سفر هیئت فلسطینی به واشنگتن

تکمیل سند توافق میان نظامیان و مخالفان سودانی، آغاز تحرکات داعش در لیبی، مخالفت پوتین با تحریم اقتصادی مردم گرجستان، دیپلماسی زیرکانه اردوغان برای دستیابی به اس ۴۰۰ و محرمانه‌های رام الله و واشنگتن از جمله مهم ترین تحولات سیاسی منطقه و جهان بوده است.

به گزارش ایمنا، برگزیده اخبار جهان، همچنین مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

تاکید مرکل بر ممنوعیت صادرات سلاح به لیبی

صدر اعظم آلمان با بیان اینکه برلین از تلاش‌های سازمان ملل برای برقراری آتش بس در لیبی حمایت می‌کند، خواستار پایبندی به ممنوعیت واردات تسلیحات به این کشور شد.

بر اساس گزارشی از رویترز، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در جریان نشست خود با دیپلمات‌های آلمانی اعلام کرد: ما تحولات اوضاع لیبی را با نگرانی بسیار دنبال می‌کنیم. برلین از تلاش‌های سازمان ملل برای برقراری آتش‌بس بدون هیچ پیش شرطی و نیز از آغاز روند سیاسی در این کشور حمایت می‌کند.

مرکل در ادامه افزود: ما باید تمامی تلاشمان را بر عدم تشدید تحولات لیبی همانند تحولاتی که از سال‌ها قبل در سوریه شاهد آن بوده‌ایم، متمرکز کنیم.

وی ادامه داد: مقادیر بسیاری سلاح از طریق بازیگران خارجی به لیبی می‌رسد، در نتیجه باید پایبندی به ممنوعیت صادرات سلاح جهت جلوگیری از تشدید جدید اوضاع صورت بگیرد.

محرمانه های رام الله و واشنگتن

یک گزارش اسرائیلی حاکی از آن است که رهبری فلسطین در حال حاضر بار دیگر به همه آنچه متعلق به "معامله قرن" است فکر می‌کند و پیام‌هایی با لحنی نرم در این خصوص به کاخ سفید ارسال کرده است.

روزنامه "یسرائیل هیوم"، به نقل از یک مقام ارشد در رام الله نوشت: به منظور اصلاح امور و پایان دادن به قطع روابط محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و تیمش یعنی جرارد کوشنر، داماد و مشاور ارشد وی و جیسون گرینبلات، فرستاده ترامپ به خاورمیانه؛ اخیراً پیام‌هایی میان رام الله و واشنگتن رد و بدل شده است.

این مسئول تاکید کرد: به دنبال رایزنی‌ها و مذاکرات محرمانه که اخیراً میان نزدیکان ترامپ و عباس انجام شده است، انتظار می‌رود هیئت فلسطینی به ریاست ماجد فرج، رئیس سازمان اطلاعات عمومی فلسطین به منظور مذاکره با مقامات ارشد آمریکا در آینده نزدیک رام الله را به مقصد واشنگتن ترک کند. مسئول فلسطینی تصریح کرد: این سفر تنها برای ارزیابی موضع آمریکا است، البته دو طرف موضع مثبتی را اعلام کرده و پیشرفتی در راستای امکان برقراری مجدد روابط به دست آمده است.

این روزنامه اسرائیلی دلایل تغییر در خط مشی فلسطین را نا امیدی از کشورهای عربی عنوان کرد که با وجود درخواست‌های مکرر عباس برای تحریم کنفرانس اقتصادی بحرین با مشارکت در این کنفرانس موافقت کردند. افزون بر این گام ارزیابی رام الله باید گفت جنبه سیاسی معامله قرن عملاً پس از انتخابات پارلمانی و تشکیل دولت اسرائیل ارائه خواهد شد، بنابراین باید روابط با ترامپ و دولتش برقرار باشد، اما دلیل سوم اوضاع اقتصادی دشوار تشکیلات خودگردان فلسطین است، زیرا رام الله مطمئناً روی دریافت مجدد کمک‌های آمریکا متمرکز است. همه این مسائل در سایه احتمال روز افزون در خصوص امکان پیروزی ترامپ در دومین دوره ریاست جمهوری خود در انتخابات ۲۰۲۰ قرار دارد.

عباس و ترامپ

دیپلماسی زیرکانه اردوغان برای دستیابی به اس ۴۰۰

جنبش حماس اعلام کرد که دستیابی ترکیه به سامانه اس۴۰۰ روسیه دلیلی بر دیپلماسی زیرکانه اردوغان است.

موسی ابومرزوق، از رهبران برجسته حماس به خبرگزاری آناتولی گفت: دستیابی ترکیه به سامانه اس۴۰۰ روسیه دلیلی بر دیپلماسی زیرکانه رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه است. این سامانه در تقویت سامانه‌های دفاعی ترکیه و خروج از انحصار غرب نقش خواهد داشت.

وی گفت: سامانه اس۴۰۰ یکی از قوی‌ترین سامانه‌های دفاعی حال حاضر است. ترکیه از جمله اولین کشورها در زمینه دستیابی به این سامانه دفاعی خواهد بود. خرید این سامانه موجب تقویت روابط روسیه و ترکیه می‌شود و گام بسیار مهمی برای منطقه است چرا که روابط میان دو کشور در حل بسیاری از مسائل خاورمیانه نقش خواهد داشت. روسیه و ترکیه تأثیر زیادی در آینده سیاست‌های برخی کشورهای منطقه دارند.

ابومرزوق گفت: این تحول احتمالا در حل مشکلات منطقه به ویژه در سوریه و دیگر مناطق خاورمیانه نقش خواهد داشت. موفقیت ترکیه در دستیابی به این سامانه به مثابه درسی برای واشنگتن است که مانع دستیابی بسیاری از کشورها به این سامانه شده است. همچنین این مسئله به مثابه پیامی برای آمریکا جهت تغییر سیاست خارجی خود در قبال بسیاری از کشورهاست.

وی احتمال داد که دستیابی ترکیه به سامانه دفاعی جدید فرصت صلح در منطقه را افزایش دهد.

سومین سرپرست در راه پنتاگون

پنتاگون تایید کرد، با انتخاب وزیر دفاع آتی آمریکا و آغاز روند بررسی او در سنا، مارک اسپر باید از سمتش به عنوان سرپرست موقت استعفا دهد.

بر اساس گزارشی از شبکه خبری سی‌ان‌ان، ریچارد اسپنسر موقتاً وزیر دفاع آمریکا می‌شود و سومین شخصی است که از زمان استعفای جیمز ماتیس در ماه ژانویه به عنوان سرپرست به پنتاگون می‌رود.

ترامپ مایل است تا مایک اسپر را به عنوان وزیر ارتش (عالی‌ترین مقام غیر نظامی در ارتش آمریکا) معرفی کند. رئیس ستاد وزارت دفاع آمریکا به خبرنگاران در پنتاگون گفت: مارک اسپر از سرپرستی وزارت دفاع مرخص می‌شود و تنها به عنوان وزیر ارتش خدمت خواهد کرد. در آن زمان آقای اسپنسر به عنوان وزیر دفاع موقت جایگزین می‌شود. طی دو هفته گذشته مشغول آماده‌سازی اسپنسر برای به دست گرفتن مسئولیت‌ها بودیم.

این مقام بدون اینکه اعلام کند چه زمانی اسپنسر به صورت رسمی نامزد خواهد شد، گفت: این مسئله در دست بررسی کاخ سفید است، اما انتظار می‌رود در مدت کوتاهی این روند انجام شود.

مخالفت پوتین با تحریم اقتصادی مردم گرجستان

پس از حمایت پارلمان روسیه از وضع تحریم علیه گرجستان، ولادیمیر پوتین مخالفت خود را با این اقدام اظهار داشته است.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری فرانسه، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به خبرنگاران اعلام کرده است: "در مورد تحریم‌ها علیه گرجستان، من به دلیل حفظ احترام مردم این کشور، این کار را نخواهم کرد". وی گفته است که مایل نیست با وضع تحریم‌، باعث پیچیدگی روابط شود. صبح دیروز (سه‌شنبه)، قانون‌گذاران روسیه، با توجه به افزایش تنش‌ها بین این کشور و گرجستان، لایحه‌ای برای اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه گرجستان وضع کردند.

قانون‌گذاران مجلس دومای روسیه، با اجماع آرا، از بیانیه‌ای که وضع "تحریم‌های خاص علیه ادامه تحریکات گرجستان علیه روسیه" را خواستار است، حمایت کرده‌اند.

پس از سخنرانی یک نماینده روسی در پارلمان گرجستان، در هفته‌های اخیر معترضان در تفلیس، پایتخت گرجستان، به تظاهرات پرداخته‌اند.

نیروهای انگلیس و فرانسه در سوریه افزایش می یابند

نشریه فارن پالسی آمریکا به نقل از چند منبع آگاه نوشت: انگلیس و فرانسه در تصمیمی که یک پیروزی بزرگ برای تیم امنیت ملی دولت دونالد ترامپ محسوب می‌شود قبول کرده‌اند نیروهای بیشتر به سوریه اعزام کنند تا آمریکا بتواند نیروهایش را از این کشور خارج سازد.

یک مقام وابسته به دولت آمریکا به فارن پالسی تاکید کرد: بریتانیا و فرانسه به عنوان تنها هم‌ پیمانان آمریکا که نیروهای زمینی در سوریه دارند متعهد به افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی نیروهایشان در سوریه خواهند بود.

همچنین طبق این گزارش، کشورهای دیگر هم ممکن است تعداد کمی نیرو را به سوریه اعزام کنند، اما در ازای آن آمریکا باید هزینه‌هایش را پرداخت کند. در این گزارش چهارچوب زمانی برای استقرار این نیروها و تعداد دقیق سربازان در نظر گرفته شده مشخص نشده است.

تکمیل سند توافق میان نظامیان و مخالفان سودانی

شورای نظامی انتقالی سودان از تکمیل سند توافق با گروه‌های آزادی و تغییر خبر داد و گفت: این سند امروز (چهارشنبه) به منظور امضا به طرفین تحویل داده می‌شود. معاون رئیس شورای نظامی سودان نیز بر پایبندی این شورا به توافق با گروه‌های آزادی و تغییر تأکید کرد.

بر اساس گزارشی از روزنامه الشرق الاوسط، محمد حمدان دقلو"حمیدتی"، معاون رئیس شورای نظامی سودان بعد از دیدار با مشعل بن فهم السلمی، رئیس پارلمان عربی گفت: این شورا به توافق با گروه‌های آزادی و تغییر پایبند است.

السلمی نیز بر حمایت پارلمان عربی از مردم سودان و وحدت و تمامیت ارضی این کشور تأکید کرد و گفت: سودانی‌ها قادر به حل مسائل داخلی خود هستند و پارلمان عربی برای حذف نام سودان از لیست تروریسم آمریکا تلاش خواهد کرد و نامه‌های مکتوبی را در این باره برای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و رؤسای مجلس نمایندگان و مجلس سنا نوشته است.

از سوی دیگر روزنامه الشرق الاوسط اعلام کرد که کمیته حقوقی مسؤول تدوین ساختار حقوقی سند قانون اساسی برای توافق میان شورای نظامی و گروه‌های آزادی و تغییر فعالیت خود را تکمیل کرده و احتمالاً نسخه نهایی را به دو طرف تحویل می‌دهد.

اردوغان: توقع بیشتری از اتحادیه اروپا داشتیم

رییس جمهور ترکیه اظهار کرد، به رغم مشارکت وسیع ترکیه در امنیت اروپا از جمله کمک به کاهش هجوم مهاجران، کمکی که از کشورهای اروپایی انتظار می‌رفته، محقق نشده است.

 رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه اظهار کرد: ما مشارکت بسیار ارزشمندی در امنیت سراسر قاره اروپا داشتیم، به ویژه در منطقه بالکان. با این حال حمایت و رفتار انسانی‌ای را که از دوستان اروپایی‌مان در این دوران دشوار انتظار داشتیم، دریافت نکردیم.

اردوغان این اظهارات را در نشست روند همکاری کشورهای جنوبی شرق اروپا در سارایوو بیان کرد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، رییس جمهور ترکیه افزود، این منطقه با موج مهاجرت‌های نامنظم از سوریه، عراق، افغانستان و آفریقای شمالی روبه‌رو است و "حتی در حالی که کشورهای اروپایی نمی‌توانند بر سر سهمیه‌بندی مهاجرتی به توافق برسند، ترکیه میزبان بیش از چهار میلیون پناهجو از جمله ۳.۶ میلیون مهاجر سوری است" و آنکارا تنها برای سوری‌ها بیش از ۳۷ میلیارد دلار هزینه کرده است.

اردوغان با تاکید بر اینکه ترکیه اقداماتی برای جلوگیری از مهارت غیرقانونی در دریای اژه انجام داده، اظهار کرد، آنکارا بیشتر از بروز تراژدی‌های انسانی در این منطقه جلوگیری کرده است.

وی افزود: شمار مهاجران غیرقانونی‌ای که طی سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۷ دستگیر کرده‌ایم از یک میلیون می‌گذرد.

رییس جمهور ترکیه در خصوص همکاری‌های منطقه‌ای گفت، روند همکاری کشورهای جنوبی شرق اروپا تنها برای کشورهای شرکت کننده مهم نیست، بلکه برای امنیت، صلح و موفقیت کل قاره اروپا اهمیت دارد.

اردوغان در سارایوو

آغاز تحرکات داعش در لیبی

رسانه‌های محلی لیبیایی اعلام کردند که نیروهای مسلح وابسته به گروه تروریستی داعش به ورودی یک میدان نفتی در جنوب شرق لیبی حمله کردند و در نتیجه آن پنج تن کشته شدند که سه تن از کشته‌شدگان از عناصر این گروه تروریستی بودند.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری آناتولی ترکیه، رسانه‌های محلی لیبیایی اعلام کردند که اعضای داعش به ورودی میدان نفتی "الزویتینة" که در ۱۵ کیلومتری شهر "زلة" در لیبی قرار دارد، حمله کردند.

روزنامه "الوسط" به نقل از منابع محلی نوشت که این درگیری‌ها منجر به کشته شدن دو نگهبان، ربوده شدن چهار تن دیگر و نیز به هلاکت رسیدن سه عضو داعش از جمله یکی از سرکردگان این گروه تروریستی به نام "احمد بن ناصر" شد.

این حمله دو روز پس از این صورت گرفت که نیروهای مسلح گروه تروریستی داعش با انتشار یک فایل تصویری با اعلام بیعت خود با ابوبکر البغدادی، سرکرده داعش، تهدیدهایی را علیه خلیفه حفتر، فرمانده "ارتش ملی لیبی" مطرح کردند.

image.png

عربستان: حج را سیاسی نکنید

کابینه عربستان در بیانیه‌ای نسبت به سر دادن هرگونه شعارهای سیاسی و مذهبی در مناسک حج هشدار داد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری آناتولی ترکیه، کابینه عربستان با صدور بیانیه‌ای نسبت به سر دادن هر گونه شعارهای سیاسی و مذهبی در حج هشدار داد و اعلام کرد که تدابیر لازم را برای ممانعت از سردادن این شعارها اتخاذ خواهد شد. جلسه هیئت وزیران عربستان روز سه‌شنبه به ریاست سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی در کاخ "السلام" واقع در شهر جده برگزار شد و پس از اتمام جلسه، این بیانیه صادر شد.

در بیانیه هیئت وزیران عربستان آمده است: حجاج باید صرفاً به ادای مناسک حج بپردازند و مراعات برادران خود را در اماکن مقدس بکنند و از هر اقدامی که حج و آرامش آن را برهم می‌زند، بپرهیزند و هیچگونه شعار سیاسی و یا مذهبی سر ندهند. در بیانیه مذکور همچنین آمده است: به هیچ وجه انجام چنین کارهایی در هیچ شرایطی قابل قبول نیست.

از سوی دیگر، سازمان همکاری اسلامی در بیانیه‌ای از کشورهای عضو این سازمان و جوامع اسلامی خواست تا از سر دادن شعارهای سیاسی در مراسم حج اجتناب کنند. عربستان روز پنجشنبه گذشته از نخستین کاروان‌های حج سال ۱۴۴۰ استقبال کرد. عربستان هر ساله نسبت به انجام مراسم موسوم به "برائت از مشرکان" هشدار می‌دهد.

طبق آمارهای رسمی، در موسم پیشین حج، تعداد حجاج به ۲ میلیون و ۳۷۱ هزار و ۶۷۵ تن رسید.

image.png

صادرات نفت عراق به اردن و سوریه

نخست وزیر عراق با تأکید بر صادرات قریب‌الوقوع نفت به اردن و سوریه، تأکید کرد که بغداد مسیرهای صدور نفت خود را از دست داده و قصد دارد، به مسیرهای صادرات نفتی خود تنوع ببخشد. «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق سه‌شنبه (روز گذشته) در کنفرانس خبری هفتگی خود مطالبی درباره صادرات نفت عراق و مسئله ادغام برخی از گروه‌های مقاومت عراقی مطرح کرد.

عبدالمهدی در جریان کنفرانس تأکید کرد که دستوراتی را درباره صادرات نفت عراق به اردن و سوریه صادر کرده است. پایگاه خبری «بغداد الیوم» به نقل از نخست وزیر عراق گزارش داد که عراق منافذ صدور نفت خود را از دست داده است و قصد دارد، به مسیرهای صادرات نفتی خود تنوع ببخشد.

وی همچنین اظهار داشت که «دولت [عراق]، طرح‌های فوق‌العاده را بررسی خواهد کرد تا مسیرهای جایگزین را برای صادرات نفت ایجاد کند».

تکمیلی | نخست وزیر عراق: به اردن و سوریه نفت صادر خواهیم کرد

دیدبان حقوق بشر: آمریکا غرامت سوریه را بدهد

سازمان بین المللی دیده‌بان حقوق بشر از ائتلاف آمریکا در سوریه خواست، بابت کشتار غیر نظامیان غرامت پرداخت کند.

سازمان بین‌المللی دیدبان حقوق بشر در بیانیه‌ای از ائتلاف موسوم به ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکا خواست، غرامت آسیب‌هایی را که در سوریه به غیر نظامی‌ها وارد کرده، پرداخت کند. به گزارش امروز چهارشنبهِ وبسایت شبکه «روسیا الیوم»، این سازمان اعلام کرده است که محققان مستقل گزارش کردند، در حملات هوایی ائتلاف از سال ۲۰۱۴ حداقل هفت هزار غیر نظامی در عراق و سوریه کشته شده‌اند.

این سازمان توضیح داده است، ائتلاف آمریکا در دو سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، ۴۹ حمله هوایی که به نظر غیر قانونی بوده است، به دو روستای تل الجایر و الحلو در استان حسکه در شمال شرق سوریه انجام شده و سبب جان باختن ۶۳ غیرنظامی و ویران شدن اموال عمومی شده است اما در قبال این حملات هیچ خسارتی به قربانی‌ها پرداخت نشده است.

دیدبان حقوق بشر خواستار غرامت آمریکا در سوریه شد

کد خبر 381990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.