۲۰ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵
آشنایی با عارضه"پلورزی"

پلورزی (Pleurisy)، نوع خاصی از درد قفسه سینه است که به دلیل عفونت‌های باکتریایی مانند سینه‌پهلو اتفاق می‌افتد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هر یک از ریه‌ها با پرده‌ای دولایه‌ به نام پرده جنب پوشیده شده است‌؛ برای تسهیل انقباض و انبساط ریه‌ها، در فضای بسیار باریک بین دو لایه پرده جنب، اندکی مایع وجود دارد. افراد سالم هرگز  به عملکرد پرده جنب پی نمی‌برند تا اینکه این پرده با مشکل مواجه شود. در صورت التهاب و تورم پرده جنب، این دو لایه در هر بار انبساط ریه‌ها در هنگام نفس کشیدن، با درد فراوانی بر یکدیگر ساییده می‌شوند. در نتیجه نفس عمیق، سرفه، عطسه یا خنده با درد ناگهانی و شدید همراه خواهد شد. در واقع پلورزی یک بیماری نیست، بلکه عارضه‌ای‌ است که ممکن است نشانه بیماری‌های گوناگون باشد. در ادامه شما را با علل پلورزی و روش‌های تشخیص آن آشنا می‌کنیم:

علل عارضه 

عفونت‌های باکتریایی مانند سینه‌پهلو اغلب باعث ایجاد پلورزی می‌شود. همچنین این عارضه ممکن است یک ویروس مانند آنفلوآنزا یا نوعی قارچ در ایجاد آن نقش داشته باشد. مواردی مانند سرطان ریه، لخته شدن خون در ریه، بیماری‌های خودایمنی مانند لوپوس یا روماتیسم مفصلی و انواع دیگر سرطان که بر ریه‌ها یا پرده جنب تاثیر می‌گذارد نیز در شکل‌گیری این عارضه موثر است.

علائم

درد قفسه سینه که به علت پلورزی اتفاق می‌افتد دارای نشانه‌هایی است که تشخیص این عارضه را برای پزشکان آسان می‌کند. یکی از علائم آن دردی شدید و ناگهانی است که باعث ایجاد نفس‌های کوتاه و سطحی می‌شود، زیرا تنفس عمیق این وضعیت را بدتر می‌کند. سپس این درد به سمت شانه یا پشت کشیده می‌شود و در پایان با سرفه، تب و لرز و کاهش وزن بی‌دلیل، همراه است.

تشخیص

پزشک در درجه اول از بیمار درباره نوع درد هنگام نفس‌کشیدن و یا سرفه‌کردن سوال می‌پرسد و اینکه آیا این درد به مرور زمان بهبود یافته‌ یا بدتر شده‌ است. سپس با گوشی طبی به صدای ریه‌ها توجه می‌کند تا وجود هر صدای عجیب و غریب را در آن‌ها بررسی کند. در نهایت پزشک می‌تواند صدای سایش لایه‌های پرده جنب بر یکدیگر را بشنود.

آزمایشات زیر نیز به تشخیص درست بیماری کمک می‌کند.

  • تصویربرداری: پزشکان برای تمایز عارضه پلورزی از سایر مشکلات و بیماری‌ها، عکسبرداری با اشعه ایکس، سی‌تی اسکن یا حتی سونوگرافی را تجویز می‌کنند. این تصاویر علت درد را نشان می‌دهد.
  • آزمایش خون: این آزمایش علل احتمالی بیماری شامل عفونت و بیماری خود ایمنی مانند لوپوس یا هر مشکل دیگری را مشخص می‌کند.
  • نوار قلب: الکتروکاردیوگرام قلب در تشخیص علت درد قفسه سینه (مشکلات قلبی یا پلورزی) موثر است.
کد خبر 382067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.