منشأ ریزگردهای اخیر اصفهان مشخص شد

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان نتایج بررسی منشا ریزگردهای اخیر در استان را تشریح کرد.

منصور شیشه فروش در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به نتایج اعزام چهار تیم کارشناسی برای بررسی منشا ریزگردهای اصفهان  که ۳۱ خردادماه سال جاری صورت گرفت، اظهار کرد: چهار تیم کارشناسی که به مناطق مستعد گردوغبار اعزام شدند کانون های جدید گرد و غبار را نیز شناسایی کردند که بر اثر رسوبات سیلابهای بهاره در کویر به وجود آمده است.  

وی کویر قم و ریگ جن که در مرزهای مشترک اصفهان، قم و سمنان واقع شده است را کانون های جدید عنوان کرد و افزود: حدود ۱۶ کانون گرد و غبار نیز که از قبل شناسایی شده بودند از سوی کارشناسان بررسی و سپس جلسه ای در استانداری برگزار شد که براین اساس قرار است به طور همزمان و مشترک استانهای اصفهان، قم، یزد و سمنان اقداماتی جهت کنترل و پایش کانونهای گرد و غبار انجام دهند.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: اداره کل هواشناسی موظف شد که با همکاری سه استان همجوار سامانه های پایش گرد و غبار را در سازمان هواشناسی کشور پیگیری کند، اداره کل حفاظت محیط زیست نیز موظف شد از کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار در سازمان حفاظت محیط زیست کشور منابع اعتباری را برای تقویت و ایجاد سامانه های پایش ویژه سنجش غلظت گرد و غبار را پیگیری و مطالعات ملی این کارگروه در خصوص منشایابی ریزگردها در منطقه را اعلام کند.  

شیشه فروش با بیان اینکه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان نیز موظف به تامین اعتبار از سازمان جنگل ها برای اجرای عملیات مالچ پاشی در مناطق مختلف استان و نهال کاری در مناطق بیابانی شده است، اضافه کرد: امسال قرار است که در حدود سه هزار و ۳۰۰ هکتار از مناطق بیابانی نهال کاری و در دو هزار هکتار از مناطق مستعد ریزگرد نیز مالچ پاشی شود.  

وی با اشاره به اینکه طرح های بیولوژیکی و مکانیکی اداره کل منابع طبیعی برای جلوگیری از ریزگردها در مناطق اولویت دار اجرا می شود، گفت: در هشت شهرستان کویری و بیابانی واقع در شرق و شمال شرق استان از جمله سجزی، کاشان، آران و بیدگل، نطنز، نایین، خوروبیابانک، اردستان، گز و برخوار طرح های مقابله با ریزگردها اجرایی می شود.

شیشه فروش با اشاره به اینکه در سطح  استان اصفهان سه میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار مناطق کویری و بیابانی وجود دارد که حدود دو میلیون هکتار آن کانونهای مستعد گرد و غبار است، خاطرنشان کرد: طی سال های گذشته حدود ۳۰۷ هزار هکتار از اراضی بیابانی عملیات نهال کاری  و در ۳۰ هزار هکتار نیز در شنزارهای هشت شهرستان شرقی و شمالی مالچ پاشی انجام شده است.  

یک درصد ریزگردها از گاوخونی بود

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان در ادامه به تالاب گاوخونی اشاره کرد و افزود: براساس بررسی ها یک درصد ریزگردها از گاوخونی بود اما می تواند به کانون گردوغبار تبدیل شود و حدود هشت استان کشور را تحت تاثیر قرار دهد.  

شیشه فروش اظهار کرد: تنها راهکار مقابله با ریزگردهای تالاب بین المللی گاوخونیبا توجه به اینکه هیچ ورودی آب ندارد این است که وزارت نیرو باید حقابه گاوخونی را تامین کند براین اساس از شرکت آب منطقه ای و محیط زیست استان درخواست کردیم که تامین حقابه گاوخونی را پیگیری و طرح احیای این تالاب بین المللی را با تکمیل مطالعات و تامین اعتبار  انجام دهند.  

وی افزود: اداره کل حفاظت محیط زیست استان موظف شده که طرح جامع احیای گاوخونی " سند زیست بومی " را با پیگیری سازمان محیط زیست کشور انجام دهد زیرا در این برنامه یکی از راهکارهای احیا تامین حقابه های تالاب گاوخونی است.  

کد خبر 382053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.