نمی‌توان برای مرغ قیمت ثابت تعیین کرد/ زمزمه‌های افزایش قیمت مصوب مرغ

مدیر طیور سازمان جهاد کشاوری استان اصفهان با بیان اینکه هیچ گاه نمی‌توان برای مرغ قیمت ثابت اعلام کرد، گفت: قیمت مرغ نیز همچون سایر محصولات کشاورزی متاثر از عوامل متعددی از جمله عرضه و تقاضا است.

زهرا فیضی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در حوزه محصولات دامی عرضه و تقاضا نقش بسزایی در تعیین قیمت دارد، بعضا ممکن است در شرایطی که با افزایش عرضه روبه رو می‌شویم هزینه تمام شده تولید بیشتر از قیمت محصول باشد، همانطور که اواخر خردادماه و اوایل تیر ماه به مهمین دلیل قیمت مرغ کاهش یافته بود و افرادی که درآن زمان محصول خود را به بازار عرضه کردند با ضررهایی روبه رو شدند.

وی با بیان اینکه با برقراری سیاست‌های حمایت از تولید، جهاد کشاورزی استان اصفهان توانسته‌است با افزایش تولید، از افزایش قیمت شدید مرغ جلوگیری کند، گفت: اکنون اگر قیمت مرغ را با سایر محصولات دامی مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که این محصول قیمت منطقی تری دارد و قیمت آن نسبت به سایر محصولات پروتئینی کمتر است.

فیضی افزود: در استان اصفهان قیمت‌ محصولات دامی رصد می‌شود و فقط زمانی که با افزایش غیر منطقی مواجه شویم از آن جلوگیری می‌کنیم و تلاش می‌کنیم مرغ همواره قیمت منطقی داشته باشد و استمرار تولید نیز برقرار شود.

مدیر طیور سازمان جهاد کشاوری استان اصفهان گفت: به منظور ایجاد تولید پایدار، باید علاوه بر مصرف‌کننده، از تولید کننده نیز حمایت کنیم، در برخی ماه‌های سال به علت شرایط بازار و افزایش تولید، ممکن است مرغداران مجبور شوند مرغ را با قیمتی کمتر از قیمت تمام شده به فروش برسانند و ما نمی‌توانیم کاری انجام دهیم، بنابراین در شرایطی که قیمت‌ها افزایش یافته و منطقی می‌شود از تولید کننده حمایت می‌کنیم.

وی افزود: از آنجایی که حمایت از تولید کننده در استان مورد توجه ویژه بوده بنابراین تولید مرغ و جوجه ریزی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد افزایش یابد.

زمزمه‌های افزایش قیمت مصوب مرغ

فیضی افزود: اکنون قیمت تمام شده تولید مرغ بالاتر از قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار (هفت هزار تومان) است و زمزمه‌هایی نیز برای افزایش قیمت مصوب وجود دارد. در چنین شرایطی اگر مرغدار مرغ را به قیمت مصوب تنظیم بازار عرضه کند متضرر می‌شود و در دوره بعدی نیز نمی‌تواند جوجه ریزی انجام دهد بنابراین تولید کاهش یافته و در پی آن مکررا با افزایش قیمت‌ها مواجه خواهیم بود.

وی اضافه کرد: جهاد کشاورزی به دنبال قیمت زیاد نیست، بلکه باید قیمت‌ها به گونه ای باشد که تولید کنند متضرر نشود و مصرف کننده نیز با قیمتی متعادل محصول را به وفور در اختیار داشته باشد.

افزایش قیمت مرغ به دلیل کاهش تولید است

مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه افزایش قیمت مرغ در روزهای اخیر متاثر از کاهش تولید و به دنبال آن کاهش عرضه است، گفت: به دلیل افزایش دمای هوا همواره در تابستان قیمت مرغ افزایش می‌یابد، زیرا در بخش‌هایی از مناطق گرمسیر کشور، جوجه ریزی‌ها کاهش یافته که در کاهش تولید و عرضه تاثیر بسزایی دارد.

وی افزود: همچنین در مناطق مرکزی دوره پرورش مرغ کوتاه می‌شود و مرغ با وزن کمتری به بازار عرضه می‌شود، در تابستان به دلیل شروع سفرهای تابستانی نیز مصرف مرغ نیز افزایش می‌یابد که همه این عوامل در قیمت مرغ تاثیر گذار است.

۷۰ درصد هزینه تمام شده دام و طیور، از خوراک است

مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: با قرار گرفتن نهاده ها با قیمت دولتی در اختیار تولید  کنندگان، قیمت نهاده‌ها در بازار تعدیل شده است، اما باید توجه داشت که تغییرات قیمت جوجه یکروزه، هزینه‌های کارگری، انرژی و همچنین هزینه‌های خوراک که ۷۰  درصد از قیمت تمام شده محصولات دامی را شامل می‌شود و هزینه‌های درمان و بیماری‌ها ثابت نبوده و در قیمت تمام شده مرغ تاثیر گذار است.

فیضی با اشاره به روند توزیع نهاده‌های دولتی با تایید سازمان جهاد کشاورزی گفت: برخی از تولید کنندگان قبل از مصوبه وزارت چهاد کشاورزی خریدهایی  انجام داده بودند که با توجه به میزان تولید و ظرفیت مرغداری، تاییدیه دریافت نهاده صادر شد.

وی با بیان اینکه اکنون مشکلی از نظر تامین نهاده در بازار وجود ندارد، گفت: قیمت نهاده‌ها با توجه به تسریع در روند دسترسی به نهاده‌های دولتی تعدیل شده‌ و قیمت نهاده در بازار آزاد نیز تفاوت چندانی با قیمت دولتی ندارد، ضمن اینکه به دلیل تامین تمام نیاز مرغداران، خرید و فروش نهاده در بازار آزاد به میزان قابل توجهی کاهش یافته‌است.

کد خبر 381999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.