۲۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۹
تاثیر نور خورشید بر سلامتی

نور خورشید باعث آزاد شدن یک ماده شیمیایی انرژی‌زا به نام سروتونین در مغز می‌شود و تاثیر زیادی در حفظ سلامت افراد دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هنگامی که صحبت از خورشید به میان می‌آید اولین چیزی که به ذهن خطور می‌کند آسیب هایی است که به پوست وارد می‌شود. حقیقت این است که قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید می‌تواند مشکلات جدی برای سلامت ایجاد کند اما مقدار کمی آفتاب، خصوصا در اوایل روز، قبل از آغاز تابش سوزاننده، برای سلامت افراد مفید است.

چه مقدار نور خورشید کافی است؟

پاسخ این سئوال برای هر فردی متفاوت است و بستگی به درجه تیرگی پوست، سن، پیشینه سلامتی، رژیم غذایی و محل زندگی آن‌ها دارد. دانشمندان معتقد هستند افراد دارای پوست تیره پنج تا ۱۵ دقیقه و نهایتا تا ۳۰ دقیقه می‌توانند از نور خورشید بدون بروز هیچ گونه مشکلات سلامتی بهره ببرند. در صورت استفاده از کرم ضد آفتاب می‌توان مدت طولانی‌تری در معرض نور خورشید قرار گرفت.

 ویتامین D

اشعه ماوراء بنفش خورشید به جذب ویتامین D توسط بدن کمک می‌کند. این مواد مغذی برای سلامت استخوان‌ها، سلول‌های خونی و سیستم ایمنی بدن حیاتی است. همچنین ویتامین D به جذب مواد معدنی خاص مانند کلسیم و فسفر  و استفاده از آن‌ها کمک می‌کند. اکثر افراد ویتامین D کافی را از طریق غذا دریافت می‌کنند، اما کودکانی که قادر به جذب آن نیستند، مبتلا به بیماری نرمی استخوان می‌شوند که در آن استخوان‌ها نرم و ضعیف باقی می‌ماند.

حفاظت در برابر شرایط خاص

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید احتمال ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد، اما دریافت‌ نکردن نور خورشید نیز به احتمال زیاد باعث ابتلا انواع دیگر سرطان مانند سرطان پستان، روده بزرگ، پروستات و ریه می‌شود. علاوه بر این ممکن است این افراد به بیماری‌های دیگری مانند ام اس، فشار خون بالا، دیابت و بیماری‌های قلبی مبتلا شوند؛ دانشمندان معتقدند که این موضوع ممکن است با سطوح پایین ویتامین D ارتباط داشته باشد.

خواب بهتر

چشم‌ها برای کمک به تنظیم ساعت زیست‌شناسی بدن نیاز به نور دارند؛ ظاهراً نور صبحگاهی خورشید به خواب راحت افراد در شب کمک می‌کند. اهمیت این امر با افزایش سن بیشتر می‌شود زیرا در دوران پیری، توان چشم‌ها در جذب نور کاهش می‌یابد و بی‌خوابی و سایر مشکلات خواب به سراغ افراد می‌آید. 

 احساس خوشبختی

نور خورشید باعث افزایش ترشح یک ماده شیمیایی به نام "سروتونین" در مغز می‌شود. این ماده انرژی ایجاد می‌کند و به افراد در حفظ آرامش، مثبت‌نگری و تمرکز کمک می‌کند. پزشکان بعضی اختلالات عاطفی فصلی (SAD) و سایر انواع افسردگی را که با سطح پایین سروتونین مرتبط است، با دریافت نور طبیعی یا مصنوعی درمان می‌کنند.

کد خبر 382089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.