پور محمدی: قتل‌های زنجیره‌ای در سیستم اتفاق افتاد

تحولات حائز اهمیت امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی پیش رو مطالعه کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده امروز می پردازد:

نامه محمدرضا خاتمی به سران قوا درباره انتخابات ۸۸

سید محمد رضا خاتمی صبح امروز دفاعیات خود در دادگاه رسیدگی به تقلب انتخابات سال ۸۸ را به رؤسای قوای سه گانه ارسال کرد، در بخشی از نامه محمدرضا خاتمی خطاب به روحانی رئیس‌جمهورآمده است: همانگونه که مستحضرید تاریخ تلخ انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری همچنان بر سپهر سیاست کشور سایه انداخته است. اخیراً اینجانب به اتهام نشر اکاذیب در خصوص انتخابات سال ۸۸ در دادگاه حاضر گردیده و در مرحله بدوی به دو سال حبس تعزیری محکوم شده‌ام.

خاتمی همچنین در بخشی از نامه خود به ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه نوشت: سال‌هاست همه معترضان به روند برگزاری آن انتخابات، مصر به تشکیل دادگاه علنی هستند تا مدارک و مستندات خود را ارائه نمایند. اینک این توفیق نصیب اینجانب شده است و به وسع خود توانسته ام بخشی از این اسناد و دلایل را به دادگاه عرضه کنم، بر این اساس مایل هستم متن دفاعیات خود را که علی القاعده جنابعالی می بایست در جریان جزییات آن باشید، تقدیم کنم. در این دفاعیه مستنداً نشان داده شده است چه کسانی عمداً یا سهواً باعث شده‌اند تا در امانت آرای مردم خیانت شود. لذا درخواست دارم دستور احضار این افراد و پیگیری قضایی پرونده انتخابات سال ۸۸ را به هر نحو که صلاح می دانید، صادر فرمایید.

آزادی جیسون رضاییان مورد موافقت همه ارکان مؤثر نظام بوده

محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، در خصوص حواشی ایجاد شده پس از پخش سریال "گاندو" از شبکه سه سیمای جمهوری اسلامی ایران، گفت: ما نهادهایی داریم که قدرت و نفوذ و کارکردشان از دولت بیشتر است و این نشان می‌‏دهد که احتمال نفوذ در آن نهادها و در پوشش جاسوسی و کارهایی از این دست اگر بیشتر از دولت نباشد، کمتر از آن نیست. آقایانی که دست به تولید چنین فیلم‎هایی می‌‏زنند، اگر از خود چهره قهرمان و از وزارت خارجه چهره ترسو و تو سری خورده نشان داده‎اند تصور نکنند که گام ارزشمندی برداشته‎اند. آنان بر سر شاخه‎ای نشسته‌اند که آن را از ریشه می‎برند. کیست که نداند آزادی آقای رضاییان مورد موافقت و تأیید همه ارکان مؤثر نظام بوده است. مخالفان نشان بدهند که چه کسی بیشتر از ظریف توانسته به متن تحولات و درگیری‏‌ها رفته و نسبتاً پیروزمند بیرون بیاید. اینکه ما بیرون گود بایستیم و فحش بدهیم و اهانت کنیم که معنی شجاعت نمی‌‏دهد.

پاسخ نیروهای مسلح به هرگونه تهدیدی علیه کشور کوبنده خواهد بود

سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح  امروز در ادامه بازدید از خطوط مرزی شمال شرق کشور در جمع علما و روحانیون شیعه و سنی، بزرگان قبایل و مرزداران این منطقه شامل ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و بسیج در یگان مرزی تایباد حضور یافت. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح پس از بازدید از یگان های حاضر در یگان مرزی تایباد طی سخنانی کوتاه اظهار داشت: امروز کشور ما با حضور مردم و علمای انقلابی اعم از اهل تسنن و تشیع و  نیروهای مسلح کشور با داشتن فرماندهان شجاع و فهیم و رزمندگانی بصیر و دلاور، هر گونه توطئه دشمنان بر علیه امنیت پایدار این مرز و بوم را خنثی  می‌کنند و بی شک پاسخی سخت و کوبنده در انتظار کسانی خواهد بود که قصد دارند به امنیت کشور و مرزها آسیب برسانند.

شفاف سازی به افزایش اعتماد مردم به حاکمیت می‌افزاید

دکتر محمود صادقی رئیس فراکسیون شفاف سازی مجلس از اقدامات شفاف‌سازی مالی سازمان نقشه‌برداری کشور تقدیر کرد و از خطر کاهش اعتماد عمومی به حاکمیت به عنوان سرمایه اجتماعی نظام سخن گفت. به گفته وی، علاوه بر نظارت دقیق و موشکافانه نهادهای نظارتی و پاسخگویی صریح دستگاه‌های اجرایی به نهادهای نظارتی؛ باید شفاف سازی، نهادینه شود. صادقی همچنین از لزوم اطلاع رسانی از اقدامات شفاف سازی سازمان نقشه‌برداری کشور سخن گفت و افزود: البته این اطلاع رسانی، نباید تبدیل به "شوآف" شود، چرا که دیگر از سوی مردم باورپذیر نخواهد بود.

اظهارات «لاریجانی» درباره روش بودجه‌نویسی، یارانه، دریافت مالیات، طرح‌های عمرانی و ..

علی لاریجانی در جلسه ای با رئیس، مدیران و کارشناسان دیوان محاسبات کشور و دستگاه‌های اقتصادی دولت درباره روش بودجه‌ نویسی، یارانه، دریافت مالیات، طرح‌های عمرانی و ... سخن گفت و با بیان اینکه باید از تعداد ردیف‌های بودجه کاسته شود، گفت: برای هر دستگاه باید یک بودجه مشخص شود که خود آن دستگاه درباره نحوه اختصاص آن تصمیم‌گیری کند و دولت نباید به صورت جزئی به تمام بخش‌های بودجه‌ای دستگاه‌ها بپردازد.

قتل‌های زنجیره‌ای در سیستم اتفاق افتاد/سعید امامی حداکثر مشاور بود

مصطفی پورمحمدی با بیان اینکه قتل‌های زنجیره‌ای خودسرانه نبود و در سیستم اتفاق افتاد گفت: معاون امنیت، جانشینش مدیر این پروژه بود؛ یعنی جایی نبود که پنج نفر خودسرانه آمده باشند دست به این کار زده باشند. وی در پاسخ به اینکه آیا مدیر پروژه قتل‌ها سعید امامی نبود، گفت: اینکه مشخص بود آن‌هایی که دستگیر شدند و اعتراف کردند، گفتند که آقای سعید امامی، مشاور وزیر بود و نهایتا به‌عنوان مشاور از ایشان استفاده کرده بودند.

مشاور مکرون : حامل پیام آمریکا نیستم

علی شمخانی در دیدار با مشاور رئیس‌جمهوری فرانسه، اجرای برنامه کاهش مرحله به مرحله تعهدات هسته‌ای را راهبرد غیر قابل تغییر ایران برشمرد و گفت: این مسیر در چارچوب بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام تا زمان تحقق کامل حقوق ایران ادامه خواهد یافت. همچنین مشاور رییس‌جمهور فرانسه نیز در این دیدار تاکید کرد: من به عنوان میانجی به ایران نیامده‌ام و حامل هیچ‌گونه پیامی از سوی آمریکا برای تهران نیستم. امانوئل بن افزود: امانوئل مکرون بدنبال دستیابی به ابتکارات مشترک برای ایجاد آتش بس در جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران بوده و معتقد است که این اقدام به کاهش تنشهای رو به تزاید در منطقه منجر خواهد شد.

اگر می‌گذاشتند مردم خودشان انتخاب کنند اکنون وضعیت حجاب در جامعه بهتر از این بود

پروانه سلحشوری با انتقاد از رویکرد صدا و سیما در انتخاب مصاحبه شوندگان در برنامه «مخالفت با قانون ...» انتقاد کرد و گفت: «این‌ها همان کسانی هستند که غیر از زمان انتخابات و راهپیمایی ۲۲ بهمن، چهره هایشان را شطرنجی می‌کنید. اگر حجاب عرف جامعه این است و شما پذیرفته‌اید که بگذرید مردم زندگی خود را کنند و دست بردارید. به نظر من مردم با حجاب عرفی فعلی مشکلی ندارد، اما شما مشکل دارید و گشت ارشاد راه می‌اندازید. پس اگر این حجاب را قبول ندارید در مواقع انتخابات و ... این‌ها را برای مصاحبه انتخاب نکنید. این همان استفاده ابزاری از زن و پوشش است». وی در پایان خاطرنشان کرد: «مشکل من به عنوان یک فرد معتقد به حجاب این نیست که مردم حجاب را رعایت نکنند. مشکل من این است که حجاب درست تبیین نشده است. اگر می‌گذاشتند مردم خودشان انتخاب کنند اکنون وضعیت حجاب در جامعه بهتر از این بود».

رد صلاحیت ها حق اعتراض دارند

آیت‌الله احمد جنتی در نطق پیش از دستور جلسه امروز شورای نگهبان تاکید کرد: فقها و حقوقدانان شورای نگهبان در اعمال وظیفه‌شان وارد صف‌بندی‌های سیاسی و جناحی نمی‌شوند و نظر شخصی خود را اعمال نمی‌کنند بلکه ملاک آن‌ها عمل به وظیفه قانونی است. 

جنتی با بیان اینکه در فرآیند انتخابات و بررسی صلاحیت‌ها عمل به مرّ قانون همواره مدنظر ما بوده است، تصریح کرد: اگرچه حجم بالای ثبت‌نام و بررسی صلاحیت‌ها به دلیل نقص قانون در بازه زمانی کوتاه توان زیادی از شورای نگهبان می‌گیرد، اما این شورا با دقت‌نظر به وظیفه قانونی خود عمل می‌کند. و همانگونه که پیش‌تر اعلام کرده‌ایم، شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها برای کسانی که صلاحیتشان تأیید نمی‌شود حق اعتراض قانونی قائل بوده و آماده شنیدن نظرات آن‌هاست.

صداوسیما در زمین دشمن بازی می‌کند

محمد هاشمی، رئیس اسبق سازمان صداوسیما گفت: امروز در شرایطی جنگی قرار داریم. بدین معنا که اگر در دفاع مقدس با جنگی مرزی و نظامی مواجه بودیم، امروز با جنگ تبلیغاتی و روانی شدیدتری نسبت به آن دوره روبه رو هستیم. به نحوی که هر روز آمریکا و برخی کشورهای دیگر مسائلی روانی را علیه مسئولان کشور مطرح کرده و آن را از رسانه‌های مختلفی که در اختیار دارند تبلیغ می‌کنند. هاشمی در پایان با بیان اینکه هدف اصلی دشمنان جدا کردن مردم از نظام است، گفت: آن‌ها تلاش می‌کنند تا میان مسئولان نظام تفرقه بیندازند؛ بنابراین، هر شخص یا نهادی در این راستا قدم بردارد می‌توان گفت که در زمین دشمن بازی می‌کند.

پول نداریم فیلم تبلیغاتی از سقوط پهپاد بسازیم

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان صبح چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت وزیران در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره پیگیری‌های حقوقی دستگاه دیپلماسی در خصوص ورود پهپاد آمریکایی به مرزهای قانونی کشور خاطرنشان کرد: نخستین کسانی که در جریان پهپاد آمریکایی وارد عمل شدند و مانع شدند تا آمریکایی‌ها بتوانند روایت غلط خود را به دنیا ارائه دهند و شاید از این طریق مانع شدند تا آمریکایی‌ها احساس کنند می‌توانند عمل متقابلی انجام دهند، دستگاه دیپلماسی بود. همکاری بسیار قوی که وزارت خارجه با ستاد کل نیروهای مسلح داشت، باعث شد که بتوانیم با فاصله خیلی کمی از ماجرا، هم سفیر سوئیس را احضار و به او اعتراض کنیم و هم در این باره اطلاع رسانی داشته باشیم و به دبیرکل سازمان ملل نامه بنویسیم.

ظریف گفت: ما اقدامات‌مان را انجام دادیم البته که پول نداریم تا فیلم تبلیغاتی از آن بسازیم.

کد خبر 382025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.