میانسالان بیشترین مبتلایان به سرطان پستان/ علائم سندروم کلیوی

مزایای شگفت انگیز کلسیم و منابع آن، تاثیر مصرف روزانه سیاه دانه بر کبد چرب، میانسالان بیشترین مبتلایان به سرطان پستان در ایران، سه نوشیدنی مفید برای کاهش فشار خون و علائم یک سندرم کلیوی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ نتایج یک تحقیق نشان داد مصرف روزانه «سیاه دانه» باعث کاهش التهاب و کاهش چربی رسوب شده در سلول‌های کبدی می‌شودبا توجه به شیوع روز افزون کبد چرب غیرالکلی نیاز به راهکارهایی برای پیشگیری و درمان این بیماری روز به روز بیشتر احساس می‌شود، زیرا عدم درمان بیماری منجر به پیشرفت آن به سمتسیروز کبدی می‌شود که درمان آن تنها با روش‌های پیچیده‌ای مانند پیوند کبد امکان پذیر است.

آزیتا حکمت دوست، مجری طرح پژوهشی «بررسی اثر مکمل یاری با سیاه دانه بر چربی‌های خون-آنزیم‌های کبدی-فاکتورهای التهابی و میزان استیاتوز کبدی در بیماران مبتلا به کبد چرب غیرالکلی» در این باره اظهار کرد: در حال حاضر تنها راهکار درمانی تأیید شده برای درمان کبد چرب تغییر سبک زندگی و کاهش وزن آهسته است.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره این طرح پژوهشی بیان کرد: در این مطالعه ما به بررسی تأثیر مصرف دو گرم سیاه دانه در روز به همراه رژیم کاهش وزن در مقایسه با کاهش وزن به تنهایی پرداختیم.

وی ادامه داد: در این مطالعه ۵۰ نفر بیمار مبتلا به کبد چرب غیر الکلی شرکت داشتند که به ۲۵ نفر از آنها به مدت دوازده هفته روزانه دو گرم سیاه دانه داده شد نتایج این مطالعه نشان داد که مصرف روزانه دو گرم سیاه دانه در کنار رژیم کاهش وزن در مقایسه با کاهش وزن به تنهایی باعث کاهش التهاب و درصد چربی رسوب شده در سلول‌های کبدی می‌شود.

حکمت دوست خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود مطالعات آینده با دوزهای بیشتر سیاه دانه انجام شود زیرا به نظر می‌رسد دوزهای بالاتر ممکن است تأثیر بیشتری داشته باشند.

مزایای شگفت انگیز کلسیم و منابع آن

کلسیم عنصری شیمیایی است که برای بقای موجودات زنده، از جمله انسان، ضروری است. این مواد معدنی در بدن فراوان و برای سلامتی حیاتی هستند.
باید مقدار مشخصی از کلسیم را مصرف کنیم تا بتوانیم استخوانهای قوی و ارتباط سالم و مغزی با مغز و سایر قسمتهای بدن برقرار کنیم. کلسیم به طور طبیعی در بسیاری از غذاها یافت می شود؛ همچنین به محصولات خاصی اضافه می شود، و مکمل ها در دسترس هستند.

کلسیم نقش مهمی در بدن ایفا می کند؛ که شامل:

سلامت استخوان
 حدود ۹۹ درصد از کلسیم بدن انسان در استخوان ها و دندان ها یافت می شود که برای رشد و نگهداری استخوان ها ضروری است. کلسیم به تقویت استخوانهای انسان ادامه می دهد تا زمانی که انسان به ۲۰-۲۵ سالگی برسد، زمانی که تراکم استخوان بیشتر باشد. بعد از این سن، تراکم استخوان کاهش می یابد، اما کلسیم همچنان به حفظ استخوان ها کمک می کند و باعث کاهش سرعت کم شدن تراکم استخوان می شود، که بخشی طبیعی از روند پیری است.

انقباض عضله
کلسیم انقباض عضله را تنظیم می کند، از جمله انقباض عضله قلب

لخته شدن خون

کلسیم نقش مهمی در انعقاد خون طبیعی (لخته شدن) دارد

نقشهای دیگر
کلسیم عامل بسیاری از آنزیم ها است. این بدان معنی است که بدون وجود کلسیم، این آنزیم های مهم نمی توانند کارآمد باشند.

مهم است که توجه داشته باشید که کلسیم بدون حضور ویتامین D قابل جذب نیست.

غذاهای غنی از کلسیم
شیر، پنیر، ماست، جلبک دریایی، آجیل ها و دانه ها، لوبیا، انجیر، کلم بروکلی، اسفناج، توفو، بسیاری از غلات غنی شده صبحانه 
همچنین بسیاری از نوشیدنی ها، از جمله شیر سویا و انواع میوه ها با کلسیم تقویت می شوند.
پوسته تخم مرغی نیز حاوی کلسیم است و می تواند به عنوان یک پودر خرد شده و به مواد غذایی و نوشیدنی اضافه شود.

بیشترین مبتلایان به سرطان پستان در ایران میانسالان هستند

یک فوق تخصص خون و آنکولوژی، گفت: براساس مطالعات انجام شده بیشترین آمار مبتلایان به سرطان پستان در ایران مربوط به گروه سنی ۴۰ تا ۴۹ سال است.

نعمت اله رستمی، در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی مراقبت‌های پرستاری سرطان پستان در مرکز پزشکی شهید مدرس، اظهارکرد: سرطان پستان شایع‌ترین و مهلک ترین سرطان در خانم‌ها است. در کشورهای غربی این بیماری عمدتاً در سنین بالای ۵۰ سالگی دیده می‌شود، اما مطالعات نشان داده است که بیشترین تعداد مبتلایان به سرطان پستان در ایران در محدوده سنی ۴۹-۴۰ سال قرار دارند.

به گفته وی، تعداد مبتلایان جوان‌تر در ایران بیشتر از کشورهای غربی است که این تفاوت اپیدمیولوژیکی و همچنین تشخیص بیماری در مراحل پیشرفته از جمله عللی به شمار می آیند که باعث افزایش مرگ و میر مبتلایان به این بیماران در کشور ما شده است.

این فوق تخصص خون و آنکولوژی، عوامل مستعد کننده برای ابتلاء به سرطان پستان را شامل سن بالا، عوامل ارثی و سابقه فامیلی، نازایی، اولین حاملگی بالای ۳۰ سالگی، مصرف غذاهای حاوی چربی حیوانی زیاد، چاقی، مصرف الکل و سیگار برشمرد.

رستمی تاکید کرد: متأسفانه در مراحل اولیه ممکن است بیمار کاملاً بدون علامت باشد و پس از مراجعه بیمار برای کنترل و چک آپ، پزشک به احتمال ابتلاء به سرطان در بیمار مشکوک شود که برای بررسی بیشتر بیمار از روش‌های تشخیصی مثل ماموگرافی و یا سونوگرافی استفاده شود.

وی افزود: گاهی نیز پزشک معاینه کننده علامت مهمی در بیمار پیدا نمی‌کند اما با انجام روش‌های تشخیصی نظیر ماموگرافی و وجود یک ضایعه مشکوک به سرطان، پیگیری بیشتر برای تشخیص قطعی بیماری ضرورت می‌یابد.

رستمی تاکید کرد: در مواردی که ضایعه سرطانی در مراحل اولیه تشخیص داده شود مسلماً درمان آن با موفقیت بیشتری همراه خواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، غربالگری دوره‌ای و آموزش صحیح خودآزمایی به تمامی بانوان را امری بسیار مهم و ضروری برشمرد و خاطرنشان کرد: در کنار اقداماتی نظیر معاینه بالینی و استفاده از روش‌های تشخیصی تصویربرداری که به صورت دوره‌ای برای غربالگری این نوع سرطان انجام می‌شود، آموزش همگانی خودآزمایی سرطان سینه برای تشخیص زودرس این بیماری، درمان به موقع و در نتیجه بقای بیماران بسیار حیاتی و ضروری است.

علائم یک سندرم کلیوی

"سندرم بارتر" شامل گروهی از بیماری‌های نادر است که کلیه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند. در مبتلایان به سندرم بارتر میزان زیادی نمک و کلسیم از بدن دفع می‌شود. همچنین ممکن است بر اثر این بیماری سطح پتاسیم کاهش پیدا کرده و میزان بالایی از اسید در خون وجود داشته باشد. درصورتیکه میزان هر یک از این املاح و ترکیب‌ها در بدن از تعادل خارج شود احتمال ابتلا به مشکلات جسمی متفاوت وجود دارد.

دو نوع اصلی سندرم بارتر وجود دارد. یک نوع از این بیماری پیش از تولد آغاز می‌شود که بارتر نوع ۱ یا سندرم بارتر نوزادی نامیده می‌شود. این نوع از بیماری می‌تواند شدید باشد و حتی زندگی بیمار را تهدید کند. بر اثر این بیماری جنین رشد طبیعی خود را نخواهد داشت یا ممکن است نوزاد پیش از موقع متولد شود.

نوع دوم این بیماری معمولا از دوران کودکی شروع می‌شود و به شدت نوع اول آن نیست. با این وجود می‌تواند بر روند رشد کودک تاثیر گذاشته و آن را مختل سازد.

"سندرم جیتلمن" زیر شاخه سندرم بارتر است که احتمال ابتلا به این بیماری معمولا از سن ۶ سالگی وجود دارد

علائم این بیماری در افراد مختلف متفاوت است از جمله نشانه‌های رایج می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- یبوست

- تکرر ادرار

- ضعف و گرفتگی عضلانی

- میل به شوری

- تشنگی شدید

احتمال تشخیص نوع نخست این بیماری پیش از تولد وجود دارد. درصورتیکه کلیه‌ها عملکرد مطلوب خود را نداشته باشند یا میزان بالایی از مایعات در رحم وجود داشته باشد احتمال تشخیص این بیماری وجود دارد.

نوزادان تازه متولد شده که دچار این نوع از سندرم بارتر هستند تکرر ادرار داشته و ممکن است علائمی همچون تب بسیار بالا، استفراغ و اسهال و ناشنوایی هنگام تولد در آنان مشاهده شود.

سه نوشیدنی تایید شده برای کاهش فشار خون

نوشیدنی ها یکی از گزینه های راحت برای کاهش خطر فشار خون بالا و پرهیز از عوارض سلامت بالقوه دیگر هستند. فشار خون بالا یک مشکل سلامت شایع در جهان است. در صورت عدم درمان، این شرایط می تواند عوارضی جدی به همراه داشته باشد که از مهم‌ترین آنها می توان به حمله قلبی و سکته مغزی اشاره کرد.

به گزارش "مدیکال دیلی"، خبر خوب این است که فشار خون بالا یا پرفشاری خون شرایطی قابل پیشگیری است. تغییرات ساده در رژیم غذایی و سبک زندگی می توانند به کاهش خطر عوارض سلامت ناشی از آن کمک کنند.
در همین راستا، کارشناسان سلامت به طور معمول کاهش مصرف نمک در وعده های غذایی روزانه را توصیه می کنند. مصرف میوه و سبزیجات بیشتر نیز می تواند به مدیریت فشار خون کمک کند.
نوشیدنی ها یکی از گزینه های راحت برای کاهش خطر فشار خون بالا و پرهیز از عوارض سلامت بالقوه دیگر هستند. سه نوشیدنی که در ادامه به آنها اشاره شده است از پشتیبانی پژوهش های علمی در این زمینه برخوردار هستند.
چای سبز
مطالعه ای در سال ۲۰۰۴ نشان داد که چای سبز می تواند به کاهش فشار خون بالا کمک کند. پژوهشگران دریافتند مصرف بلند مدت چای سبز یا حداقل ۱۲ هفته نوشیدن آن فواید بهتر در زمینه مدیریت فشار خون را به همراه دارد.
آب چغندر
طی پژوهشی در لندن، پژوهشگران دریافتند که نوشیدن یک فنجان آب چغندر در روز می تواند به حفظ سطوح عادی فشار خون یا بازگشت آن به این سطح کمک کند. تیم پژوهشی آثار این نوشیدنی در ۶۴ فرد مبتلا به پرفشاری خون را تجزیه و تحلیل کردند.
اثر مفید چغندر بر فشار خون بالا به واسطه نوعی ماده شیمیایی به نام نیترات شکل می گیرد که به میزان زیاد در چغندر و دیگر سبزی های سبز برگ مانند کیل و کلم موجود است.
به گفته پژوهشگران برای بهره‌مندی از فواید چغندر نباید آن را جوشاند. بخار پز کردن، کباب کردن و گرفتن آب چغندر گزینه های بهتری برای حفظ خواص سالم و لذت بردن از فواید این محصول هستند.
کامبوچا
کامبوچا حاوی پروبیوتیک های فراوان است. این نوشیدنی به واسطه کمک به حفظ جمعیت باکتری های خوب که از سلامت روده محافظت می کنند، مشهور است. یک بررسی شامل نه مطالعه نشان داد که مصرف منظم پروبیوتیک ها برای بیش از هشت هفته می تواند به حفظ سطوح عادی فشار خون کمک کند. ماست، کیمچی، میسو و تمپه از دیگر غذاهای تخمیر شده هستند که فواید سلامت مشابه با کامبوچا ارائه می کنند.

کد خبر 381998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.