خودمان مهم نیستیم، بیسبال مهم است

دنیای ورزش بسیار گسترده است و به مرور زمان به رشته‌ها و شاخه‌های آن اضافه می‌شود. بیسبال ورزشی گروهی است که جذابیت زیادی دارد و توسط ۹ بازیکن با چوب و توپ در یک زمین چمن بازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بیسبال در قرن ۱۹ از ورزش انگلیسی کریکت ریشه گرفته و امروزه در سراسر دنیا رواج پیدا کرده است؛ این رشته ورزشی در المپیک ۲۰۱۲ و۲۰۱۶ حذف شد اما به تازگی و برای سال ۲۰۲۰ به رشته های المپیکی اضافه شده است. بیسبال از سال ۱۳۷۴ پای خود را به ایران باز کرد و امروزه در چند استان به صورت حرفه‌ای دنبال می شود که شامل لیگ‌های مختلفی است؛ البته این لیگ‌ها حرفه‌ای و آماتور است که شما باید به نسبت سطح خودتان در این لیگ‌ها شرکت کنید و از این ورزش لذت ببرید.

در اصفهان تیم بیسبال پاورپایپ چندین سال است که فعالیت می‌کند و در حال حاضر حدود ۳۰ ورزشکار در این رشته ورزشی فعالیت دارند که در این سال ها فراز و نشیب های زیادی را طی کرده و در حال حاضر زیر نظر هیئت انجمن های ورزشی مشغول به فعالیت هستند تا این رشته ورزشی را به سطح تیم های برتر کشور و حتی جهان برسانند که برای رسیدن به معیار های جهانی فاصله زیادی دارند. رضا احمدی رییس کمیته بیس‌بال و وحید باطنی دبیر هیئت انجمن‌های ورزشی استان اصفهان هستند و هر کدام در طول سالیان در کالبد بیسبال استان اصفهان حضور داشته اند؛ آنها از فرصت هایی که بیسبال می تواند در ابعاد همگانی و قهرمانی به وجود بیاورد و یا پتانسیل این رشته ورزشی در المپیک می‌گویند که در ادامه گفت‌وگو خبرنگار ایمنا با احمدی و باطنی را می‌خوانید:

بیسبال از چه زمانی در اصفهان راه اندازی شد؟

باطنی: در سال ۸۳ رییس هیئت انجمن‌های ورزشی وقت استان  افرادی که بیشتر از جامعه اسکیت بودند را جمع کرد و گفت شخصی به نام صمیعی می‌خواهد یک رشته جدید را در اصفهان شروع کند. به مرور زمان با این ورزش آشنا شدیم و تیم تشکیل دادیم که خود آقای صمیعی مربی تیم اصفهان شد. سال اول در مسابقات بندرعباس شرکت کردیم و نتوانستیم مقام کسب کنیم اما در سال دوم نایب قهرمان کشور شدیم و توانستیم دو دوره بعدش قهرمان کشور شویم.

برای حفظ تیم بیسبال اصفهان با چه مشکلاتی روبرو بودید ؟

باطنی: بعد از آخرین قهرمانی در کشور مسائل حاشیه‌ای پیش آمد که یک سال تیم منحل شده بود. سال ۹۰ "عطایی" رییس هیئت انجمن‌های ورزشی استان اصفهان به من پیشنهاد داد که رییس کمیته بیسبال شوم. از همان سال تا سال ۹۵ شرکت پاور پایپ اسپانسر ما بود، یک سال هم شرکت کامور از تیم بیسبال حمایت کرد، بازهم یک سری حواشی به وجود آمد که من را کنار گذاشتند و در سال ۹۶ همه‌چیز را منحل کردند؛ همان سال با پیشنهاد "محمود غزنوی" رییس هیئت انجمن‌های ورزشی، دبیر هئیت شدم و دوستان قبلی به دلیل ضعف کاری برکنار شدند. در هیئت سیاستی وجود دارد که رشته‌های ورزشی را به باشگاه‌ها یا فعالان اقتصادی واگذار می‌کنیم؛ تا حدودی در این کار موفق بوده‌ایم و پیگیری بیشتر این مسئله هستیم.

احمدی: در سالی که عطایی رییس هیئت انجمن‌های ورزشی بود، جلسه برگزار کردیم که در آن جلسه قول دادند به تیم بیسبال اصفهان کمک مالی کنند اما بعد از آن جلسه دیگر خبری از آن افراد نشد. طی پنج سال توانسته بودیم یک تیم خوب را تشکیل دهیم که دو نفر از آن‌ها به تیم ملی دعوت شدند و همچنین در باشگاه انتظام لیگ داخلی برگزار کنیم و هر هفته مسابقه داشته باشیم؛ سال ۹۶ به علت کم کاری، باطنی را برکنار کردند که جای تعجب داشت. در سال ۹۵ اصفهان هم مثل بوشهر و تهران یکی از بهترین‌ها در بیسبال بود اما تیمی که با سختی به اوج رسانده بودیم را کاملاً منحل کردند و در سال ۹۷ با هماهنگی‌هایی که انجام شد، من را به عنوان رییس کمیته بیسبال معرفی کردند.

بیسبال فقط برای آقایان است؟

باطنی: در هر رشته‌ ورزشی بخش خانم‌ها و آقایان داریم که بیسبال و سافتبال از این امر جدا نیست اما در کشور ما جا افتاده که بیسبال برای آقایان و سافتبال برای بانوان است؛ اخیرا صحبت‌هایی شده که در این دو رشته بخش آقایان و بانوان را فعال کنند. در بیسبال مشکلاتی برای آقایان وجود دارد که اگر بانوان هم در این رشته ورود می‌کردند، این مشکلات تقسیم می‌شد و می‌توانستند به یکدیگر کمک کنند.

چند نفر بازیکن بیسبال در اصفهان داریم؟

باطنی: ۳۰ نفر در استان اصفهان در این رشته ورزشی فعالیت دارند، بیسبال ریشه در ورزش‌های بومی محلی دارد و تنها تفاوتش قوانین است.

بیسبال ورزش قهرمانی است یا همگانی؟

باطنی: بیسبال ورزش قهرمانی است اما به تازگی فدراسیون جهانی رشته‌ای به اسم "بیسبال پنج" را آورده که فوق‌العاده است. این سبک از بیسبال پنج نفره است و برای انجام این بازی فقط یک توپ تنیس لازم دارید، اهالی بیسبال در مورد این رشته جدید می‌گویند " نباید از بیسبال فکرمان را خارج کنیم." کسانی که در بیسبال تیم داری می‌کنند، دوست دارند بیسبال پنج از سن‌های پایین کار شود و مثل فوتسال و فوتبال این دو رشته ورزشی هم خانواده، از هم جدا شوند. زمانی که مسابقات کشوری بیسبال پنج برگزار شد، بازیکنان بیسبال در این مسابقات شرکت کردند که کار درستی نبود.  

بیسبال تا چه سطحی در دنیا است؟  

باطنی: لیگ دسته یک و دو داریم که از این لیگ‌ها تیم ملی را تشکیل می‌دهند. مسابقات بیسبال گروه بندی دارد که اگر از مسابقات غرب آسیا صعود کنید، می‌توانید به مراحل بالاتر بروید. سطح بیسبال آسیا پیشرفته است و هر تیمی بتواند جزو ۱۰ تیم برتر آسیا باشد، جزو بهترین‌های جهان به حساب می‌آید. بهترین مقام ملی که کسب کردیم نایب قهرمانی غرب آسیا بود که در پاکستان برگزار شد.

چه تیم‌هایی در آسیا و جهان قدرتمند هستند؟

باطنی: تیم‌های ژاپن، کره، چین تایپه و پاکستان در آسیا و کوبا، ونزوئلا، آمریکا، ایتالیا و بلژیک در جهان از بهترین‌ها هستند.

برای همگانی شدن بیسبال چه اقدامی انجام داده‌اید؟  

باطنی: بهترین اقدام بیسبال۵ است که در این مدت لیگ استانی راه اندازی می‌کنیم و در نظر داریم این رشته را در مدارس راه اندازی کنیم. احساس می‌کنم در خود استان اصفهان کارهای زیادی می‌شود انجام داد که نباید خودمان را به برنامه‌های کشور گِره بزنیم و ما فعالیت‌هایمان را از کشور جدا کرده‌ایم. قصد داریم با استان‌های نزدیک خود مثل تهران، قم، اراک و چهارمحال بختیاری فعالیت داشته باشیم.

آسیب‌های این رشته چگونه است؟

باطنی: به دلیل محکم بودن توپ بیسبال آسیب‌های عضلانی و کشیدگی تاندوم غیرقابل اجتناب است و اگر این توپ به سر یا صورت بازیکن برخورد کند دچار آسیب می‌شود.

در کشور چه شهرهایی توانسته‌اند در بیسبال موفق شوند و دلیل پیشرفتشان چیست؟

باطنی: به نظر من استان بوشهر یکی از قطب‌های بیسبال ایران است که تیم ریشه‌دار و قوی دارد، استان تهران و دیگر تیم‌ها در یک سطح هستند. در گذشته اصفهان قدرتمند بود اما به دلیل مسائلی که پیش آمد افت کرد. یکی از این مسائل امکانات است، در بوشهر یک زمین بیسبال وجود دارد که به صورت تمام وقت در اختیار بازیکنان این شهر قرار دارد و نیازهایشان بر طرف می‌شود. دوتیم سالار و نادری بوشهر پیشرفت زیادی کرده‌اند و در آینده بیشتر از این تیم‌ها خواهیم شنید. در تهران زمین شماره چهار آزادی با امکانات خوب وجود دارد و از نظر علمی استاد حاجیان را دارند که از نظر فنی همیشه همراهشان بوده است اما دیگر استان‌ها به دلیل کمبود امکانات همیشه عقب هستند. صحبت‌های اولیه با "علیرضا امینازاده" معاون توسعه اداره کل ورزش و جوانان  و "محمد سلطان حسینی" مدیرکل ورزش و جوانان شده است تا زمین انقلاب را به مدت دو سال به رشته‌های بیسبال، سافتبال، کریکت و راگبی بدهند.

داوری در بیسبال به چه شکلی است؟

باطنی: در بیسبال سیستم دو، سه و چهار داوری داریم. برای لیگ دپارتمان داوری وجود دارد و عباس ندایی رییس این سازمان است. باقری نیا، موحدیان و نصراللهی از داوران خوب کشور در این رشته ورزشی هستند.

در مسابقات چهار جانبه شرکت کردید، سطح آن چگونه بود؟

باطنی: یکی از دلایلی که پافشاری کردیم برای حضور در مسابقات چهار جانبه، حضور تیم‌های بوشهر و تهران بود. از باخت در این مسابقات نمی‌ترسیدیم و با عملکرد خوبمان توانستیم تیم نادری بوشهر که یکی از بهترین تیم های این رقابت ها بود را شکست دهیم.

تیم پاور پایپ چگونه ثبت شد؟  

احمدی: در اوایل هیئت مدیره کارخانه با ثبت باشگاه موافقت نمی‌کرد و در جلساتی که داشتیم، به ما اعتماد نداشتند اما طی یک نشست توانستیم آن‌ها را راضی کنیم و باشگاه را ثبت کنیم. از حالت اسپانسری بیرون آمدیم و این شرکت یک باشگاه به نام پاور پایپ ثبت کرد که قرار است در سه رشته بیسبال،اسکواش و سپک تاکرا تیم داری کند.

فقط در شته بیسبال تیم داری می‌کنید؟

احمدی: با ثبت باشگاه برنامه ریزی کردیم تا در سه رشته ورزشی بیسبال، اسکواش و سافتبال فعالیت کنیم که اولویت با بیسبال است.  

در فوتبال هم تیم داری می‌کنید؟

احمدی: به فوتبال علاقه‌مند هستم ولی به دلایل مختلف نمی‌توانیم در این رشته ورود کنیم و در حال حاضر تمرکزمان روی بیسبال است.

چه اهدافی را دنبال می‌کنید؟

احمدی: برنامه ریزی کردیم به جز تیم پاورپایپ یک تیم دیگر به بیسبال اضافه کنیم و هدف دیگر این است که در مسابقات لیگ شرکت کنیم و رتبه یک را بیاوریم.

باطنی: به این سن که رسیده‌ایم دیگر برایمان مهم نیست که خودمان باشیم اما برایمان مهم است که تیم بیسبال باشد.

چه دوره‌های آموزشی برگزار می‌کنید؟

باطنی: قرار است که با چهار محال بختیاری همکاری داشته باشیم و دوره بیسبال۵ را در مدارس به اجرا کنیم و دوره‌های مربیگری را برگزار کنیم.

چقدر زمان می‌برد کسی که وارد بیسبال می‌شود به اوج برسد؟

باطنی: رشته‌هایی که در هیئت انجمن‌های ورزشی است مثل این می‌ماند که از طبقه یکم بخواهی بروی طبقه ۱۰ اما با آسانسور ن با پله، اگر چهار الی شش ماه منظم تمرین کنید به تیم‌های استان و با یک سال تمرین به تیم ملی راه پیدا می‌کنید.

گفت‌وگو از کیمیا گلپیرا - خبرنگار سرویس ورزش ایمنا 

کد خبر 382092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.