نسل ما گاوخونی را خشکاند

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: مطالبه‌گری مهم‌ترین راهکار تامین حق آبه زاینده‌رود پس از ۱۵ سال عقب ماندگی است، وقتی کشاورزان برای دریافت حقابه کشت تابستانه تلاش می کنند باید به فکر احیای تالاب گاوخونی هم باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایرج حشمتی در آیین افتتاح کارگاه مشارکتی تدوین برنامه زیست بومی تالاب گاوخونی  CEPA که صبح امروز چهارشنبه " ۱۹ تیرماه " برگزار شد، ضمن تبریک فرا رسیدن میلاد امام رضا (ع) و روز ملی محیط بان، اظهار کرد: محیط بانان تلاشگران بی ادعایی این سرزمین هستند که برای نسل امروز و فردا از مناطق حفاظت شده و تالابهای کشور حفاظت می کنند.

وی با اشاره به وضعیت و سطوح ارزش گذاری محیط زیست در جامعه افزود: توجیهات منفعت طلبانه، زیباشناختی واخلاقی از جمله ارزش گذاری محیط زیست به شمار می رود که کارکرد آن برای حفظ محیط زیست اثرگذار است؛ اما آیا وضعیت محیط زیست، تالابهای کشور به ویژه تالاب گاوخونی خوب است؟

حشمتی ادامه داد: طی سه ماه حضور در محیط زیست اصفهان متوجه شدم که حفظ محیط زیست در اولویت نیست و به رغم توسعه بیش از ۱۰ هزار واحد صنعتی و تولیدی و بارگذاری بیش از حد توان اکولوژیک بر زاینده رود، به محیط زیست توجهی نشده است و امروز تالاب گاوخونی حال خوشی ندارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان این مطلب تصریح کرد: راهبرد اصلی و کلان برای احیای محیط زیست اصفهان، زاینده رود و تالاب گاوخونی ایجاد حس مسئولیت اجتماعی است و همه بخش ها و ذی نفعان از جمله مردم، صنایع و دولت برای محیط زیست باید پیشگام باشند، ارزنده ترین نقش در حفظ تالاب‌ها به ویژه گاوخونی حضور ذی نفعان است.

آگاهی رسانی و مطالبه گری شرط جبران عقب ماندگی ۱۵ ساله است

وی ادامه داد: باید به دور از بخشی نگری همه ذینفعان را در خصوص گاوخونی آگاه کرد، آگاهی رسانی ومطالبه گری شرط نخست جبران عقب ماندگی ۱۵ ساله است.  

حشمتی گفت: امروز باید به سمتی حرکت کرد که وقتی کشاورزان برای دریافت حقابه کشت تابستانه تلاش می کنند به فکر احیای تالاب گاوخونی هم باشند، باید آنقدر سطح آگاهی رسانی را افزایش داد تا دغدغه همه مردم و ذی نفعان احیای گاوخونی باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه درپی بارش‌های بهار امسال بسیاری از تالاب‌های کشور احیا شدند اما تالاب گاوخونی هنوز تشنه است، اظهار کرد: در ۵۰ سال اخیر دو مرتبه بیش از ۲هزار میلی متر در سرشاخه های زاینده رود بارش ثبت شده است که امسال یکی از آنها بود اما بازهم حق تالاب گاوخونی در نظر گرفته نشد.

حشمتی با تاکید براینکه باید جامعه ما به این نگرش برسد که پس از شرب در اصفهان، حقابه تالاب گاوخونی اولویت اصلی است، خاطرنشان کرد:متاسفانه در اصفهان به این مهم توجه نشده است، هنوز دچار ریزگردهای سمی تالاب گاوخونی نشدیم اما اگر این فاجعه رخ داد اصفهان و کشور دچار مخاطرات شدیدی می شود.

وی با اشاره به وجود بیش از ۱۰ هزار واحد صنعتی و تولیدی، پنج میلیون ۲۰۰ هزار نفر جمعیت اصفهان گفت: تجمع صنایع و افزایش جمعیت یک شبه در اصفهان به وجود نیامدند اما دلیل اصلی آن توسعه ناپایدار بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان این مطلب، ادامه داد: دستیابی به توسعه پایدار چهار شرط دارد از جمله اینکه برهم زننده نظم اجتماعی و مخرب محیط زیست نباشد، حقوق نسل های آتی را پایمال نکند و توجیه اقتصادی داشته باشد اما کدام یک  از ۱۰ هزار واحد صنعتی براساس توسعه پایدار بنا شده است؟

نسل ما با توسعه ناپایدار صنعت و کشاورزی گاوخونی را خشکاند

حشمتی گفت: توسعه ناپایدار تنها با هدف ایجاد اشتغال سبب احداث کارخانه فولاد شد و جمعیت زیادی برای اشتغال به این شهر هجوم آوردند، اگر اصفهان امروز با این حال و روز بخش های تارخی را نداشت آیا گردشگری این شهر هنوز رونق داشت؟ بنابراین ما شاهد افزایش جمعیت به دلیل توسعه ناپایدار هستیم، همه این حلقه ها به هم ارتباط دارد نسل ما به دلیل توسعه ناپایدار صنعت و کشاورزی صاحب خشک شدن تالاب گاوخونی شد.

وی گفت: آبیاری تحت فشار امروز منجر به کاهش مصرف آب نشده که بخشی از آن نیز به تالاب گاوخونی برسد زیرا زمین های کشاورز گسترده تر شده اند. تفاوت آبیاری سنتی با آبیاری تحت فشار این است که ۳۰ درصد آب به سفره های زیرزمینی برمی گشت اما آبیاری تحت فشار این مزیت را ندارد.  

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اظهار کرد: طی دو هفته اخیر روزهای توام با ریزگرد را شاهد بودیم که سال های گذشته وجود نداشت، کانون این ریزگردها داخلی و مربوط به شرق و شمال اصفهان بود، هنوزتالاب به دلیل رطوبت سطحی بارش های امسال به کانون ریزگرد تبدیل نشده اما احتمال خیزش ریزگردهای سمی تالاب ۴۷ هزار هکتاری گاوخونی در مقایسه با گرد و غبار اخیر، بسیار نگران کننده است.

حشمتی خاطرنشان کرد: خیزش غول خفته گاوخونی و ریزگردهای توام با فلزات سنگین و سمی ناشی از توسعه ناپایدار صنایع کل اصفهان را دربرمی گیرد، ما نمی خواهیم مردم را بترسانیم اما مردم همان سرمایه داران، کشاورزان و تصمیم سازان برای توسعه هستند اگر نگرش ها نسبت به تالاب گاوخونی مشترک شد می توان برای احیای این میراث ارزشمند امیدوار و مطمئن بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نخستین کارگاه مشارکتی تدوین برنامه زیست بومی موسوم به CEPA ( ارتباطات اموزش مشارکت و آگاهی بخشی) در روزهای ۱۹ و ۲۰ تیرماه به مدت دو روز با حضور نمایندگان سازمان های دولتی و سمن های زیست محیطی و در اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان برگزار می شود. هدف از برگزاری این کارگاه افزایش مشارکت ذی نفعان در راستای فرهنگ سازی و آگاهی بخشی و همچنین حضور گروههای دست اندرکار برای حفاظت تالابهای در معرض خطر و افزایش اثر بخشی برنامه های مدیریت زیست بومی در کلیه تالابهای کشور است.

گفتنی است دومین کارگاه نیز طی روزهای ۲۶ و ۲۷ تیرماه برگزار خواهد شد.

کد خبر 381985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهران US ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۱
    3 0
    جناب حشمتی، تخصیص «سهم قانونی» محیط زیست برای همه جای کشور (و نه فقط اصفهان) بر اساس قانون تالاب ها و آیین نامه اجرایی مربوطه که در بهمن ماه سال گذشته به تصویب رسید لازم الاجراست. ضمانتهای اجرایی مناسبی، از جمله «140 هزار تومان جریمه برای ممانعت از ورود هر متر مکعب برای گاوخونی» نیز در آیین نامه مربوطه وجود دارد. اجرای این قانون و آیین نامه هم بر عهده سازمان محیط زیست گذاشته شده که خود جنابعالی به عنوان نماینده این سازمان در اصفهان مسؤول اجرای آن هستید. بنا بر این بسیار عجیب است که با وجود چنین مبنای کار خوبی برای خودتان در این زمینه، اینگونه منفعلانه در مورد آن صحبت نموده و به جای استفاده از فرصت موجود، سعی بر انداختن توپ به زمین دیگران می فرمایید. البته وقتی با وجود حضور معاون سازمان محیط زیست در شورای 11 نفره هماهنگی زاینده رود، چنین برنامه ای برای زاینده رود تنظیم شده که آن را فقط به عنوان کانال آبرسانی و تنها در موقع نیاز کشاورزی قابل جریان دانسته، شاید فرمایش های حضرتعالی چندان هم عجیب نباشد. ولی به هر حال این چیزی از مسؤولیت قانونی شما نکاسته و در صورت تداوم این کوتاهی های بزرگ و آشکار، حق مردم اصفهان خواهد بود که به خاطر آن اقدامات قانونی لازم را انجام دهند.