آموزش نکات ایمنی به شهروندان در محله‌های "عمودی شهر"

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: طبق برنامه‌ریزی‌، ۱۰ هفته روزهای سه‌شنبه‌ در ۱۰ مجتمع مسکونی بالای ۸۰ خانوار در قالب طرح "محله‌های عمودی" کارشناسان واحد آموزش و پیشگیری سازمان نکات ایمنی را به شهروندان آموزش می‎دهند.

محسن گلابی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در برنامه محله عمودی آموزش‌های چگونگی اطفای حریق، روش اطلاع‌رسانی حوادث، استفاده از جعبه F و موارد مربوط به آسانسور به صورت تئوری و عملی همراه با اجرای برنامه‌های شاد و موزیکال ویژه تمام گروه‌های سنی ارائه می‌شود.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان تصریح کرد: ایستگاه‌های عملیاتی خط مقدم در سازمان‌های آتش نشانی است؛ ایستگاه‌هایی که نیروهای آموزش دیده و خبره را به همراه تجهیزات مدرن و به روز در خود جای داده تا به صورت شبانه روزی در آماده‌باش کامل برای خدمت‌رسانی به شهروندان باشند.

وی افزود: حضور سازمان یافته نیروهای آموزش دیده در ایستگاه‌های آتش نشانی می‌تواند آرامش خاطر و خیال آسوده را برای شهروندان به ارمغان آورد.

گلابی تصریح کرد: از آنجایی که حفاظت از جامعه در برابر خطرات نیازمند یک رویکرد پیشرو همراه با کسب مهارت و دانش است، وجود کارشناسان ایمنی و ساختمانی، سنگر امن پشتیبانی برای خطوط عملیات در سازمان‌های آتش نشانی است.

وی ادامه داد: واحدهای پیشگیری آتش نشانی در تلاش است تا با ایمن‌سازی کاربری‌های متفاوت در سطح شهر، بستری امن را ایجاد کند تا بتوان تعداد بالای حوادث شهری که به علت آشنا نبودن شهروندان و ساخت و سازهای غیرایمن رخ می‌دهد را کاهش داد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه شعار "پیشگیری بهتر از درمان است" یک شعار کلیشه‌ای اما با محتوایی غنی است که تحقق آن نیاز به برنامه‌ریزی‌های مدون، تعیین اصول و ماموریت‌ها و چشم‌اندازهای یک سازمان بزرگ همچون سازمان آتش نشانی است، گفت: واحدهای پیشگیری در این سازمان، نقش مهم و بسزایی را در کاهش حوادث شهری بر عهده دارند زیرا زمانی که در ساختمانی تمام پارامترهای ایمنی لحاظ شده باشد، حتی اگر بر حسب اتفاق یک آتش سوزی رخ بدهد، وجود تجهیزات ایمنی در همان ساختمان می‌تواند پیش از رخداد یک حادثه بزرگ که خسارات جانی و مالی فراوانی را ایجاد می کند، آن را کنترل و خسارات را به حداقل میزان ممکن برساند.

وی اظهار کرد: چشم بستن بر روی ایمن‌سازی محیط با دلایلی همچون کاهش میزان سرمایه‌گذاری در ساختمان‌های دارای کاربریهای متفاوت اعم از مسکونی، تجاری، صنعتی، خدماتی و یا نبود آموزش‌های لازم می‌تواند خسارتی چندین برابر هزینه‌های اولیه ساخت را به مالک یا مالکان تحمیل کند.

گلابی تاکید کرد: واحدهای پیشگیری در سازمان آتش‌نشانی نه تنها موظف به ایمن‌سازی ساختمان‌ها در مراحل مختلف هستند، بلکه بازدید و ایمن سازی صنوف، کارگاه‌ها و کارخانه‌ها، زمین‌های بازی کودکان و ارائه استانداردهای ایمنی نیز در دستور کار آنها قرار دارد و به طور کلی واحدهای پیشگیری، بازوی توانمند سازمان‌های آتش‌نشانی برای علاج واقعه پیش از وقوع هستند.

وی با اشاره به اهمیت فرهنگ ایمنی، افزود: فرهنگ ایمنی نیازمند یک بینش صحیح و ناشی از مسئولیت‌پذیری و آموزش است؛ فرهنگ ایمنی به معنای آن است که در یک محیط استاندارد و ایمن، زندگی و کار کنیم و از آموزش‌های لازم برای جلوگیری از وقوع حادثه و همچنین رفع آن در زمان وقوع بهره‌مند شویم.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان، همراه و همگام با شهروندان مسئولیت‌پذیر در زمینه ایمن‌سازی ساختمان‌ها و کاربری‌ها حرکت می‌کند و به طور سیستماتیک به آموزش تمام اقشار جامعه در سنین‌ مختلف می‌پردازد.   

وی تصریح کرد: سه شنبه‌های هر هفته کارشناسان واحد آموزش و پیشگیری آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در مجتمع های مسکونی سطح شهر نکات ایمنی را به شهروندان آموزش می‌دهند.

کد خبر 382052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.