انتخابات برای اصلاح‌طلبان دو مرحله دارد

دانشیار دانشگاه شهید بهشتی گفت: انتخابات برای اصلاح طلبان دو مرحله دارد؛ مرحله اول که سخت تر از مرحله دوم است، تایید صلاحیت توسط شورای نگهبان قانون اساسی است و مرحله دوم که نشان داده اند همیشه سربلند از آن بیرون می آیند انتخاب کاندیداهای آن‌ها توسط مردم پای صندوق‌های رای است.

دکتر مجید کریمیان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نقش مثبت و کارآمد اصلاح‌طلبان در تصویب لوایح و قوانین مهم و تاثیر گذار مجلس شورای اسلامی غیرقابل انکار است و بی شک لزوم فعالیت نمایندگان اصلاح‌طلب در مجلس شورای اسلامی از نیاز های فضای سیاسی مدیریتی کشور است.

وی افزود: هر ساله بسیاری از مخالفان جبهه اصلاحات سعی کرده‌اند تا با تشویش اذهان عمومی، آن را نسبت به جبهه مذکور مکدر کنند، اما مردم در حقیقت از وضع موجود راضی نیستند و این موضوع نشان دهنده گرایش اصلاح خواهانه عموم مردم است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی عقیده دارد: شورای نگهبان نقش مهمی در ورود اصلاح طلبان به عرصه های سیاسی و حاکمیتی دارد زیرا به نظر می رسد این شورا در تایید اصلاح‌طلبان محدودتر عمل می‌کند و گرایش این شورا، برای اجازه دادن به دواطلبان در اکثر انتخابات برگزار شده، با اصولگرایان است.

کریمیان ادامه داد: شورای نگهبان وظیفه دارد تا در جایگاه یک نهاد حاکمیتی به وظیفه خود در تشخیص صلاحیت نامزدها تنها بر مدار قواعد قانونی و نظارتی عمل کند و جناح سیاسی کاندیداها و وابستگی ایشان به شخصیت های سیاسی را در نظر نگیرد.

وی افزود: علت اعتراض بسیاری فعالان سیاسی جریان اصلاحات به سیستم تایید صلاحیت و تصمیم گیری های شورای نگهبان نیز همین است. البته برخی رسانه های خارجی نیز با بزرگنمایی موضوع اختلاف نظر و ایجاد شبهات سعی در تحریک جریان اصلاح طلبی می کنند که با واکنش‌های قاطع این جبهه مواجه می شوند.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطر نشان کرد: انتخابات برای اصلاح طلبان دو مرحله دارد؛ مرحله اول که سخت تر از مرحله دوم است، تایید صلاحیت توسط شورای نگهبان قانون اساسی است و مرحله دوم که نشان داده اند همیشه سربلند از آن بیرون می آیند انتخاب کاندیداهای آن‌ها توسط مردم پای صندوق‌های رای است.

کریمیان تاکید کرد: تشخیص اینکه قانون انتخابات و مراحل آن نیاز به بازنگری دارد یا خیر بر عهده مجلس شورای اسلامی و نمایندگان آن است، اما حاکمیت باید به عنوان ناظر بر انتخابات و مجری دموکراسی کشور شرایط یکسانی را برای حضور جناح های مختلف در عرصه سیاسی کشور فراهم کند.

وی در پایان اضافه کرد: امیدواریم امسال شورای نگهبان اجازه دهد لیست اصلی نامزدهای جبهه اصلاحات در کشور به عرصه انتخابات بیاید و این جریان خود را در مقابل مردم و آرای عمومی جامعه بسنجد.

کد خبر 382045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.