دانش‌آموزان در حوزه فناوری از معلمان پیشی گرفته‌اند

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: سرعت یادگیری دانش‌آموزان در حوزه فناوری های نوین از بسیاری از معلمان بالاتر است، با وجود تمام حرکت‌ها در این سمت باز هم از سرعت تکنولوژی و دانش‌آموزان در این حوزه، عقب هستیم.

غلامحسن سخایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص وضعیت هوشمندسازی مدارس استان اصفهان اظهار کرد: هوشمندسازی تعاریف مختلفی دارد که به دو حوزه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری اطلاق می‌شود.

وی با بیان اینکه هوشمندسازی نرم‌افزاری در اولویت است، افزود: برای تجهیز مدارس به سخت افزار باید دانش آموزان را برای استفاده از این تجهیزات توانمند کرد، از این رو اولویت آموزش و پرورش برای هوشمند سازی ایجاد زیرساخت‌های نرم افزاری است.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در خصوص تجهیز سخت افزاری مدارس برای هوشمندسازی نیز تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از مدارس دارای تجهیزات لازم هستند، برای مثال ۹۰ مدارس منطقه پیربکران و ۹۵ درصد مدارس باغبادران به وسایل هوشمندسازی تجهیز شده‌اند و مدارس نواحی شهر اصفهان هم وضعیت خوبی دارند.

نیازمند معلمان مسلط به تکنولوژی‌های جدید هستیم

وی با تاکید بر اینکه اصل هوشمندسازی به ایجاد هوش در افراد برمی‌گردد، تصریح کرد: تسلط افراد به خصوص معلمان بر نرم‌افزارهایی که بتوانند در آن تولید محتوای آموزشی کنند و این اطلاعات را به دانش‌آموزان در این زمینه ارائه دهند بسیار مهم است و باید معلمان ما چنین توانایی را به دست بیاورند.

سخایی با بیان اینکه معلمان آموزش و پرورش به دو دسته تقسیم می‌شوند، افزود: دسته‌ای از معلمان از زمان ورودشان به آموزش و پرورش با تکنولوژی‌های روز مانند نرم‌افزارهای اندرویدی، اطلاعات روی موبایل و تبلت و سیستم‌های کامپیوتری آشنا بودند اما دسته دیگر معلمان ما از دهه‌ ۷۰ به آموزش‌وپرورش ورود کردند و امروز در حال حرکت در این حوزه همزمان با دانش‌آموزان هستند، برای این دسته از معلمان دوره‌های آموزشی را برگزار می‌کنیم، باید توجه داشت سرعت یادگیری دانش‌آموزان از این معلمان بالاتر است، با وجود تمام حرکت‌ها در این سمت باز هم از سرعت تکنولوژی و دانش‌آموزان در این حوزه، عقب هستیم.

وی با اشاره به اینکه آموزش نیازمند بودجه و برنامه‌ریزی است، افزود: در شرایطی که دچار کمبود شدید اعتبار و نیروی انسانی هستیم به این ایده‌ال خود به راحتی نخواهیم رسید، چرا که ۹۸.۶ درصد بودجه آموزش و پرورش کشور صرف تامین حقوق نیروی انسانی است و تنها ۱.۴ درصد هزینه‌ها به همه دیگر حوزه‌ها اعم از عمرانی و غیره می‌رسد که این رقم ناچیز به هیچ‌وجه کفاف آموزش و پرورش را نمی‌دهد.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با تاکید بر بهتر بودن وضعیت استان اصفهان نسبت به دیگر استان‌های کشور گفت: اصفهان در زمینه تجهیز مدارس به سیستم‌های هوشمند سازی جزء سه استان برتر است و با ورود دانشجویان فرهنگیان به مدارس از نظر نیروی انسانی مسلط به فضای وب هم شرایط خوبی را داریم.

 استفاده از موبایل و تبلت در مدارس دچار دوگانگی است

وی با بیان اینکه معلمان در شهرستان های استان و به یژه معلمانی که در شهر خود مشغول تدریس هستند علاقمندی بیشتری به انجام کار دارند، افزود: این حس وابستگی و علاقمندی عامل برتری سطح مدارس شهرستانی از مرکز استان است، اما معلمان ما مشکلات بسیاری دارند که انگیزه آنها را برای کار کم می‌کند.

سخایی در تشریح دلایل نارضایتی معلمان تصریح کرد: وقتی پرداخت خوبی به معلمان نداریم، پرداخت خرید خدمات معلمان تاخیر بسیاری دارد، وقتی حقوق معلمان حق‌التدریس تا شش ماه عقب می‌افتد و این معلمان حقوق خود را در مقابل وجود تبعیض سایر دستگاه‌ها می‌بینند، انگیزه تلاش از معلمان گرفته می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه دانش‌آموزان به هیچ‌وجه ترس از فناوری ندارند، اظهار کرد: دانش‌آموزان حتی از یادگیری و استفاده از فناوری استقبال می‌کنند چرا که با این کار در بین دوستان و خانواده خود احساس قدرت می‌کند، در حال حاضر سرعت تکنولوژی اندروید بیشتر از وب و ویندوز است که تسلط به این حوزه‌ها را موضوع عدم اجازه برای ورود موبایل یا تبلت در مدرسه در تضاد است.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه در استفاده دانش‌آموزان در مورد موبایل در مدارس دچار دوگانگی هستیم، افزود: وقتی ورود این تکنولوژی‌ها را به مدارس ممنوع می‌کنیم، صحبت از استفاده از نرم‌افزارها یا اپلیکیشن‌ها دیگر جایگاهی نخواهد داشت چرا که امکان ورود این دستگاه‌ها به مدارس وجود ندارد پس درنظر ما اصل صورت مسئله تا زمانی که دستورالعمل شفافی برای اجازه استفاده از این دستگاه‌ها نباشد به نوعی اصل مسئله را پاک کردیم.

زمینه استفاده از فناوری‌های نوین به جای کتاب هنوز وجود ندارد

سخایی با اشاره به اینکه نمی‌توان از ورود تکنولوژی جلوگیری کرد، تصریح کرد: باید به همراه پیشرفت تکنولوژی‌های نوین در این زمینه فرهنگ‌سازی لازم انجام شود چرا که مدرسه گوشه‌ای از جامعه است و نمی‌توان بخشی از آن را استریل کنیم و باید درون و بیرون‌مان با چارچوب‌های لازم برابر باشد و اینکه این ابزارها ممنوع باشد تفکر درستی نیست و باید بتوانیم از همه تکنولوژی‌ها استفاده کنیم.

وی در خصوص حذف کتاب در مدارس و استفاده از فناوری‌های نوین به جای آن گفت: نقش کتاب مانند گچ در کلاس است و همه کشورها حتی توسعه یافته هیچ کدام گچ را حذف نکرده‌اند چرا که تعامل با دانش‌آموز افزایش می‌دهد و در زمینه کتاب هم نمی‌توان تنها از طریق فناوری نوین تعامل ایجاد کرد که هیچ‌گاه زبان دنیای مجازی نمی‌تواند این کار را کرد و تنها استفاده از کتاب‌های هوشمند به عنوان کمک آموزشی اشکالی ندارد اما هنوز فرهنگ کشور ما به آن درجه نرسیده که از کتاب‌های هوشمند به طور صد درصدی استفاده کنیم.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در خصوص درصد تجهیز مدارس خاطرنشان کرد: در کل بیش از ۵۰ درصد مدارس استان مجهز به سخت افزارهای لازم برای هوشمندسازی هستند و در بحث نرم‌افزاری باید معلمان ما به دانش روز تجهیز شوند که این امر هم نیازمند اعتبارات لازم است. 

کد خبر 382093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.