قطع همکاری محیط زیستی اروپا در سایه تحریم/ انفجار گاز ۲ محیط بان را مصدوم کرد

امضای برجام زیست محیطی در اصفهان، همکاری خودروسازی فرانسه منجر به صرفه جویی ۱۲۰ هزار بشکه نفت در روز می شود، احیای تالاب انزلی به روش بایوجیمی، ثبت جهانی جنگل های هیرکانی و محکومیت دامدار نطنزی به پرداخت ۱۰ میلیون خسارت را در بسته خبری محیط زیست این هفته ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عیسی کلانتری در دیدار با فیلیپ تیه بو سفیر فرانسه در ایران با اشاره به کنوانسیون پاریس گفت: در این کنوانسیون ما به همه تعهدات مان برای کاهش چهار درصدی تولید کربن، قبل از تصویب نهایی آن عمل کرده ایم، اما متاسفانه به نظر می رسد، اتحادیه اروپا از ترامپ به تحریم ها پایبندتر است، زیرا محیط زیست در تحریم های امریکا نبود، اما اتحادیه اروپا امکانات محیط زیستی را هم از ایران گرفته، شاهد این حرف هم سفر هفته گذشته اتحادیه اروپا به ایران است که حتی حاضر نشدند به دلیل تحریم نفت ایران، در خصوص بهره مندی از تکنولوژی های کاهش دهنده مصرف سوخت های فسیلی شنونده باشند و این وضعیت در تهران، به افزایش سطح ازن در هوا زیاد انجامیده، اما تکنولوژی کاهش آن را کشور ما هنوز ندارد.

وی با انتقاد از تحریم ها و تاثیر منفی آن در محیط زیست و تغییر اقلیم به تیه بو گفت:  در شرایط تحریم به منابع آبی کشور  فشار می آید، و ما باید منابع غذایی را تامین کنیم که به آب بیشتری نیاز دارد. تحریم ها باعث شده همکاری های محیط زیستی هم قطع شود، خودروسازهای فرانسوی اگر همکاری هایشان را متوقف نمی کردند و موتور های یورو ۵ داشتیم به جای ۸۵ میلیون لیتر سوخت در روز به ۶۰ میلیون می رسیدیم و این رقم معادل صرفه جویی ۱۲۰ هزار بشکه نفت در روز می شود که در نتیجه ۷ درصد کربن کمتری تولید خواهد شد و نهایتا از تغییر اقلیم جلوگیری می کند. ما تلاشمان را انجام می دهیم اما تحریم ها بازدارنده است، اگر تحریم ها نباشد بیش از ۱۲ درصد کاهش تولید کربن خواهیم داشت. ما امیدواریم دولت فرانسه و اتحادیه اروپا یاری گر ما در این مسیر باشد.

سفیر فرانسه نیز در این دیدار گفت :کاملا با نکات شما موافق هستم و مقابله با تغییر اقلیم نیاز به عزم جهانی همه کشور ها دارد.

وی با انتقاد از رفتار های امریکایی ها گفت: ما اختلافات عمیقی با آمریکایی ها داریم آنها از توافقنامه پاریس خارج شدند که ما آن را به شدت محکوم می کنیم، فرانسه، آلمان و بریتانیا از تحریم ها علیه ایران به شدت نگران هستند و شرکت های اروپایی هم به دلیل این تحریم ها نمی توانند کار خاصی انجام دهند.

احیای تالاب انزلی به روش "بایوجیمی"

سازمان حفاظت محیط زیست درصدد آن است که از طریق روش "بایوجیمی" عمق لجن‌ها را کاهش دهد، اما فعالان محیط زیست نسبت به خطرات احتمالی این طرح برای سلامت آبزیان و شهروندان این منطقه نگران هستند و معتقدند که ترکیب به کاررفته در روش «بایوجیمی» سرطان‌زاست. روش بایوجیمی یک روش بیولوژیک تسریع‌یافته است که باعث حذف لجن‌ها از کف تالاب می‌شود.

در حال حاضر طرح بایوجیمی به دستور دادستانی گیلان متوقف شده است، چون نگرانی‌ها در مورد سمی و سرطان‌زا بودن دی‌اکسیدتیتاینوم به کاررفته در محلول هنوز برطرف نشده است. به همین منظور سازمان حفاظت محیط زیست شرایط بازدید خبرنگاران از این طرح را را مهیا کرد تا رسانه‌ها از نزدیک با جزئیات اجرای این طرح آشنا شوند.

امضای برجام زیست‌محیطی در اصفهان

سند اقدام مشترک فعالیت‌های زیست محیطی بین شورای شهر، شهرداری و اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با حضور ایرج حشمتی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان و قدرت‌الله نوروزی شهردار اصفهان وفتح الله معین رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان در هشتاد و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان در قالب طرح دو فوریتی مطرح و با کسب ۱۲ رای، تأیید و امضا شد.

این تفاهم نامه زیست محیطی در راستای اجرای سیاست های محیط زیست ابلاغی مقام معظم رهبری و به منظور استفاده بهینه از توان اجرایی شهرداری اصفهان در تحقق اصل پنجاهم قانون اساسی و ایجاد و گسترش مسئولیت اجتماعی نسبت به محیط زیست بین مردم و مسئولان در پایتخت فرهنگ و تمدن اسلامی ایران همچنین با عنایت به بندهای زیست محیطی قانون حقوق شهروندی بین طرفین امضا شد.

حق آبه تالاب ها باید به اندازه حق آبه کشاورزی تامین شود

عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست در بازدید از تالاب آق گل استان همدان اعلام کرد: مرداد ماه امسال در شورای تالاب ها, حق آبه تالاب های کشور تصویب می شود؛ حق آبه تالاب ها باید به اندازه حق آبه کشاورزی تامین شود.

کلانتری با قدردانی از مردم حاشیه تالاب آق گل برای حفاظت از این تالاب گفت: قول می دهم در صورتی که بارش داشته باشیم حق آبه تالاب آق گل را می دهیم و شور و شوق شما برای احیای تالاب به ما هم انرژی بیشتری می دهد.

وی با اشاره به اینکه رییس جمهور بر حفظ تالاب ها تاکید کرده است، اظهار کرد: نگران تامین اعتبارات برای احیای تالاب ها نباشید.

حمله مداوم پلنگ به دام ها در رودسر 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست رودسر  امروز گفت : بررسی ها و گزارش های روستائیان اشکوارت حاکیست در چند ماه گذشته پلنگ ، ۶ بار به دام ها به ویژه گاو در این منطقه کوهستانی و جنگلی حمله کرد و به دامداران خسارت وارد کرد.

علی محمدپور افزود : چند راس از این دام ها که در جنگل رها شده بودند تلف شدند.

 وی با بیان اینکه پلنگ ایرانی جزو گونه های جانوری حفاظت شده است ، تاکید کرد: مردم در صورت حمله حیوانات وحشی به ویژه پلنگ به احشام و ورود این حیوانات به محدوده مسکونی شان با شماره  ۱۵۴۰حفاظت محیط زیست تماس بگیرند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست رودسر در پایان به دامداران توصیه کرد ضمن اینکه دام هایشان را در جنگل رها نکنند ، پروانه چرا گرفته و دام هایشان را بیمه کنند.

دپوی فضولات دامی عامل بوی نامطبوع جنوب تهران

به گفته محمد رستگاری معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان تهران در کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران ۲۸ کانون درخصوص انتشار بوی نامطبوع در جنوب تهران شناسایی شده است و چند کانون آن منشأ بسیاری از بوهای نامطبوع تهران است؛ ۱۳۵ واحد را تاکنون شناسایی شده و وضعیت زیست محیطی دامداری‌ها مشکلاتی در این خصوص ایجاد کرده است.

وی وی با اشاره به فاصله ۱۵۰۰ متری واحد دام‌گستر در ضلع شرقی اتوبان جنوب تهران، گفت:یکی دیگر از مشکلات تخلیه و رهاسازی فاضلاب دام است و همینطور رهاسازی پسماندها و کمبود فضای سبز که اگر به این موارد توجه ویژه‌ای نشود همچنان بوی نامطبوع در محدوده جنوب تهران و فرودگاه بین‌المللی وجود خواهد داشت. دپو غیراصولی فضولات دامی در فضای باز یکی دیگر از موارد بوی نامطبوع در این محدوده است که باید هرچه سریع‌تر نسبت به رفع آن اقدام شود.

محکومیت دامدار متخلف در نطنز به پرداخت ۱۰ میلیون تومان خسارت

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نطنز گفت : برای دامدار متخلف چرای غیر مجاز دام در مراتع منطقه حفاظت شده کرکس حکم قضایی صادر شد. 

علیرضا غلامی در این باره گفت : یگان حفاظت محیط زیست این اداره در راستای اجرای طرح کنترل ورود و خروج دام و تعادل دام و مرتع در منطقه حفاظت شده کرکس یک مورد پرونده تخلف چرای غیر مجاز دام گزارش که پس از تنظیم شکایت از دامدار مربوطه اقدام و و دادگاه با صدور رای با متخلف برخورد کرد . 

وی گفت : دادگاه به استناد   ماده ۴۷ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و مواد ۱۹ ،۳۷ و ۳۸ قانون مجازات اسلامی متخلف را به یک فقره جزای نقدی به مبلغ یکصد میلیون ریال در حق صندوق دولت محکوم کرد .

دو محیط بان براثر انفجار کپسول گاز مصدوم شدند

امیر عبدوس مدیرکل محیط‌زیست استان سمنان بابیان اینکه انفجار کپسول گاز در ایستگاه محیط‌بانی خوش ییلاق شاهرود دو مجروح برجای گذاشت، گفت: حال محیط‌بانان مساعد است.

وی ضمن بیان اینکه انفجار کپسول گاز طی روز گذشته باعث مصدومیت شدید دو محیط‌بان در خوش‌ییلاق شاهرود شد که حال یکی از آن‌ها وخیم گزارش شد، اظهار کرد: با تلاش تیم امدادی اورژانس این محیط‌بان به موقع به بیمارستان امام حسین (ع) شاهرود منتقل و خوشبختانه نوع سوختگی عمقی نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که برای جلوگیری از تکرار این حوادث، محیط‌زیست استان سمنان چه برنامه‌ای دارد، افزود: بر این اساس استفاده از انرژی خورشیدی برای همه پاسگاه‌های محیط‌بانی استان در دستور کار قرار گرفته و لذا با توجه به اینکه محیط‌بانان در پاسگاه‌ها تغییر می‌کنند و امکان نشتی و خرابی کپسول گاز نیز وجود دارد ضروری است تا این امکانات در بیرون از ساختمان نگه‌داری یا از انرژی خورشیدی استفاده شود.

۳۱۰ هزار هکتار از جنگل‌های هیرکانی ثبت جهانی شد

نماینده سازمان حفاظت محیط زیست در پرونده ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی گفت: از دو میلیون هکتار جنگل هیرکانی موجود در ایران، ۳۱۰ هزار هکتار آن ثبت جهانی شده است البته می‌توانیم از طریق کنترل بهره‌برداری از جنگل‌ها، بخش‌های بیشتری از جنگل‌های هیرکانی را در یونسکو به ثبت برسانیم.

علی بالی با توضیح این نکته که جنگل‌های پهن‌برگ هیرکانی تنها بازمانده عصر یخبندان در دنیا است،اظهارکرد: بزرگترین بخش از این جنگل‌های ارزشمند، با حدود ۲ میلیون هکتار در ایران است همچنین بخش کوچکی از جنگل‌های هیرکانی یعنی حدود ۲۰ هزار هکتار در جمهوری آذربایجان قرار دارد. افزون بر این لکه‌های بسیار کوچک و پراکنده‌ای از این جنگل‌ها در اروپا نیز وجود دارد. جنگل‌های هیرکانی که در شمال ایران واقع است، نام خود را از قومی به نان هیرکان - که در محدود استان گلستان مستقر بودند- وام گرفته است.

روز جمعه (۱۴ تیرماه ۱۳۹۸) در جریان چهل و سومین اجلاس یونسکو با تائید کارشناسان اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت(IUCN )، جنگل‌های هیرکانی به عنوان دومین میراث طبیعی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. چند سال پیش کویر لوت به عنوان اولین میراث طبیعی ایران در فهرست یونسکو قرار گرفت.

حکم متفاوت برای متخلفان محیط زیست

قاضی شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری ۲ شهرستان ارسنجان( استان فارس)، ۲ متخلف را به اتهام ورود غیرمجاز به سایت گوزن زرد این شهرستان به ۵۴۰ ساعت خدمت رایگان، محکوم کرد. این حکم را با هدف حمایت از حیات وحش و محیط زیست منطقه صادر شده است. محکومان هم اینک روزانه یک ساعت در واحد محیط زیست ارسنجان به امور خدماتی مشغول هستند.

اجرای برنامه احیای زیست بوم جزایر دریاچه ارومیه

حمید ظهرابی معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست از اجرای چهار طرح با هدف احیای زیست بوم آسیب‌دیده جزایر دریاچه ارومیه و حفاظت حیات‌وحش موجود در این جزایر خبر داد و گفت: خشک شدن دریاچه ارومیه باعث وارد شدن آسیب‌های فراوانی به زیست بوم جزایر این دریاچه خصوصا جزایر اشک و کبودان شد.

وی ادامه داد: جزایر اشک و کبودان به عنوان ذخیره‌گاهی برای دو گونه گوزن زرد ایرانی و قوچ و میش ارمنی مورد استفاده قرار می‌گیرند که شرایط نامطلوب دریاچه در چند سال اخیر، باعث به خطر افتادن جمعیت این دو گونه در این جزایر شده است.

«اجرای راهکارهای مدیریت گونه گوزن زرد در جزیره اشک به منور کنترل عوامل تهدید و جلوگیری از کاهش جمعیت»، «مدیریت جمعیت قوچ و میش در جزایر دریاچه ارومیه و انجام اقدامات اجرایی در راستای احیای اکولوژیک جزایر»، «مدیریت و اجرای برنامه حفاظت از پوشش گیاهی و فون جانوری جزایر پارک ملی دریاچه ارومیه و تعیین ظرفیت برد زیستگاه‌ها» و «اجرای برنامه حفاظت و احیای اکولوژیک زیستگاه‌های ضلع جنوب شرقی دریاچه ارومیه» عناوین این پروژه‌ها هستند.
 

کد خبر 382119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.