بانوی نقاشی پشت شیشه به خانه ابدی رفت

مهین عظیما، هنرمند پیسکسوت نقاش عصر روز سه‌شنبه (۱۸ تیر ماه) پس از تحمل دوره‌ای بیماری درگذشت و امروز در بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهین دخت عظیما در ۲۱ آذر ۱۳۰۸ در تهران به دنیا آمد. او در سال ۱۳۲۷ به عنوان دوازدهمین دختر، به عنوان دانشجو در دانشکده هنرهای زیبای تهران پذیرفته شد و پس از فارغ‌التحصیلی در سال ۱۳۳۲ با مسعود برزین ازدواج کرد.

در سال ۱۳۴۸، زمانی که همسرش برای مأموریتی عازم خوزسان می‌شود با جمعی از بانوان، خیریه تشکلی را برای کمک به مردمان سیل زده خوزستان تشکیل می‌دهد و در یکی از همان منازل که کلبه «عبد الجلیل» مشهورترین نقاش آن منطقه است با سبک نقاشی پشت شیشه آشنا می‌شود و با اینکه در فضای مدرنیته مشغول به تجربه بود، تصمیم گرفت این شیوه قدیمی از نقاشی ایرانی را با سبکی نوین دوباره احیا کند. او در بیشتر آثار خود به نمایش جلوه‌هایی از طبیعت پرداخته و با رنگ‌هایی زنده و شاد، گل‌ها، درختان و پرندگان را در پس شیشه نقش زده‌است.

او در باره علاقه‌مندی‌اش به نقاشی پشت شیشه گفته بود: "در دانشکده هنرهای زیبا، هنرجو بودم، اما چیزی که ما با آن تماس و آشنایی نداشتیم، متریال شیشه بود. سفر زیاد می‌رفتم و نقاشی‌های پشت شیشه توجهم را به خود جلب می‌کرد. تنها یک دوست که اسمش به خاطرم نمی‌آید برای من چند عکس از نقاشی‌های پشت شیشه فرستاده بود. پس از ازدواج با مسعود برزین به آبادان رفتیم و مدتی آنجا زندگی کردیم. در آن دوران سیلی در آبادان آمد، من به همراه تعدادی از خانم‌ها رفتیم به سیل‌زدگان رسیدگی کنیم، در آن وقت در خانه‌ای یک نقاشی توجهم را جلب کرد و از صاحب آن خانه پرسیدم که این چیست؟ گفتند نقاشی پشت شیشه‌ای است که توسط عبدالجلیل کشیده شده است. به خانه که بازگشتم فکرم خیلی درگیر آن اثر شده بود و پس از آن بود که تصمیم گرفتم نقاشی پشت‌شیشه کار کنم. خودم نقاش بودم و همان نقاشی‌ای که می‌کشیدم را روی شیشه منتقل کردم".

عظیما بیش از شش دهه فعالیت هنری در کارنامه خود داشت و تاکنون نمایشگاه‌های مختلف انفرادی و گروهی بسیاری در ایران و کشورهایی چون بلژیک، فرانسه، یوگسلاوی و ترکیه برپا و در سال ۲۰۰۲ نمایشگاهی از آثار او در دانشگاه هاروارد آمریکا برگزار شد. وی در سال ۱۳۸۲ موفق به دریافت نشان درجه یک هنری و دکتری از شورای ارزشیابی هنرهای سنتی شده‌ بود. کتاب زندگی‌نامه و مجموعه آثار مهین عظیما «تماشاگر رؤیا» نام دارد. در این کتاب گزیده‌ای از آثار نقاشی مهین عظیما همراه آرشیوی از عکس‌ها، مدارک و مطالب نشریات مختلف دربارهٔ آثار او وجود دارد.

کد خبر 381981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.