۲۰ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۴
برداشت ۲ تن کتیرا در لنجان

لنجان_ رییس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری لنجان گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال دو هزار کیلوگرم محصول کتیرا از اراضی این شهرستان برداشت شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، روح‌الله کاظمی در نشست با مسئولان این شهرستان با اشاره به نقش و جایگاه گیاهان دارویی در اقتصاد هر منطقه، اظهار کرد: صمغ کَتیرا یکی از محصولات فرعی جنگل‌ها و مراتع است.

وی با بیان اینکه برخی افراد دانسته یا ندانسته گیاهان دارویی را چیده و یا به مصرف دام‌ها می‌رسانند، عنوان کرد: در سال‌های گذشته دیدگاه مردم و برخی مسئولان به مراتع بر مبنای تولید علوفه بوده و شاید کمتر کسی به فواید مراتع در حوزه زیست محیطی، تولید محصولات فرعی ، حفاظت آب و خاک توجه می‌کرد.

رییس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری لنجان با اشاره به اجرای طرح بهره‌برداری از محصولات فرعی مرتعی در این شهرستان، تصریح کرد: امسال ۶۰۰ هکتار از مراتع لنجان واقع در بخش باغبهادران برای برداشت کتیرا مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

کاظمی با بیان اینکه محصول کتیرا از محصولات با ارزش مرتعی و دارای ارزش اقتصادی فراوان است، ادامه داد: این طرح در قالب بهره‌برداری از محصولات فرعی و جنگلی در بخش باغبهادران و با هماهنگی و نظارت کارشناسان این اداره در شهرستان و استان با هدف برداشت کتیرا از گونه بوته‌ای گون در راستای توسعه اشتغال و حمایت از بهره‌برداران این بخش اجرا شد.

وی اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود در عرصه مورد بهره‌برداری در طول فصل مجاز حدود دو هزار کیلوگرم کتیرا به ارزش ۱۰ میلیارد ریال برداشت شود که این مسئله زمینه اشتغال ۷۰ نفر را فراهم خواهد کرد.

رییس منابع طبیعی و آبخیزداری لنجان یادآور شد: با توجه به شرایط اقلیمی حاکم بر مراتع شهرستان حدود ۲۱ هزار هکتار از این مراتع برای بهره‌برداری از محصولات فرعی مناسب است.

کاظمی با بیان اینکه توجه روزافزون به استفاده از گیاهان دارویی، حیات این گونه‌های گیاهی را در رویشگاه‌های اصلی به خطر انداخته است، عنوان کرد: رویشگاه برخی گونه‌های صنعتی و دارویی بسیار حساس است، بنابراین هرگونه بهره‌برداری از محصولات مرتعی نیاز به ارائه طرح، انجام مطالعات و اخذ مجوزهای لازم دارد.

کد خبر 382091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.