است قرار گرفته است. خطر جنگ نیابتی ترکیه و عربستان در لیبی بر سر هژمونی در این منطقه وجود دارد.

شبکه خبری دویچه وله در گزارشی از جنگ لیبی و نقش ترکیه آورده است: با حمایت اردوغان از فائز سراج، رئیس دولت "وفاق ملی" لیبی و قرار گرفتن او در برابر خلیفه حفتر که مورد حمایت عربستان است خطر جنگ نیابتی ریاض و آنکارا در لیبی وجود دارد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، آخرین برنده جایزه بین‌المللی قذافی برای حقوق بشر است. او در سال ۲۰۱۰ میلادی به عنوان نخست‌وزیر وقت ترکیه این عنوان را از معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی دریافت کرد. یک سال بعد قذافی سرنگون شد.

نخست وزیر اسراییل: کرانه باختری از آن ماست

نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد که سیاست‌هایش در رابطه با کرانه باختری مبتنی بر یک سری اصول و مبانی است و تلاش می‌کند تا جامعه بین‌الملل را به سمت به رسمیت شناختن این مبانی سوق دهد.

بر اساس گزارشی از شبکه اسکای نیوز، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد: کرانه باختری سرزمین و وطن ماست و به ساخت و ساز و توسعه در این منطقه ادامه می‌دهیم! در هیچ طرح یا توافق صلحی در آینده حاضر به تخلیه حتی یک شهرک اسرائیلی نیستیم.

وی همچنین عنوان کرد که ارتش رژیم صهیونیستی به تسلط بر اراضی واقع در غرب رود اردن ادامه می‌دهد.

نتانیاهو در رابطه با پیاده کردن قوانین رژیم صهیونیستی در کرانه باختری نیز گفت: باید منتظر ماند و من مطمئنم که جوابی وجود خواهد داشت.

نتانیاهو

تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه

وزارت خارجه سوریه از تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی در آینده نزدیک خبر داد.

بر اساس گزارشی از روسیا الیوم، اظهارات ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه در این خصوص طی دیدارش با گیر پدرسن، فرستاده سازمان ملل به سوریه مطرح شد. وی گفت، کمیته تدوین قانون اساسی در آینده نزدیک تشکیل می‌شود.

وزارت خارجه سوریه پس از دیدار المعلم و پدرسن اعلام کرد، برای نخستین بار پیشرفت چشمگیری در تشکیل کمیته قانون اساسی حاصل شده و زمان توافق بر سر تشکیل این کمیته نزدیک است.

این وزارتخانه اعلام کرد، روند قانون اساسی یک مساله داخلی است و تنها مردم این کشور حق دارند آینده آن را بدون هیچگونه مداخله خارجی و براساس منافع خود تعیین کنند.

ولید معلم المعلم

هلاکت ۴۵ نیروی سعودی در حملات پهپادی یمن

جنبش انصارالله یمن از هلاکت ۴۵ تن از مزدوران سعودی در نزدیکی شهر نجران واقع در جنوب عربستان خبر داد.

بر اساس گزارشی از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، یحیی سریع، سخنگوی ارتش انصارالله یمن در بیانیه‌ای گفت، در پی هدف قرار دادن مواضع تجمع مزدوران سعودی در نزدیکی نجران،  ۴۵ تن از آنها به هلاکت رسیده و دهها تن دیگر زخمی شدند.

سریع گفت، نیروهای انصارالله مواضع تجمع  سعودی‌ها را با موشک"بدر اف " هدف قرار دادند. این عملیات در حالی انجام شد که نیروهای ائتلاف متجاوز در تدارک حمله‌ای گسترده به سمت مناطق مرزی بودند. حمله پیشدستانه پس از عملیات اطلاعاتی و رهگیری دقیق تجمعات آنها انجام شد.

نیروهای سعودی تاکنون هیچگونه توضیحی در مورد  این خسارات ارائه نکرده‌اند.

ارسال تیم جدید به سوریه از سوی سازمان منع تسلیحات شیمیایی

سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی تصمیم گرفته تیم جدیدی را به منظور تعیین طرف‌های مسئول استفاده از تسلیحات ممنوعه در سوریه به این کشور اعزام کند. قرار است این تیم درباره گزارش‌های ۹ حمله شیمیایی در سوریه از جمله حمله دوما تحقیق کند.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه اعلام کرد، تیم مذکور ۹ مورد مربوط به استفاده احتمالی از تسلیحات شیمیایی را شناسایی کرده و طی سه سال آتی درباره آنها تحقیقاتی انجام خواهد داد؛ از جمله این موارد حمله شیمیایی به شهر دوماً در غوطه شرقی دمشق است که آوریل ۲۰۱۸ انجام شد.

کشورهای عضو سازمان منع تسلیحات شیمیایی در ماه ژوئن ۲۰۱۸ تصمیم گرفتند، گروهی متشکل از ۱۰ کارشناس را تشکیل دهند تا طرف‌های مسؤول در استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه را مشخص کند.

سازمان منع تسلیحات شیمیایی

واکنش دولتمردان لبنان به تحریم حزب الله توسط آمریکا

نخست وزیر لبنان در واکنش به تحریم‌های آمریکا علیه دو نماینده پارلمان وابسته به حزب الله تاکید کرد: این رویکرد جدیدی است و مواضع خود را درباره آن اعلام خواهیم کرد.رئیس جمهوری لبنان نیز ضمن ابراز تاسف گفت: موضوع تحریم‌ها را پیگیری خواهیم کرد.

بر اساس گزارشی از روسیا الیوم، سعد حریری، نخست وزیر لبنان خواستار عدم مبالغه در خصوص تحریم‌های آمریکا شد و گفت: این تحریم‌ها مساله جدیدی است و با آن به شیوه مناسبی برخورد خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه مساله مهم این است که ما از بخش بانکی و اقتصادی لبنان حفاظت کنیم، ابراز امیدواری کرد، این کشور بحرانش را در زودترین زمان ممکن پشت سر بگذارد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز سه شنبه امین شری، نماینده پارلمان و محمد رعد، رئیس فراکسیون حزب‌الله لبنان را به "سوء استفاده از نظام سیاسی و مالی این کشور به نفع این حزب و ایران" متهم کرد و علاوه بر آنها، شامل وفیق صفا، مسئول ارتباطات و هماهنگی حزب الله را نیز به لیست تحریم‌های خود افزود. این وزارت‌خانه از جامعه بین‌المللی خواست دو شاخه نظامی و سیاسی حزب‌الله را در لیست تروریسم قرار دهد.

سفر نماینده صلح افغانستان به چین

با بروز نشانه‌هایی از تلاش برای خاتمه جنگ ۱۷ ساله افغانستان و تقلای چین برای گسترش نفوذش در این منطقه، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان راهی پکن شد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری آسوشیتدپرس، سخنگوی سفارت آمریکا در پکن امروز (پنج‌شنبه) جزئیاتی از سفر زلمای خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا اعلام نکرد. این مقام آمریکایی چند روز پیش برای اولین بار گفت که می‌تواند گزارشی از پیشرفت "اساسی" در تمام چهار مساله‌ای که برای یک توافق صلح کلیدی است،‌ بدهد.

خلیل‌زاد گفت، تازه‌ترین دور گفت‌وگوها با طالبان "سازنده‌ترین" بوده و  شامل یک جدول زمانی برای مذاکرات بین افغان و یک آتش‌بس گسترده است.

سازمان ملل خواستار اقدام فوری برای روهینجیا شد

یک مقام حقوق بشری سازمان ملل از میانمار خواسته است تا "اقدامی" فوری علیه بی‌کشوری اقلیت مسلمان روهینجا انجام دهد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری آناتولی، کیت گیلمور، معاون کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در چهل و یکمین جلسه شورای حقوق بشر این سازمان گفت، دولت میانمار باید فضای لازم برای بازگشت مسلمانان روهینجایی را فراهم کند.

او گفت: عملا شرایط مساعد برای بازگشت آوارگان روهینجایی هنوز فراهم نیست و اجرای برنامه‌ها طبق یادداشت تفاهم موجود به شدت با محدودیت مواجه است.

این مقام ارشد سازمان ملل متحد همچنین تاکید کرد، بیش از ۷۳۰ هزار تن از آوارگان روهینجایی در بنگلادش در "شرایط انسانی بسیار بدی" زندگی می‌کنند. به گفته او، شرایط حدود ۱۲۶ هزار تن از آوارگان داخلی روهینجایی هم که در مرکز راخین سکونت دارند، مایه نگرانی است.

روهینجا

جانسون: یک صهیونیست تمام عیار هستم

وزیر خارجه پیشین انگلیس و شهردار سابق لندن که یکی از گزینه‌های احتمالی نخست وزیری این کشور است، خود را "یک صهیونیست تمام عیار" خواند.

بر اساس گزارشی از پایگاه اطلاعاتی اسرائیلی "دبکا"، بوریس جانسون، وزیر خارجه پیشین انگلیس و شهردار سابق لندن اظهار داشت که وی یک صهیونیست به تمام معنا است و به اسرائیل عشق می‌ورزد.

وی همچنین از تحریم‌ها علیه ایران حمایت کرد.

جانسون که یکی از گزینه‌های احتمالی نخست وزیری انگلیس است، در مورد جنگ ۵۱ روزه رژیم صهیونیستی علیه غزه در تابستان سال ۲۰۱۴ نیز گفت که حامی همیشگی "اسرائیل" است و از این رژیم می‌خواهد تا جایی که امکان دارد خویشتن‌داری کند.

بوریس جانسون

کد خبر 382120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.