تحریم ظریف چالشی جدی برای مجامع بین المللی

یک کارشناس مسائل بین الملل و تحلیلگر سیاسی گفت: با اینکه این تحریم از سوی آمریکا و علیه ایران است، اما چالشی اساسی برای مجامع بین المللی محسوب می شود.

سیده فاطمه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به مرحله جدید تحریم های ایالات متحده آمریکا علیه ملت ایران، اظهار کرد: تحریم و فشار حداکثری بر نظام سیاسی و اقتصادی ایران از نقشه های تکراری ایالات متحده برای رسیدن به اهدافش است و ملت مقاوم ایران تاکنون ثابت کرده است که فشارهای اقتصادی، تاثیری در تصمیم گیری های آن ندارد.

وی افزود: آمریکا در ماه گذشته از تحریم رهبر انقلاب اسلامی و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در آینده نه چندان دور خبر داد و اکنون مقامات کاخ سفید ادعا می کنند که ممکن است محدودیت های مسافرتی درمورد تحریم وزیر امور خارجه کشورمان اعمال شود و ظریف باید بر اساس نقشه جدیدی که ایالات متحده آن را ارائه می دهد به فعالیت سیاسی بپردازد.

این کارشناس مسائل بین الملل و تحلیلگر سیاسی خاطر نشان کرد: آمریکا همچنین اعلام کرده است که ممکن است دارایی های وزیر امور خارجه کشورمان در خارج از ایران با محدودیت هایی مواجه شود که البته ظریف در پاسخی قاطع اعلام کرد دارایی در خارج ازکشور ندارد و همین امر فوری و بدون تحقیق بودن این مرحله از تحریم های ایالات متحده آمریکا را نشان می دهد.

طباطبایی ادامه داد: بر اساس قوانین بین المللی و حقوق بین الملل ایالات متحده از اساس توانایی تحریم کردن وزیر امورخارجه کشورمان و اعمال محدودیت های مسافرتی برای وی را ندارد و همین موضوع نشان می دهد که افرادی که در دولت دونالد ترامپ به اتاق فکر ایالات متحده اضافه شده اند تحصیلات و مطالعات حقوقی ندارند.

وی اضافه کرد: این مسئله بسیار مشابه مسئله ممنوعیت ورود ایرانیان به خاک آمریکاست در حالی که ورزشکاران ما می توانند با استفاده از مصونیت حقوقی بین المللی و بدون هیچ محدودیتی برای مسابقات به این کشور بروند و همین امر نشان می دهد که آمریکا در برابر قوانین بین المللی نمی تواند گردن کشی کند.

کارشناس مسائل بین الملل و تحلیلگر سیاسی تصریح کرد: تحریم ظریف از دوجنبه قابل بررسی است: یا ایالات متحده قصد دارد تا این تحریم فشار روانی بر مردم ایران و دستگاه دیپلماسی کشور را افزایش دهد که بی شک با توجه به سابقه دستگاه دیپلماسی کشورمان در موضع گیری های قاطع و صریح علیه ترامپ و دولتش با شکست مواجه خواهد شد.

طباطبایی افزود: جنبه دومی که می توان در این مسئله به آن پرداخت این است که ایالات متحده از قدرت اقتصادی و سیاسی قابل توجهی در سطح جهان برخوردار است و همواره در طول تاریخ ثابت کرده است که قوانین همانگونه که دولت این کشور بخواهد تغییر می کنند و قابل انعطاف است.

وی اضافه کرد: خروج آمریکا از برجام هم غیر قانونی بود اما ایالات متحده این حرکت را انجام داد و هیچ نهاد قانونی متعرض آن نشد. باید توجه کنیم که امکان دارد تحریم ظریف نیز بر همین اساس صورت بگیرد و مجامع بین المللی نتوانند متعرض این حرکت ایالات متحده شوند. در حقیقت با اینکه این تحریم از سوی آمریکا و علیه ایران است، اما چالشی اساسی برای مجامع بین المللی محسوب می شود.

کد خبر 382046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.