شاهکار معماری در سالن همایش‌های بین‌المللی دالیان

سالن همایش‌های بین‌المللی دالیان در کشور چین در نتیجه اهمیت دادن به معماری پارامتریک، نوع انرژی مصرفی و نیازهای فرهنگی، اجتماعی مردم چین، امروزه به یکی از معروف‌ترین سالن های کنفرانس در سراسر جهان تبدیل شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، یکی از عظیم ترین و مدرن ترین سالن‌های کنفرانس دنیا در شهر دالیان در کشور چین و به درخواست شهردار این شهر طراحی و ساخته شده است. در یکی از سفرهای شهردار به شهر مونیخ و بازدید از کمپانی BMW، طراحی و معماری خاص کمپانی توجه او را جلب کرد، از این رو شهردار تصمیم گرفت که از این مدل طراحی و معماری منحصر به فرد در شهرش بهره ببرد. دالیان  (Dalian)یک بندر مهم صنعتی، تجاری و گردشگری واقع در جنوب شبه جزیره لیائودونگ (Liaodong Peninsula) و در جوار کره شمالی است.

اهمیت معماری پارامتریک

در واقع طراحی و معماری منحصر به فرد سالن همایش‌های بین المللی دالیان، یک معماری پارامتریک را به چین و خلیج کره بخشیده است. معماری پارامتریک نوعی معماری است که بر اساس پارامترها و قوانین خاص طراحی می‌شود. در این مدل، روابط پیچیده ای بین المان‌ها، فرم ها و طرح‌ها حکمفرماست. از طرفی توجه به نیروهای آب و هوا، فرهنگ و کاربری همیشه بخشی از پروسه طراحی است.

در نتیجه در این سبک معماری می‌توان با تغییر پارامترها و متغیرهای مشخص نتیجه یا معادله را تغییر داد و به نتایج دلخواه دست یافت. همچنین از نظر ظاهری شکل ساختمان با برج های هشت ضلعی که در مناطق مختلف شهر به چشم می‌خورند، متفاوت است. تفاوت در طراحی و معماری این بنای عظیم به محدوده خود هویت و چشم انداز خاصی بخشیده است.

بخش‌ها و امکانات

سالن همایش‌های بین المللی دالیان شامل بخش های مختلفی از جمله سالن همایش اصلی، سالن‌های کوچک‌تر، نمایشگاه‌ها، سالن‌های اپرا و تئاتر، اتاق‌های وی آی پی، سالن‌های چند منظوره و پارکینگ است. این مجموعه در مساحتی حدود ۱۴۶ هزار متر مربع با ارتفاع ۶۰ متر و در پنج طبقه توسط شرکت بین المللی معماری کوپ هیملبلا طراحی شده است. این شرکت اتریشی به ساخت بناهای بسیار مشهور در سراسر جهان شناخته می‌شود و بنای سالن کنفرانس بین المللی دالیان نیز یکی از این موارد است.

در طبقه اول این مرکز یک سالن وسیع با طراحی بسیار منحصر به فرد در نظر گرفته شده است و طبقه دوم شامل اتاق‌های کنترل امور رسانه، ارتباطات و تجهیزات مربوطه است. در طبقه سوم یک سالن چند منظوره با گنجایش ۱۹۰۰ نفر و همچنین شش اتاق به منظور برگزاری جلسات ساخته شده و اتاق‌های کوچک‌تر کنفرانس مانند مرواریدهایی در اطراف سالن اصلی و با اتصال کوتاهی به یکدیگر طراحی شده است؛ این ساختار باعث کوتاه شدن زمان جابجایی بین اتاق‌ها می‌شود. 

سالن طبقه چهارم شامل ۲۶ اتاق وی آی پی به همراه چهار اتاق چند کاربره است. در ضمن ما بین طبقات دوم تا چهارم یک آمفی تئاتر با گنجایش ۱۶۰۰ نفر و با طراحی بسیار خاص قرار دارد. تمام اتاق‌های کنفرانس از نور و روشنایی روز برخوردار است و ورودی اصلی ساختمان به سمت ساحل دریا در نظر گرفته شده است. دسترسی به پارکینگ زیرزمین به منظور تحویل کامیون‌ها و دفع زباله‌ها در سمت جنوب غربی ساختمان، در مسیری جدا از عبور و مرور اتومبیل‌ها ایجاد شده است.

توجه به فرهنگ، سنت و علایق جامعه

در ابتدا قرار بود این طرح شامل هتلی مجلل همراه با یک سالن کنفرانس در مرکز شهر باشد و از این بنا به عنوان مجمع اقتصادی جهانی تابستان داووس مورد استفاده قرار گیرد. اما این طرح لغو شد و به جای آن یک سالن همایش بین المللی عظیم همراه با سالن اپرا و تئاتر با گنجایش ۱۶۰۰ نفر به همراه تمام امکانات مورد نیاز برای فعالیت‌های فرهنگی مختلف در نظر گرفته شد. در واقع در نظر گرفتن چنین امکانی یک انتخاب هوشمندانه است زیرا اجرای موسیقی و فعالیت‌های فرهنگی جایگاه ویژه ای در فرهنگ و در میان مردم چین دارد، از این رو اهمیت دادن و در نظر گرفتن برنامه‌ها و فعالیت‌های سازگار با فرهنگ و علائق جامعه علاوه بر بهره وری اقتصادی به بالارفتن سطح فرهنگ در جامعه کمک می‌کند.

تامین انرژی از منابع طبیعی

یکی از مهم ترین موارد در ساخت و مدیریت چنین مجموعه ای نوع مصرف انرژی است. از این رو مهندسان و طراحان با اقداماتی تلاش کرده اند انرژی این مجموعه را از روش‌های طبیعی و انرژی های تجدید پذیر تامین کنند. برای مثال با استفاده از پمپ‌های حرارتی برای خنک کردن آب دریا در تابستان و گرم کردن آن در زمستان استفاده می‌شود. همچنین با طراحی مناسب و نورگیر بودن تمام فضاهای ساختمان علاوه بر تاثیر روانی مثبت، از مصرف انرژی و نورهای مصنوعی در این محیط اجتناب شده است. همچنین استفاده از پنل‌های خورشیدی یکی از روش‌های کاربردی و مفید تولید انرژی در این مجموعه است.

کد خبر 382063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • الف IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۱
    2 0
    چه جالب که نقشش هم گیر آوردین. افرین. هرچند نباید نقشه ها براحتی در اختیار عموم قرار داده بشن چون نوعی از تجاوز از حقوق نقشه کش ها و معماران میشه. اما باز هم احسنت که متنو اعتبار میدین. خبر علمی نیست بلکه معماری و شهرسازی. خوبه که ترجمه وارد این بخش های تخصصی میشه و کارها با رفرنس انجام میشن. لطفا آدرس زبان اصلی را هم بزارید. در نظر داشته باشید که مدل های ایرانی هم باید تفسیر کنید تا معماری ایرانی بی نصیب نمونن موفق باشید.