نرخ بلیت خطوط هوایی معقول است

معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان هواپیمایی کشوری اشاره به چند برابر شدن قیمت ارز در کشور، گفت: باوجود وابستگی هزینه پرواز به نرخ ارز، قیمت بلیت هواپیما چند برابر نشده است.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی عابدزاده نرخ بلیت هواپیما را معقول توصیف و اظهار کرد: یکسر پرواز برای خطوط هوایی ایران حداقل بیش از ۴۰ دلار هزینه دارد. در مسیری مانند تهران-مشهد، هزینه تمام‌شده برای خطوط هوایی بین ۶۵۰ تا ۷۰۰ هزار تومان به ازای هر مسافر است. بنابراین خطوط هوایی مجاز هستند با توجه به هزینه تمام‌شده پرواز، حداقل و حداکثر نرخ بلیت را خود اعلام کنند. سازمان هواپیمایی کشوری نیز بر فروش بلیت در این بازه نظارت می‌کند.

وی ادامه داد: نرخ فروش بلیت هواپیما در مسیر مشهد از ۲۰۰ هزار تومان تا ۸۰۰ هزار تومان متغیر است و بخش اعظمی از بلیت‌ها زیر نرخ تمام‌شده فروش می‌رود. اگر بلیتی به نرخ ۷۰۰ هزار تومان در این مسیر فروش رود، به این معنی نیست که آن شرکت سودی کسب می‌کند. شرکت شاید در این مسیر پروازی از ۱۵۰ مسافر، ۱۰ تا ۱۲ عدد بلیت را با نرخ ۷۰۰ هزار تومان فروخته باشد، اما اکثر قریب به‌اتفاق بلیت‌های فروخته‌شده زیر ۴۰۰ هزار تومان است. این دامنه از سوی شرکت‌های هواپیمایی رعایت می‌شود.

امروز کسانی سوار هواپیما می‌شوند که درگذشته نمی‌شدند

عابدزاده با اشاره به تأثیرگذاری نرخ ارز بر نرخ بلیت هواپیما گفت: نرخ ارز نیز در طول یک سال گذشته برای شرکت‌های هواپیمایی متغیر بوده و از هر دلار ۸ هزار تومان تا نزدیک به ۱۲ هزار تومان خریداری ‌شده است. با توجه به تغییرات نرخ ارز، شرکت‌های هواپیمایی نیز در قیمت بلیت خود تغییراتی اعمال می‌کنند.

 معاون وزیر راه و شهرسازی به برخی اظهارنظرها درباره حذف بلیت هواپیما از سبد خرید خانوار اشاره کرد و افزود: این صحبت اشتباه است، زیرا باوجود چند برابر شدن قیمت ارز، نرخ بلیت برای همه چند برابر نشده است. نرخ بلیت مشهد، از ۲۲۰ تومان شروع شده و تا ۸۰۰ تومان به فروش می‌رسد. نرخ ۲۰۰ هزارتومانی با گذشته فرقی نکرده است و در زمان نرخ‌گذاری نیز بلیت مشهد ۱۹۰ هزار تومان بود. امروز کسانی سوار هواپیما می‌شوند که درگذشته نمی‌شدند.

وی ادامه داد: اگر زمان سفر به‌درستی انتخاب شود، قیمت‌های مناسب وجود دارد. مسافر باید برنامه‌ریزی کرده و در بازه‌ای بلیت بخرد که قیمت بلیت پایین است. در تمام دنیا نیز روند این‌چنین است، درزمانی که تقاضا زیاد است، قیمت بالا می‌رود.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره وجود پروازهای چارتر در مسیر تهران-مشهد گفت: هرچند پرواز چارتر در مسیر مشهد به حداقل رسیده، اما مسیر مشهد چارتر پذیر است. فروش چارتر در مسیرهای مشهد، کیش و قشم به خاطر بسته‌های سفری که فروش می‌رود، غیرقانونی نیست. چارتر جزو ذات حمل‌ونقل هوایی است و نمی‌توان آن را حذف کرد. اما چارتر کننده اجازه تک‌فروشی ندارد و باید بلیت را در قالب بسته سفر عرضه کند.

وی افزود: در مقاصدی مانند قشم و کیش مسافر نیاز به هتل  و خدمات تور دارد، بنابراین در این مسیرها فروش چارتر آزاد است. در مسیرهای دیگر چارتر به حداقل رسیده و قیمت‌ها نیز کنترل می‌شود. روی‌هم‌رفته در بازار فروش و توزیع بلیت هواپیما نظم وجود دارد.

کد خبر 382005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.