گواهی سلامت برای "خودروهای دوگانه‌سوز تبدیلی" صادر می‌شود

مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از صدور گواهی سلامت سامانه‌ سوخت‌رسانی گاز خودروهای دوگانه‌سوز تبدیل کارگاهی با هدف تامین ایمنی تردد این دست خودروها و افزایش ایمنی جایگاه‌های عرضه سوخت گاز طبیعی خبر داد.

به گزارش ایمنا، مرضیه حصاری با اعلام این خبر اظهار کرد: به تازگی موضوع صدور گواهی سلامت برای سامانه‌ سوخت‌رسانی گاز خودروهای دوگانه‌سوز تبدیل کارگاهی با هدف تامین ایمنی تردد آن‌ها و افزایش ایمنی جایگاه‌های عرضه سوخت گاز طبیعی توسط وزارت کشور به دولت پیشنهاد شد که در نهایت منتج به مصوبه هیئت وزیران شد.

وی ادامه داد: این اتفاق برای نخستین‌بار به‌منظور خدمت‌دهی به مالکین خودروهای دوگانه‌سوز تبدیلی در سطح کشور به اجرا درخواهد آمد.

مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری های کشور تصریح کرد: این طرح برای افزایش ایمنی تردد خودروهای دوگانه‌سوز و جایگاه‌های عرضه سوخت گاز طبیعی و به‌عنوان یکی از نیازهای اساسی مالکین این دست‌خودروها، در سطح ملی انجام ‌شده و تا کسب نتیجه کامل در دست پیگیری خواهد بود.

حصاری گفت: با توجه به وجود بیش از دو میلیون خودرو دوگانه‌سوز تبدیلی که بخش قابل توجهی از ناوگان خودروهای دوگانه‌سوز را در برمی‌گیرند، وجود گواهی سلامت سامانه سوخت‌رسانی و تغییر نوع سوخت مصرفی در مدارک شناسایی خودروها لازم و ضروری است؛ بنابراین این طرح به صورت ملی و با رویکرد افزایش ایمنی تردد ناوگان گازسوز کشور و به محض مهیا شدن زیرساخت‌های لازم به اجرا در خواهد آمد.

وی تصریح کرد: بر اساس مصوبات دولت در سال‌های گذشته حدود ۲.۵ میلیون خودرو به صورت کارگاهی دوگانه‌سوز شده‌اند که به دلیل رعایت نکردن اصول فنی، سامانه سوخت‌رسانی برخی از این خودروها با مشکل مواجه شد و متاسفانه شاهد انفجار مخازن گاز آن‌ها و کشته شدن شماری از هموطنان در سال‌های اخیر بوده‌ایم.

مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری های کشور با اشاره به اینکه مشکل اصلی در این زمینه نبود پایگاه اطلاعاتی قابل اتکا این خودروها است، اظهار کرد: از آنجا که این خودروها در کارخانه دوگانه‌سوز نشده‌اند، مورد تایید سازمان ملی استاندارد نبوده و عبارت گازسوز (نوع سوخت) در مدارک شناسایی این خودروها، درج نشده است؛ همچنین با توجه به اتصال سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران (سیمفا) به بانک اطلاعات خودرو پلیس راهور ناجا، که بر اساس اتصال دوربین‌های پلاک‌خوان واقع در مراکز معاینه فنی، مشخصات مندرج در پشت کارت وسایل نقلیه به صورت برخط از بانک اطلاعات پلیس دریافت و در سامانه سیمفا ثبت می‌شود؛ در حقیقت در عمل امکان شناسایی این خودروها در سامانه به عنوان دوگانه‌سوز وجود نداشته و اکثر این خودروها تنها با بررسی بخش بنزین‌سوز، گواهی معاینه فنی دریافت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: برخی از این خودروها با بازکردن اتصالات و مخازن و مراجعه به مراکز، بدون انجام آزمون‌های تکمیلی مرتبط با سامانه سوخت‌رسانی، گواهی معاینه فنی بنزینی دریافت می‌کنند؛ همچنین برخی دیگر که آزمون‌های تکمیلی بر روی آن‌ها انجام می‌شود و موفق به دریافت گواهی معاینه فنی نمی‌شوند نیز به دلیل سهل‌انگاری اقدام به تعویض مخزن نمی‌کنند و از آنجا که در شرایط کنونی امکان نظارت در جایگاه‌های عرضه سوخت CNG نیز وجود ندارد، این خودروها بدون داشتن گواهی معاینه فنی اقدام به سوخت‌گیری می‌کنند که برخی از آن‌ها در جایگاه و تعدادی نیز در حین تردد دچار حادثه و انفجار مخزن می‌شوند.

حصاری با اشاره به اینکه بیشتر انفجارهای رخ داده به دلیل تغییر در ابعاد مخزن و جوشکاری دستی جهت قاچاق و یا نگهداری نامناسب مخازن توسط مالکین وانت‌بار بوده است، گفت: بنا به دلایل گفته شده، وزارت کشور با تشکیل جلسات متعدد با دستگاه‌های مرتبط اقدام به ارسال مصوبه پیشنهادی به دولت کرد که این مصوبه به مدت پنج ماه در کمیسیون تخصصی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نهایت تصویب شد.

مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری های کشور اظهار کرد: بر این اساس مقرر است بر اساس فراخوان وزارت صنعت، معدن و تجارت، مالکین خوردوهای دوگانه‌سوز به مراکز خدمات فنی مجاز وزارت صنعت، معدن و تجارت که در آن‌ها شرکت‌های بازرسی مورد تایید سازمان ملی استاندارد حضور دارند مراجعه کرده و پس از بررسی سیستم سوخت‌رسانی و مخزن و در صورت نیاز انجام آزمون هیدرواستاتیک و تعویض مخازن معیوب برای آن‌ها گواهی سلامت سامانه سوخت‌رسانی خودرو صادر شود.

وی افزود: با ارسال گواهی‌های سلامت توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت به پلیس راهور ناجا، کارت شناسایی این خودروها اصلاح شده و در آن‌ها عبارت "دوگانه‌سوز تبدیلی" درج می‌شود. به موازات این کار جایگاه‌های عرضه سوخت CNG توسط وزارت نفت هوشمند شده و از طریق اتصال سامانه هوشمند جایگاه‌ها به سامانه وزارت صنعت و سامانه سیمفا از ابتدای دی ماه سال جاری تنها خودروهای دوگانه‌سوزی که در کارت شناسایی آن‌ها عبارت دوگانه‌سوز یا دوگانه‌سوز تبدیلی درج شده و گواهی معاینه فنی دارند مجاز به سوخت‌گیری هستند.

حصاری خاطرنشان کرد: این فرآیند به گونه‌ای طراحی شده که خودروهایی که به صورت غیراستاندارد دوگانه‌سوز می‌شوند به هیچ‌عنوان امکان تردد نداشته باشند و در نتیجه احتمال بروز انفجار به صفر برسد.

مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری های کشور ادامه داد: بر اساس این مصوبه قیمت گاز CNG از ابتدای خرداد ماه سال جاری ۳۹۵ ریال افزایش یافته است، تا صرف هوشمندسازی و استانداردسازی جایگاه‌های عرضه سوخت گاز طبیعی، کمک هزینه فرآیند صدور گواهی‌های سلامت و مهم‌تر از همه تعمیر و نگهداری و تعویض مخازن معیوب CNG ناوگان تاکسیرانی و اتوبوسرانی شهری شود.

مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان اینکه دستورالعمل واریز و هزینه‌کرد مبالغ مذکور توسط وزارت نفت با همکاری وزارتخانه‌های کشور و صنعت، معدن و تجارت تهیه شده و جهت تصویب به دولت  ارسال شده است، گفت: با توجه به اهمیت بسیار بالای موضوع و به منظور حفظ جان شهروندان، انتظار می‌رود وزارت صنعت، معدن و تجارت هرچه سریع‌تر نسبت به اعلام فراخوان عمومی اقدام کنند.

کد خبر 382079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.